PARTNERZY PORTALU
  • partner portalu farmer.pl
  • partner portalu farmer.pl
  • partner portalu farmer.pl

Większa moc na życzenie – bezpieczny tuning silnika

Większa moc na życzenie – bezpieczny tuning silnika Firmy, które zajmują się podnoszeniem mocy silników w ciągnikach rolniczych, przekonują, że mogą zwiększyć moc, a jednocześnie sprawią, że ciągnik będzie oszczędniejszy w zużyciu paliwa, fot. kh

Autor: Grzegorz Szularz

Dodano: 21-02-2017 09:27

Tagi:

Utrzymujące się wysokie ceny maszyn, w tym ciągników, zachęcają rolników do szukania alternatyw w modernizacji parku maszynowego. Poza solidnym remontem silnika, coraz więcej użytkowników decyduje się na profesjonalny tuning.



Kluczową kwestią jest tutaj właśnie ów profesjonalizm. Na rynku nie brakuje bowiem firm, które w bardzo atrakcyjnych cenach oferują znaczne przyrosty mocy. Często, stoi za tym wykorzystanie urządzenia oszukującego komputer sterujący dawką paliwa, co może prowadzić do przedwczesnego zużycia się elementów układu paliwowego. Takie oferty należy omijać szerokim łukiem.

Coraz więcej firm korzysta jednak z fabrycznego ECU, do którego wprowadza modyfikacje mające zaowocować przyrostem mocy. Ta metoda zyskała już rzeszę zadowalanych użytkowników, głównie aut osobowych czy dostawczych, ale też coraz częściej maszyn budowlanych czy rolniczych. Warunek jest jeden: cała procedura podnoszenia mocy musi być wykonana z głową.

A co nam da mocniejszy silnik? Skąd to mniejsze zużycie paliwa, skoro zafundujemy sobie więcej KM? Zwiększenie mocy pozwala na wykonanie pracy, która wymaga określonego momentu obrotowego przy niższych obrotach silnika. W ten sposób możemy oszczędzić paliwo, zaś wykonując tę samą pracę przy obrotach jak przed modyfikacją, będziemy pracowali z wyższą prędkością, zyskując oszczędność czasu.

Więcej o tuningu silników w ciągnikach rolniczych pisaliśmy TUTAJ

Stan techniczny podstawą udanej modyfikacji

 - Przed przystąpieniem do jakiejkolwiek modyfikacji oprogramowania, przeprowadzamy diagnostykę maszyny pod kątem ewentualnych usterek. Sprawdzany jest wówczas zarówno komputer jak i silnik, przy pomocy hamowni na WOM. Jeżeli wszystko jest w porządku, możemy przystąpić do dalszego etapu – wyjaśnia Przemysław Jaroszyk z firmy Agroecopowerz, z którym rozmawialiśmy podczas wystawy Mazurskie Agro Show w Ostródzie.

Dobry stan techniczny jest istotny, ale nie oznacza, że przed tuningiem nie będziemy musieli wykonać jakiś dodatkowych modernizacji jak uszczelnienie czy wzmocnienie silnika. Wystarczy, że silnik będzie wolny od typowych objawów zużycia (sprawna pompa, właściwe ciśnienia na wszystkich cylindrach, szczelna turbosprężarka).

 Kopia bezpieczeństwa i indywidualne podejście

 - Gdy mamy pewność, że silnik jest sprawny i trzyma fabryczne parametry możemy przystąpić do modyfikacji. W pierwszej kolejności zgrywamy wszystko co jest zapisane w danym sterowniku silnika. Każdy klient ma u nas założony swój indywidualny katalog, w którym przechowujemy jego oryginalny sterownik - wyjaśnia Jaroszyk.

To pozwala w każdej chwili powrócić do stanu fabrycznego.

- Następnie w oparciu o dane dotyczące tego konkretnego modelu silnika, tworzymy modyfikacje oryginalnej mapy, mając oczywiście na uwadze, jaka maksymalna moc będzie adekwatna dla maszyny klienta. Na koniec pozostaje jedynie wgranie przygotowanego oprogramowania i ponowne badanie na hamowni, co pozwala na wprowadzenie ostatnich poprawek – dodaje.

W przypadku profesjonalnych zakładów, zajmujących się podnoszeniem mocy w maszynach takich jak ciągniki rolnicze, z góry zakłada się pewne maksimum. Są oczywiście firmy, których oferta obejmuje także wymianę układu wtryskowego, chłodnicy, turbosprężarki, wówczas przyrost mocy może być naprawdę imponujący, podobnie jak koszty.

- W naszym przypadku limity są sztywne. Zbieramy informacje dzięki, którym wiemy, na jakich komponentach bazują konkretne modele. To pozwala ustalić nam jak bardzo możemy „podkręcić” daną maszynę, aby nie wpłynąć na przyśpieszone zużycie części silnika - dodaje Przemysław Jaroszyk.

Z C360 do C385?

Zazwyczaj jedna seria ciągników jest oparta na jednym lub dwóch typach tego samego silnika, z tym że w tym drugim spotkamy np. kanały olejowe o większej średnicy, większą chłodnicę czy wydajniejsze wtryskiwacze. To znak, że ciągnika z tym pierwszym silnikiem nie warto „modernizować” do tak wysokiego standardu, bowiem z pewnością odbije się to na jego trwałości. Niemniej dysponując maszyną, która była najsłabszym wariantem, jesteśmy w stanie uzyskać kilkanaście lub kilkadziesiąt KM więcej.

Oczywiście najlepiej poznane maszyny to te, które już od kilku lat są obecne na rynku, jednak duże firmy bardzo szybko zabierają się za "rozpracowanie" nowinek. Nie łudźmy się zatem, że modyfikacją oprogramowania uda nam się przeskoczyć do wyższej klasy pociągowej. Możliwe jest jednak znaczne zwiększenie komfortu i ekonomii pracy.

Ceny

- W przypadku Agroecopower, bez względu na markę, koszt modyfikacji wynosi około 4 tys. zł. Przy czym warto zaznaczyć, że cena obejmuje wstępne badanie, modyfikację a także późniejszą obsługę. Więc jeżeli nasz klient będzie chciał wrócić do fabrycznego sterownika np. przed wizytą w ASO, lub gdy w wyniku naprawy w serwisie, sterownik zostanie przywrócony do fabrycznego, nie poniesie dodatkowych kosztów - podsumowuje Przemysław Jaroszyk z firmy Agroecopower.

 Na rynku nie brakuje firm takich jak Agroecopower, które w oparciu o wieloletnie doświadczenie w branży, świadczy podobne usługi. Nim zdecydujemy się na taką modernizację, warto poczytać opinie na temat zakładu, do którego chcemy się udać. Nie tylko na stronie, gdzie zwykle umieszczane są dotychczas zrobione maszyny, ale także forach internetowych.

Sprawdźmy, czy firma dysponuje hamownią, czy dokona zapisu kopii zapasowej fabrycznego oprogramowania oraz jak wygląda obsługa po wykonaniu usługi. Czasem bywa, że potrzebne jest dodatkowe strojenie po przepracowaniu kilku-, kilkunastu godzin.

Podobał się artykuł? Podziel się!
×

WSZYSTKIE KOMENTARZE (19)

  • Ssee 2017-02-22 00:21:21
    Farmer promuje tą firme ktora lepiej jak to powiedziec prosto zaplaci , opisalem konentarz i nie moge go znalesc a no bylo tam o konkurencji pepików , to juz polskiego nie mozna pochwalic tylko pepików faworyzujecie ? Wthf
  • ujumuj 2017-02-21 21:49:45
    A ja stjuningowałem mtz 82 wystarczy wlac dobrej oranżady i idzie jak ruski czolg :)
  • Arek 2017-02-21 20:21:30
    Mam dwa przeprogramowane jelenie jeden ma 250km, a drugi 125 km i latają
  • Domi113 2017-02-21 19:55:10
    Firma wymieniona w artykule dzisiejszego dnia podniosła mi moc w dwóch ciągnikach MF 5609 (z 95 do 115 KM) i w MF 5460 (z 120 do 149 KM) zobaczymy co się będzie działo.
  • ajato 2017-02-21 18:02:10
    kapitalizm to nie korporacjonizm po pierwsze, po drugie kazdy orze jak moze, po trzecie idiotow nie sieja, tylko sami sie rodza
  • gruby 2017-02-21 17:57:13
    jeden czort, jak można ten sam produkt sprzedać za kilka różnych cen, to trzeba doić rynek póki się ludzie nie kapną. Sprzedaż maszyn im nie siądzie bo zadbają o sianie defetyzmu, że od +10 KM silnik "wybóhnie łojojo"
  • rychupeja 2017-02-21 17:15:32
    skoro ktoś wyciąga 150 koni z 4 litrowego silnika , to co tu jeszcze tuningować ?
  • Zbyszard 2017-02-21 17:08:00
    Ryszard ty tam pracuj se swoją 30stka i trzym pysk. Nikt ci pracy tym gównem nie zazdrości. Jak cię nie stać na coś lepszego to nie płacz na farmerze.
  • ajato 2017-02-21 16:54:11
    @gruby, nie kapitalizm tylko korporacjonizm, lektura w internecie na ten temat...
  • ćiptunink 2017-02-21 15:32:26
    Mam jednego nh t5040 ,targać potrafi 4 obrotowa 4x50 na lżejszej ziemi. 86 km. Ale silnik stare poczciwe iveco po modernizacji wabi się ftp. 4.5L i wysoki moment. W polu najważniejszy moment obr.
ZOBACZ WSZYSTKIE KOMENTARZE

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 54.198.205.153
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin serwisu

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Zgłoś swoje propozycje zmian!


Dziękujemy za współpracę!