Odpowiedź wydaje się oczywista, w końcu Yanmar znany jest ze swoich jednostek napędowych, z których producenci innych maszyn chętnie korzystają. A zatem mówiąc o ciągnikach Yanmar, w pierwszej kolejności wyobrażamy sobie dobry, sprawdzony silnik obudowany ciągnikiem, o dość prostej i niezbyt porywającej stylistyce. W przypadku serii YT2 i YT3 jest zgoła inaczej. Za wzornictwo obu serii odpowiada Ken Okuyama, znany między innymi z takich projektów jak: Ferrari Enzo, P4/5 czy 599 GTB. Ale dosyć o wyglądzie, pora zajrzeć "pod maskę".

Gotów na Stage V

Japoński producent był jednym z pierwszych który ogłosił gotowość swoich jednostek do spełnienia planowanej normy Stage V. Co więc znajdziemy pod maską? Plątaninę kabli skomplikowanej elektroniki, przewodów od sekwencyjnego doładowania i motor przykryty przez kolejne "eko-puszki"? Nie, zarówno model YT347 jak i YT359 są napędzane jednostkami czterocylindrowymi bez turbodoładowania, odpowiednio o mocy 46 i 58,9 KM. Pierwsza z nich ma pojemność 2,2 l druga 3,3 l.

 Coś więcej niż zwykły hydrostat

W obu przypadkach zastosowano autorską trzyzakresową przekładnię I-HTM stanowiącą połączenie przekładni hydrostatycznej i zwykłej mechanicznej, która umożliwia zarówno płynne ruszanie i łatwą bez sprzęgłową regulację prędkości jak i wykonywanie cięższych prac bez obawy o typowe dla hydrostatu przegrzanie cieczy roboczej.

W tym segmencie rozwiązanie Yanmara stanowi wyjątek, dużo wytrzymalszy niż klasyczny hydrostat i wciąż bardziej funkcjonalny podczas zróżnicowanych prac, niż przekładnia mechaniczna. WOM zależny/niezależny z prędkością 540. Maksymalna prędkość jazdy (w tył i w przód) to 29 km/h, a dzięki bezsprężarkowemu rewersowi zmiana jest bardzo wygodna i prosta.

Nowe Yanmary serii YT3 są wyposażone w TUZy pierwszej kategorii o udźwigu maksymalnym 1660 kg i 1400 kg przy 61 cm. Układ hydrauliki wyposażony jest w dwie pompy, pierwsza o wydatku 21,7 l/min obsługuje wspomaganie układu kierowniczego, druga o wydatku 35,5 l/min przeznaczona jest do obsługi hydrauliki siłowej. W standardzie,z prawej strony, znajdziemy rozdzielacz pod ładowacz czołowy (fabryczny 1100 kg udźwigu) i na tym nie koniec.

Modele z kabiną, cechuje bardzo bogate wyposażenie standardowe obejmujące między innymi: klimatyzację, tempomat, dżojstik do sterowania ładowaczem, komputer pokładowy z LCD.

  Model YT359C (z kabiną)   Model YT359C (z kabiną) zbiornik paliwa [l] 48 zbiornik paliwa [l] 48 prześwit [mm] 326 prześwit [mm] 326 wysokość [mm] 2274 wysokość [mm] 2274 szerokość [mm] 1793 szerokość [mm] 1793 długość [mm] 3355 długość [mm] 3325 masa [kg] 2015 masa [kg] 1943

W Polsce, ciągniki Yanmar kojarzone są głównie z maszynami używanymi sprowadzanymi z zagranicy. Dystrybucją nowych Yanmarów zajmuje się między innymi firma Broker Serwis.

Podobał się artykuł? Podziel się!