Wymiana filtra paliwa powinna być dokonywana w tym samym czasie co wymiana oleju w silniku. W zależności od modelu ciągnika, producent podaje maksymalny okres między przeglądami 600 godzin. Jednak jak zalecają serwisanci choćby na ze względu na często pojawiające się opinie o wątpliwej jakości dostępnego paliwa, warto wymiany dokonywać częściej, na przykład co 400-500 godzin. Sporo oczywiście będzie zależało od warunków pracy konkretnego ciągnika.

Przedstawiony sposób wymiany filtra i odpowietrzania układu dotyczy ciągników New Holland m.in. serii T4000, TD, T5000, T6000, w których stosowana była mechaniczna pompa wtryskowa.

Przystępując do wymiany filtra, warto oczyścić podstawę do której jest przytwierdzony. Tym sposobem ograniczy się ryzyko zanieczyszczenia otwartego układu paliwowego po odkręceniu filtra.

Przed wykręceniem filtra – w przypadku ciągników wyposażonych w czujnik wody w paliwie, należy rozłączyć wiązkę elektryczną czujnika. Sam czujnik wygodniej jest wykręcić po odkręceniu filtra.

Odkręcenie filtra zawsze spowoduje wyciek pewnej ilości paliwa. Trzeba więc koniecznie zadbać o podstawienie szerokiego naczynia.

Po wykręceniu czujnika, filtr jest do wyrzucenia. Korzystając z okazji demontażu czujnika, warto sprawdzić jego stan i w przypadku nagromadzenia brudu - oczyścić go. Zanieczyszczony może powodować wyświetlanie kodu błędu na desce rozdzielczej.

Kolejną czynnością jest przykręcenie nowego filtra. Wcześniej trzeba jednak zwilżyć uszczelkę, która zapewnia szczelność połączenia pomiędzy filtrem a podstawą. W tym celu wystarczy rozsmarować na uszczelce kilka kropli czystego oleju. Następnie trzeba jeszcze zakręcić czujnik wody, stosując nową uszczelkę (dołączaną w zestawie z filtrem).

Przy dokręcaniu należy pamiętać, żeby nie używać klucza. Najczęściej wystarczy silne dokręcenie rękoma. Na filtrze zawarte są zazwyczaj piktogramy z instrukcją montażu, na przykład wkręcić filtr do wyczucia oporu, a następnie wykonać jeszcze ¾ lub pełny obrót czując rosnący opór zaciskanej uszczelki. Nie zaszkodzi też zapisać na obudowie niezmywalnym flamastrem aktualnego przebiegu.