PARTNERZY PORTALU
  • partner portalu farmer.pl
  • partner portalu farmer.pl
  • partner portalu farmer.pl

Wpadka w branży motoryzacyjnej. Czy następna będzie na rynku maszyn rolniczych?

Wpadka w branży motoryzacyjnej. Czy następna będzie na rynku maszyn rolniczych? MAN postanowił wyłmać się i ujawnić długotrwałą zmowę europejskich producentów ciężarówek fot. GS

Autor: Grzegorz Szularz

Dodano: 20-07-2016 13:25

Tagi:

Jak informuje portal The Wall Street Journal, Unia Europejska postanowiła nałożyć grzywnę w wysokości ponad 3 miliardów euro na producentów ciężarówek, którzy jak się okazało, od ponad dekady współpracowali ze sobą w zakresie ustalania cen na swoje produkty.



Komisja Europejska ujawniła, że porozumienie pomiędzy europejskimi producentami ciężarówek musiało trwać co najmniej od 1997r. Tak więc, przez 14 lat pomiędzy takimi firmami jak: MAN SE (Volkswagen AG), Volvo AB, Daimler AG, DAF (Paccar) i Iveco (CNH Industral) istniała bardzo ścisła współpraca.

Wszystko na koszt klientów

Europejski kartel, powstał przede wszystkim po to, aby wspólnie ustalać bazowe ceny swoich pojazdów, zarówno w segmencie od 6 do 16 ton jak i powyżej 16 t (w tym ciągników siodłowych). Dzięki czemu, możliwe było zawyżanie cen, bowiem w praktyce nie istniała żadna konkurencja. Ostateczny koszt zakupu, zależy przecież od wybranego wyposażenia dodatkowego, lokalnych opłat i podatków w danym kraju.

Ponadto kooperacja obejmowała również kwestie związane z wprowadzaniem nowych technologii. Co oczywiście przełożyło się na termin wprowadzenia nowych norm emisji spalin (Euro 3 i 4), a także ustalenie, że cenę za nowe silniki ma ponieść klient.

Kartel ciężarówkowy jak prawdziwy „kartel”

Podczas konferencji, europejska komisarz ds. konkurencji, Margrethe Vestager ujawniła więcej szczegółów na temat działalności kartelu:

 - Wszystko zaczęło się od spotkania menadżerów wyższego szczebla, w przytulnym hotelu w Brukseli. Wówczas doszło do wstępnych ustaleń i rozpoczęcia współpracy. Kolejne spotkania odbywały się, regularnie, w różnych miejscach, także podczas targów branżowych. W roku 2004 nastąpiły pewne zmiany, firmy stały się bardziej ostrożne. Zmieniono sposób komunikacji i zarządzania kartelem. Na terenie Niemiec powstały specjalne jednostki związane z markami. To na nie przerzucono odpowiedzialność za komunikację z pozostałymi. Zaczęto wymieniać się informacjami poprzez pocztę elektroniczną - mówi Margrethe Vestager

 Dochodzenie prowadzone przez Komisję Europejską, trwało od kilku lat, mimo to, także w tym czasie kartel działał, choć jeszcze bardziej skryty i ostrożny. Zmowa obowiązywała na całym obszarze Unii Europejskiej, a także na rynkach Norwegii, Islandii oraz Liechtensteinu.

 Być może stąd rekordowa kara, jaką wspólnie będą musiały zapłacić firmy. Największe straty poniesie Daimler (1 miliard euro) oraz DAF (753 miliony euro). Rachunki pozostałych firm, również zostaną obciążone potężnymi kwotami: Volvo – 670 mln euro, Iveco – 500 mln euro.

Co ciekawe kary w wysokości 1,2 mld euro uniknął MAN, który postanowił ujawnić działanie kartelu Komisji Europejskiej. Oddzielne postępowanie toczy się przeciwko Scani, której głównym udziałowcem także jest Volkswagen AG (podobnie jak MANa). Kierownictwo Scani zaprzecza aby brało udział w jakiejkolwiek zmowie, a także zapewnia, że jest otwarte na każdą współpracę z Komisją.

 Podobny skandal miał miejsce pod koniec lat 90', gdy wykryto zmowę producentów silników ciężarówek. Wówczas siedem firm, musiało zapłacić miliard dolarów grzywny za swoje praktyki.

 Maszyny rolnicze następne w kolejce?

W styczniu tego roku, kilka portali informacyjnych związanych z branżami silników diesla oraz maszyn roboczych, pisało o potencjalnym istnieniu kartelu producentów maszyn rolniczych.

Jak donosił Reuters, w Niemczech kilka agencji zajmujących się wykrywaniem nieprawidłowości we współpracy firm, ogłosiło rozpoczęcie dochodzeń, gdyż istniały silne przesłanki o istnieniu zmowy, a nawet kartelu producentów maszyn rolniczych.

Głównym obszarem działalności kartelu miał być rynek ciągników rolniczych. Podobnie jak w przypadku wykrytej współpracy producentów ciężarówek, kilka firm zajmujących się produkcją ciągników miałoby dogadać się w kwestii wprowadzania nowych modeli na rynek. Więcej szczegółów nie ujawniono.

 Jak pokazuje przykład producentów ciężarówek, czy niedawna afera z fałszowaniem wyników emisji spalin w samochodach osobowych, nielegalne praktyki nie są niczym nadzwyczajnym, a producenci chętnie podejmowali ryzyko dla zwiększenia przychodów. Lecz nawet tak sprawnie działająca „czternastoletnia współpraca” może zakończyć się spektakularną porażką.

Podobał się artykuł? Podziel się!
×

WSZYSTKIE KOMENTARZE (8)

  • rolas 2016-07-22 10:35:30
    Jeżeli producenci mają ugadaną cenę bazową to nie ma czegoś takiego jak "konkurencja", u którego dealera byś nie kupował zawsze rozmawiacie od tej samej kwoty... Poza tym co to znaczy mała marża ? 10-12% od ceny przeciętnego ciągnika 120 KM albo najmniejszego kombajnu? Faktycznie pycio tej kaski. A dotacje w układzie 50% sponsoringu to prosty sygnał, żeby podnieść cenę maszyny dwukrotnie, bo połowa kasy i tak leci z UE, a na drugą połowę klienta stać.
    Poza tym w ojropie żaden długo działajacy producent nie musiał "wkupować" się w rynek, bo albo na nim jest od lat, albo dobra ciocia Angela (i poprzedni wujek) zadbali o to aby dorżnąć ewentualną konkurencję. Z resztą jak idzie o ciągniki czy kombajny to i tak mówimy o 3-4 dużych rybach i paru płotkach, więc kto z kim ma tu konkurować?
    Ekonomia to nie nauka i nie ma żadnych praw ekonomii, bo żeby coś było prawem trzeba to udowodnić. To raczej zbiór hipotez i luźnych spostrzeżeń, właśnie dlatego tak łatwo manipulować tym burdlem robiąc jakieś ciche zmowy, spekulacje, terefere. Mam nadzieję, że w końcu powpadają wszyscy oby jak najszybciej
  • Realista 2016-07-22 10:14:52
    @marcin, masz po części rację, ale tylko po części.
    Wprowadzenie dotacji wpływa na zwiększenie popytu na dany produkt, co przekłada się na wzrost cen. Oczywiści jest to okazja do podwyższenia cen u dealerów, ale marże przeważnie pozostają te same, a nawet mniejsze, co wynika z automatycznie zwiększonej konkurencji - co wpływa na obniżenie marż.
    Istnieje jedna zasada w ekonomii - udział w rynku trzeba sobie kupić, a osiąga się to tylko w jeden sposób - scedując ten ciężar na barki dealerów. Jednym słowem mniej zarabiają - osiągając większy wynik sprzedaży - w ten sposób rekompensują sobie niższe marże.
    Oczywiście fabryki widząc zwiększony popyt na produkt podwyższają ceny, co wynika z systemu naczyń połączonych - dostawcy i podwykonawcy rownież korzystają z okazji.
    Normalne prawo ekonomii.
  • biedron 2016-07-21 09:31:27
    święta prawda Marcin, pamiętam jak to było z tym dofinansowaniem bo wszystko sobie wtedy przeliczyłem i zrezygnowałem z tego. To była kompletna bzdura - dostać dofinansowanie ale wziąć kredyt!
    Podobnie może być z maszynami rolniczymi
  • marcin 2016-07-21 09:21:46
    To są naczynia połączone. Na cenę ciągnika mają wpływ: zmowy cenowe oraz dotację unijne, ktore windują cenę w górę. Każdy dotowany sprzęt automatycznie drożeje, a konkurencji na zachodzie sie nie dopuszcza (przykład Ursusa) do rynku, bo by zmowy między gigantami trzeba było na nowo ustalać i się dzielić zyskami z nowymi graczami. Zajmowałem się solarami, przed dotacją solary kosztowały 6-7 tys. zł. jak wprowadzono dotację do solarów to te same solary kosztowaly już 11 tys. i jeszcze wmawiano ludziom że dostaną dotację do solara w wysokości 45% i kolejny absurd miało to iść za pośrednictwem banku, ktory też swoją dole musiał wziąć. Ostatecznie solar wart 6 tys. kosztował 16 tys., a szary człowiek zadowolony, że ma ciepłą wode.
  • rol-maz 2016-07-20 18:13:22
    w VAGu skończyły się chyba czyste gacie hy hy hy szkoda, że nie robili żadnych maszyn, byłby pewniak kolejnej ustawki
  • ajato 2016-07-20 17:42:40
    ojej za komuny tez tak bylo i bylo lepij
  • parody 2016-07-20 16:34:14
    Musieliście 14 lat nad tym myśleć zeby na to wpaść? Czy ktoś nie dostał swojej doli i wysypał kolegów?
  • grzevoo 2016-07-20 15:53:11
    Tak to jest. Koszt byle jakiego ciągniczka 200 tysięcy. Przecież to jest jawna zmowa cenowa
ZOBACZ WSZYSTKIE KOMENTARZE

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 54.81.197.24
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin serwisu

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Zgłoś swoje propozycje zmian!


Dziękujemy za współpracę!