Tego typu wózki napotkaliśmy na targach Opolagra 2017 w firmie Mega. Polski producent z Nysy oferuje wózki zarówno jedno-, jak i dwuosiowe, o nazwach odpowiednio Mario 1 i Mario 2. Dwuosiowe polecane są szczególnie tam, gdzie planowane są wjazdy "w teren", na przykład na pole. Są stabilniejsze, a większa powierzchnia kontaktu z podłożem sprawia że trudniej je "zatopić".

- Wybór zależy od preferencji klienta. Jeśli ktoś porusza się więcej po utwardzonych nawierzchniach: drogach, placach, często wybiera jedną oś. Taki wózek jest łatwiejszy do manewrowania, czy tzw. złamania. Stawia on mniejszy opór, łatwiej jest nim cofnąć, skręcić – wyjaśnia Marcin Wykurz, kierownik działu handlowego w firmie Mega.

Wózki Mario są wyposażane m.in. we własny układ hydrauliczny. Jest on potrzebny do wywrotu naczep, gdyż standardowy układ hydrauliczny nawet ciągników dużej mocy bywa niewystarczająco wydajny do wysunięcia potężnych teleskopów naczepy. Brakuje nie tyle wydajności pompy, co ilości oleju.

Układ hydrauliczny wózków ma zbiornik na olej o pojemności 170 l i pompę o wydajności około 80 l/min. Jest ona napędzana z WOM ciągnika. Jak mówi Marcin Wykurz, nie ma też problemu z zamówieniem hydrauliki dwuobwodowej, dzięki czemu w razie potrzeby można zasilić dodatkowy układ, na przykład ruchomą podłogę przyczepy.

Ważnym elementem wyposażenia jest też przetwornica elektryczna, która zamienia napięcie z 12 na 24 V – takim są zasilane układy oświetlenia naczep.

Konstrukcja wózków jest własna, podobnie jak osie. Są to osie ciężarowe, homologowane na prędkość do 100 km/h.

- Wózki Marion mamy w ofercie już od 6 lat. Byliśmy pierwszym polskim producentem, który zaoferował tego typu rozwiązanie. Popyt na nie wzrasta. Każdego roku na kraj sprzedajemy kilkadziesiąt wózków Mario – podsumowuje Marcin Wykurz.

Ciekawostką jest możliwość zabudowy wózków. Można na nim umieścić na przykład wywrotkę o pojemności 16 m3, beczkę lub kontener.

Cena wózka Mario 2, wyposażonego we własną hydraulikę i przetwornicę prądu to około 45 tys. zł netto. Z takim wyposażeniem wózki są kupowane najczęściej. Jeśli ktoś nie potrzebuje układu hydraulicznego i przetwornicy prądu – cena spada do około 38 tys. zł netto. Wózek Mario 1 jest około 9 tys. zł tańszy.

Podobał się artykuł? Podziel się!