PARTNERZY PORTALU
  • partner portalu farmer.pl
  • partner portalu farmer.pl
  • partner portalu farmer.pl

Zanieczyszczone paliwo a common rail

Autor: Grzegorz Szularz

Dodano: 27-01-2016 10:05

Tagi:

Czy common rail bywa kosztowny w eksploatacji? Jak pokazuje doświadczenie serwisów i świadomych użytkowników, to stwierdzenie wcale nie musi być prawdziwe. Ogromny wpływ na usterkowość układów CR ma jakość paliwa. Co to konkretnie oznacza?



Już w latach 90' japońscy inżynierowie z firmy Denso oraz osobno włoscy z Fiata, rozpoczęli prace nad zasilaniem przemysłowych silników o zapłonie samoczynnym za pomocą elektronicznych zaworów współpracujących z akumulatorem hydraulicznym (ładowanym przez pompę) zapewniającym wysokie ciśnienie wtrysku.

Kariera systemów CR w maszynach rolniczych jest nieco krótsza. Podobnie jak ze wszystkimi nowoczesnymi rozwiązaniami, także CR, w swoich pierwszych wersjach cierpiał na wiele niedoróbek, związanych chociażby z doborem materiałów mających pracować w wysokich temperaturach i przy wysokich ciśnieniach (100 MPa – początkowo, do 160-200 MPa obecnie).

Obecnie produkowanie układy Common Rail, czy nawet te starsze mające już kilka lat, są pozbawione większości defektów jakie występowały w pierwszych latach produkcji. Dzisiejszy CR jest określany jako system niemal całkowicie bezobsługowy, jednakże nie oznacza to, że nie trzeba o niego dbać.


Wymagania związane z poprawnością działania CR

Aby układ CR działał poprawnie, niezbędne jest właściwe obchodzenie się z nim. Kluczowy wpływ na poprawność działania ma jakość paliwa. W oleju napędowym można doszukiwać się wielu negatywnych czynników mogących uszkodzić elementy CR. Bardzo groźnym i niepożądanym dodatkiem są zanieczyszczenia stałe, takie jak: pył, kurz, opiłki metali, rdzy itp. a także siarka. W przypadku, gdy do układu będą dostawały się zanieczyszczenia stałe, mechanizm zniszczenia wygląda następująco.

W pierwszej kolejności zacznie się stopniowe zatykanie gniazd zaworów sterujących pracą wtryskiwaczy. To właśnie ten element każdego układu CR, jest najbardziej wrażliwy na tego typu zanieczyszczenia. Grozi to niekontrolowanym ciągłym otwarciem wtryskiwacza, przez co do cylindra będzie podawana zbyt bogata mieszanka, która nigdy nie ulegnie całkowitemu spaleniu.

Pierwszym, oczywistym skutkiem będzie zwiększone zużycie paliwa w całym zakresie obrotów. Przykładowo, jeżeli nasza maszyna początkowo paliła np. 15 l/Mth co pokrywało się z danymi producenta lub opiniami innych użytkowników, a po jakimś czasie to spalanie (przy tej samej pracy) wzrosło do 20 l/Mth to nie powinniśmy pozostawiać tego bez odpowiedzi, kwitując „ten typ tak ma”. Układ Common Rail „sam z siebie” nie zużyje cię w przeciągu kilkuset Mth.

Paliwo podawane przez wtryskiwacz pracujący pod ciśnieniem 130 i więcej MPa, porusza się z prędkością większą niż dźwięk. Gdy twarde cząsteczki zanieczyszczeń np. tlenki-żelaza (rdza) lub opiłki z pompy wysokiego ciśnienia, dostaną się do wtryskiwacza, zadziałają podobnie jak śrut w czasie śrutowania, niszcząc precyzyjnie obrobioną powierzchnię (iglica, rozpylacz są wykonane z dokładnością do 0,02 mikrometrów). Wówczas również dojdzie do zmiany dawki paliwa oraz pogorszenia rozpylania go w komorze co odczujemy jako spadek mocy, mniej równa i głośniejsza praca (jak na pompie wielotłoczkowej) oraz oczywiście zwiększone zapotrzebowanie na paliwo.


"Brudne" paliwo to krótki żywot maszyny

Niedopalony olej napędowy może będzie sukcesywnie zgarniany do skrzyni korbowej i rozpocznie zanieczyszczanie układu smarowania pogarszając jego parametry smarujące. Zbyt długa praca na takim oleju silnikowym, może w skrajnych przypadkach doprowadzić do zacierania się panewek a to sprawia, że koszty ewentualnej naprawy zaczynają rosnąć lawinowo. Skutki właśnie takiej awarii mogliśmy zaobserwować w serwisie Agro-Mechanika, pana Mariusza Zdanowskiego na przykładzie ciągnika NH TL 100A, którego silnik po niespełna 6000 Mth, był podręcznikowym przykładem „zatarcia”.

Serwis Pana Mariusza, specjalizuje się w obsłudze maszyn produkcji zachodniej. Często goszczą tu maszyny, które wcale nie wymagałyby interwencji, gdyby zawczasu zadbano o to co trafia do zbiornika paliwa a także o czystość układu.

„Tankowanie paliwa wątpliwej jakości oraz stosowanie filtrów nieznanych marek, których przepuszczalność pozwala na przenikanie zanieczyszczeń do układu, to główne przyczyny awarii silników wyposażonych w CR” - powiedział nam Pan Mariusz.

Warto jednak mieć na uwadze, że owe zanieczyszczenia nie muszą pochodzić tylko i wyłącznie z paliwa. Czystość zbiorników, którymi transportujemy paliwo i w których jest ono przechowywane ma nie mniejsze znaczenie od stacji czy hurtowni. Pamiętajmy również o wymianie filtra paliwa, także o tym aby nie był to całkowicie nieznany produkt.

„Kilka czy nawet kilkaset złotych zaoszczędzonych na paru wymianach filtrów kiepskiej jakości, mogą zaowocować koniecznością wydania kilku lub kilkunastu tysięcy na remont silnika.” - podkreśla Pan Mariusz


Siarka – wyznacznik dobrego paliwa

Podstawowymi zabiegami mającymi na celu uchronić układ CR przed awarią jest bezwzględne stosowanie paliwa dobrej jakości najlepiej z pewnego źródła. Dobrego czyli bezsiarkowego. Szkodliwy wpływ zasiarczonego paliwa (np. paliw typu BIO z oleju rzepakowego) potwierdzają badania przeprowadzane przez Austriacki Związek Techniki Samochodowej (ÖVK) jak i doświadczenie serwisów zajmujące się naprawą nowoczesnych silników, nie tylko w maszynach rolniczych ale wszystkich wyposażonych w układ Common Rail.

Siarka powoduje korozję elementów metalowych, zarówno stalowych jak i wykonanych z metali kolorowych. Z powstałej korozji, paliwo zaczyna być zanieczyszczane osadami (związkami siarki, metali, tlenu – czyli solami, tlenkami i siarczkami). W zależności od rodzaju osadu, może on mieć wpływ na szybsze zapychanie się filtra, powodować degradację uszczelek co prowadzi do rozszczelnienia układu, lub w przypadku twardych osadów, do wspomnianego mechanicznego wycierania się powierzchni wtryskiwaczy jak i zapychania gniazd zaworowych. Ponadto, korozji mogą ulegać również same wtryskiwacze. Skorodowana powierzchnia wtryskiwacza utrudnia właściwe podanie paliwa, skutki są podobne jak w przypadku wycierania się powierzchni.


Najgorsze z możliwych

Najgorszym możliwym paliwem, na jakie nigdy nie powinniśmy się zdecydować posiadając układ Common Rail to olej opałowy oraz paliwach powstałych w skutek odbarwiania OP. Jednymi ze składników oleju opałowego są benzen, ksylen (rozpuszczanie uszczelek) i toluen (kopcenie), które w znacznym stopniu pogarszają jego właściwości smarne, a ponad to wchodzą w reakcje z najmniejszymi ilościami siarki tworząc twarde pyły, które uszkadzają uszczelnienia pomp wysokiego ciśnienia co przekłada się na spadek mocy, większe zużycie paliwa oraz widoczne wycieki z pompy. Oprócz tego, olej opałowy zwykle zawiera więcej niż 0,5% siarki, co z punktu widzenia zwykłego oleju napędowego (mniej niż 10 cząsteczek S2 na milion cząstek paliwa – 0,01%) jest ilością nie do przyjęcia dla CR.

Nie tylko z paliwa

Podczas wizyty w serwisie, mogliśmy zobaczyć ciągnik New Holland model T5 95, który w przeciągu tysiąca motogodzin wymagał trzykrotnej wymiany turbosprężarki – powód? Pęknięty przewód doprowadzający powietrze do turbosprężarki.

Gdyby w poprzednim serwisie, osoba dokonująca naprawy wykazała się większą uwagą, koszta napraw byłyby znacznie niższe. Jak widać, czasem piętą Achillesową okazuje się nie potencjalnie awaryjny i przesadnie demonizowany element (zazwyczaj Common Rail jako całość), który w istocie pracowałby bezawaryjnie, a o wiele prostsza część, na którą niewielu zwróciłoby uwagę.

Nie trudno sobie wyobrazić, że skoro nieprzefiltrowane powietrze zdołało tak szybko wyeliminować turbosprężarki, to mogło również wpłynąć na wspomniane zapychanie gniazd zaworów. Radzimy od czasu do czasu, samodzielnie sprawdzić stan dolotu, to nic nie kosztuje.

Podobał się artykuł? Podziel się!
×

WSZYSTKIE KOMENTARZE (15)

  • ja 2016-01-31 11:19:27
    Czyli lepiej nie instalować CR do C360? A jak to będzie chodzić w ciągniku marki Zetor? Modele z 2015 roku są wyposażone w silnik z takim układem wtrysku paliwa. Aż strach wydawać na niego pieniądze...
  • Kazimierz 2016-01-31 00:41:33
    Będę remontował dziadkową C360 dopóki będą dostępne części. Ona zniesie wiele więcej niż nowe zabawki.
  • bezpartyjny 2016-01-28 08:43:33
    "Czy common rail bywa kosztowny w eksploatacji? " - odpowiadam, nie bywa, a jest kosztowny , zwłaszcza w polskich warunkach. Dodajmy do tego jeszcze ad-blu które kosztuje, zamarza, wymaga oddzielnego zbiornika, pompy, pamiętania o kupieniu ,nalaniu, odpowiednim przechowywaniu , ciągnik droższy o drogą aparaturę, itp. Tylko dureń da se wcisnąć, że to nie kosztuje.
  • imigrant z erytreii 2016-01-27 23:36:36
    Wszystkich inzynierow od silnikow i tych ich bezawaryjnych ukladow i 200% wzrostow mocy, power boostow (...).w itp itd wysylac w ramach szkolenia do Minskiej Fabryki Ciagnikow.
  • mirro 2016-01-27 21:43:42
    Jeżeli te tłoki pochodzą z silnika gdzie była wymieniana 3 razy turbospr. to przyczyną nie było paliwo w oleju tylko kurz. Chyba że najpierw siadła pompa oleju i turbosprężarka dostawała go zbyt mało do smarowania i chłodzenia przez co zacierała się.Przez to jest cała w oleju.
  • paweł 2016-01-27 19:33:39
    Z tymi nowymi ciągnikami jest jak z tel komórkowymi dziwnym trafem psują się zaraz po upływie gwarancji sąsiad zachwycał się swoim nowym sprzętem a po gwarancji zaraz w elektronice się coś działo siadła kostka jakiś chip za 5 tys to ja za 5 kafli zrobie kapitalke silnika w mojej szóstce,..częśći są tak zrobione ze mają wytrzymać te minimum gwarancyjne i koniec a potem zwalanie ze to wina paliwa taka zasłona dymnna na felerny ciągnik.
  • kissmy... 2016-01-27 19:02:02
    racja! tylko polskie ciągniki zniosą jakość naszego paliwa, szkoda że mają już po 30 lat i są pozbawione CR, ale jest to dobre rozwiązanie
  • ukasz 2016-01-27 16:28:17
    najlepiej to wyprowadzcie sie do niemiec bedziecie mieli wszystko dobre judasze Polskiego rolnictwa
  • ajato 2016-01-27 13:52:55
    Tak dla przykładu, mój sąsiad kupował paliwo na cpnie, bo "nie będzie kupował od prywaciarza" - i co? Po roku robił układy paliwowe w 3 ciągnikach i bizonie po kolei. Ja kupuje od tego samego gościa od 5 lat i jak na razie tylko filtry co jakiś czas wymieniam. Niestety, ale w Polsce tak jest, że nasze musi być gorsze.
  • red 2016-01-27 13:31:37
    Polskie paliwa w dużej mierze powstają z ropy pochodzącej z Syberii, a tam ropa jest najbardziej zasiarczona (najczystsza jest z okolic bliskiego wschodu). Domyślam się, że lepsza jakość paliw w zachodniej europie wiąże się z tym, że zarówno Francja, Włochy jak i Niemcy kupują ropę na bliskim wschodzie, natomiast Wielka Brytania czy Norwegia wydobywają swoją z szelfu atlantyckiego i morza północnego, gdzie wciąż siarki jest mniej niż w tej syberyjskiej.
ZOBACZ WSZYSTKIE KOMENTARZE

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 23.20.25.122
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin serwisu

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Zgłoś swoje propozycje zmian!


Dziękujemy za współpracę!