Już w latach 90' japońscy inżynierowie z firmy Denso oraz osobno włoscy z Fiata, rozpoczęli prace nad zasilaniem przemysłowych silników o zapłonie samoczynnym za pomocą elektronicznych zaworów współpracujących z akumulatorem hydraulicznym (ładowanym przez pompę) zapewniającym wysokie ciśnienie wtrysku.

Kariera systemów CR w maszynach rolniczych jest nieco krótsza. Podobnie jak ze wszystkimi nowoczesnymi rozwiązaniami, także CR, w swoich pierwszych wersjach cierpiał na wiele niedoróbek, związanych chociażby z doborem materiałów mających pracować w wysokich temperaturach i przy wysokich ciśnieniach (100 MPa – początkowo, do 160-200 MPa obecnie).

Obecnie produkowanie układy Common Rail, czy nawet te starsze mające już kilka lat, są pozbawione większości defektów jakie występowały w pierwszych latach produkcji. Dzisiejszy CR jest określany jako system niemal całkowicie bezobsługowy, jednakże nie oznacza to, że nie trzeba o niego dbać.


Wymagania związane z poprawnością działania CR

Aby układ CR działał poprawnie, niezbędne jest właściwe obchodzenie się z nim. Kluczowy wpływ na poprawność działania ma jakość paliwa. W oleju napędowym można doszukiwać się wielu negatywnych czynników mogących uszkodzić elementy CR. Bardzo groźnym i niepożądanym dodatkiem są zanieczyszczenia stałe, takie jak: pył, kurz, opiłki metali, rdzy itp. a także siarka. W przypadku, gdy do układu będą dostawały się zanieczyszczenia stałe, mechanizm zniszczenia wygląda następująco.

W pierwszej kolejności zacznie się stopniowe zatykanie gniazd zaworów sterujących pracą wtryskiwaczy. To właśnie ten element każdego układu CR, jest najbardziej wrażliwy na tego typu zanieczyszczenia. Grozi to niekontrolowanym ciągłym otwarciem wtryskiwacza, przez co do cylindra będzie podawana zbyt bogata mieszanka, która nigdy nie ulegnie całkowitemu spaleniu.

Pierwszym, oczywistym skutkiem będzie zwiększone zużycie paliwa w całym zakresie obrotów. Przykładowo, jeżeli nasza maszyna początkowo paliła np. 15 l/Mth co pokrywało się z danymi producenta lub opiniami innych użytkowników, a po jakimś czasie to spalanie (przy tej samej pracy) wzrosło do 20 l/Mth to nie powinniśmy pozostawiać tego bez odpowiedzi, kwitując „ten typ tak ma”. Układ Common Rail „sam z siebie” nie zużyje cię w przeciągu kilkuset Mth.