Luzy w układzie kierowniczym ciągników z typowo mechanicznym układem kierowniczym, montowanym np. w Ursusach C-330 czy C-360, starszych ciągnikach Zetor czy Massey Ferguson powstają najczęściej wskutek uszkodzenia przegubów kulowych (końcówek drążków) umieszczonych przy drążkach kierowniczych, a nie elementów wchodzących w skład mechanizmu kolumny kierowniczej. Przywrócenie pełnej sprawności układu, niezależnie od tego z jaką maszyną mamy do czynienia nie zajmuje dużo czasu i nie jest kapitałochłonne.

Dla przykładu w przypadku ciągników C-330 w układzie kierowniczym znajdziemy 4 przeguby kulowe. Ich wymiana nie jest trudna, a ceny nowych elementów mieszczą się w zakresie 9-15 zł/szt. Warto przy tym mieć świadomość, że po założeniu nowych przegubów kontroli i regulacji wymaga zbieżność przednich kół.

To, że wymiany wymagają przeguby łatwo zauważyć – elementy te bardzo często da się ręcznie obrócić czy przechylić. Jeśli są one w dobrym stanie, ale w układzie kierowniczym w dalszym ciągu wyczuwane są luzy „na kierownicy”, należy wyregulować docisk wewnątrz kolumny.

W tym celu należy poluzować nakrętki kontrujące umieszczone po obu stronach obudowy kolumny kierowniczej i równomiernie (z lewej oraz prawej strony kolumny), za pomocą klucza płaskiego doregulować docisk. Jeśli zakres regulacyjny śrub jest zbyt mały, to należy odkręcić 4 śruby kolumny kierowniczej „od góry” i posłużyć się dodatkowo podkładkami dystansowymi.

Jeśli już zdecydujemy się na rozebranie kolumny kierowniczej warto pokusić się również o ocenę stanu i ewentualną wymianę tulei obudowy mechanizmu kierowniczego, przez które "wychodzą” ramiona łączące się z drążkami za pomocą przegubów (2 szerokie, 1 wąska). Ich wymiana nie jest kosztowna – koszt pojedynczej tulei z reguły nie przekracza 10 zł.

Zdecydowanie wyższe koszty naprawy są związane z wymianą wycinków kół zębatych kolumny kierowniczej – tzw. „półksiężyców”. Za ten element zapłacimy z reguły powyżej 120 zł.

Jak oceniają mechanicy, w przypadku, gdy tuleje oraz wycinki kół są zniszczone, warto pokusić się o zakup kompletnej, nowej kolumny. Wymiana wszystkich elementów układu jest bowiem czasochłonna. Koszt zakupu kompletnej, używanej kolumny to 400-500 zł. Za nowy element musimy zapłacić co najmniej 800 zł.

 

Podobał się artykuł? Podziel się!