Nowe unijne rozporządzenie związane z wymogami dotyczącymi hamulców pojazdów rolniczych, które ma wejść w życie w 2016 r., zawiera znacznie większe wymagania dotyczące skuteczności hamowania, norm bezpieczeństwa i stabilności. Przewiduje ono m.in. wykorzystanie w przyszłości zaawansowanych systemów, takich jak: elektroniczne układy hamulcowe (EBS) i ABS w maszynach rolniczych.

System ABS od 2016 r. stanie się obowiązkowy dla wszystkich nowych ciągników o maksymalnej prędkości powyżej 60 km/h. Od 2020 r. systemy ABS mogą również stać się obowiązkowe dla ciągników z maksymalną prędkością 40-60 km/h. Będzie to zależało od studium wykonalności (Unia Europejska zapewne zwróci się do producentów ciągników rolniczych z zapytaniem, czy są już w stanie montować takie układy w maszynach).

Na chwilę obecną systemy ABS są jeszcze rzadko montowane w ciągnikach rolniczych. Poza tym do montażu układu ABS istnieją pewne ograniczenia techniczne związane z przystosowaniem ciągników z hydraulicznym układem hamulcowym do przyczep, .

Układ ABS nie ma również znaczenia z punktu widzenia statystyk dotyczących wypadków maszyn rolniczych. Pokazują one bowiem, że wypadków drogowych z udziałem ciągników jest stosunkowo mało i że prędkość nie jest ich główną przyczyną. Z pewnością jednak wprowadzenie ABS do maszyn rolniczych oznaczałoby wzrost ich cen.

Wypadki ciągników rolniczych

Najnowsze badania grupy CEMA (europejskie stowarzyszenie producentów maszyn rolniczych), które objęły Austrię, Finlandię, Francję, Niemcy, Włochy, Hiszpanię i Wielką Brytanię wskazują, że 56 proc. wszystkich wypadków drogowych, w których uczestniczą ciągniki rolnicze (i 69 proc. śmiertelnych) dotyczy maszyn, które są starsze niż 12 lat.

Wyniki tych badań są najlepszym dowodem na to, że wszystkie prace konstruktorów w ostatnich latach są ukierunkowane nie tylko na zwiększanie mocy, komfortu pracy i spełnienie norm emisji spalin, ale również na bezpieczeństwo. Mowa m.in. o wprowadzeniu w ciągu ostatnich lat większej liczby maszyn z hamulcami na 4 koła, panoramicznych kabin zwiększających widoczność, lepszego oświetlenia, czy chociażby systemów audio umożliwiających łączenie się bezprzewodowo z telefonami komórkowymi.

Co ciekawe, w Polsce rocznie przy transporcie rolniczym zdarza się około 300 wypadków (dane KRUS), przy czym niespełna 1/3 z nich dotyczy bezpośrednio udziału maszyn rolniczych (np. zderzenia z ciągnikami, kombajnami).

Najczęściej ich przyczyną jest nieprzestrzeganie zasad ruchu drogowego, zsunięcie się pojazdu ze skarpy lub przewrócenie do rowu. Bardzo często wypadki wynikają również z niewłaściwego przewożenia osób – na przyczepie czy błotniku. Około 10 proc. spośród tych zdarzeń to wypadki śmiertelne.

Podobał się artykuł? Podziel się!