Znany już od lat 40' a stosowany szerzej od lat 50' ubiegłego wieku, EGR czyli Exhaust Gas Recirculation – zawór recyrkulacji spalin, jest jednym z najpowszechniej stosowanych systemów oczyszczania spalin. Wynika to zarówno z jego prostej budowy, niskiego (dla producenta) kosztu montażu oraz możliwości jakie oferuje.

Dopóty, dopóki normy emisji spalin nie były zbyt restrykcyjne, EGR w zupełności wystarczał aby im sprostać. Obecnie samodzielnie jest stosowany jedynie w najmniejszych maszynach. W pozostałych, większych silnikach występuje we współpracy albo z filtrem cząstek stałych, albo z układem SCR, rzadziej w układzie EGR+DOC.

W silnikach maszyn rolniczych można wyróżnić dwa podstawowe typy układów EGR: zwykłe i z chłodnicą spalin. Występuje jeszcze podział na recyrkulację wewnętrzną za pomocą rozrządu oraz zewnętrzną czyli za pomocą zaworu. Jako że ten drugi system jest prostszy i lepiej sprawdza się w silnikach o zapłonie samoczynnym "ZS" (m. in. dzięki możliwości zastosowania chłodnicy spalin), recyrkulację wewnętrzną można pominąć. Przynajmniej dopóki koncern Fiat nie zdecyduje się na wprowadzenie swojej technologi Multiair do silników maszyn rolniczych.

Budowa zaworu EGR i cEGR

Zawór EGR w zasadzie nie różni się wiele od innych zaworów do sterowania przepływem gazów, oczywiście jako, że pracuje w wyższych temperaturach używane są inne, żarowytrzymałe, materiały. Pierwsze zawory były sterowane za pomocą ciśnienia (podciśnienia) lub mechanicznie. To właśnie za czasów tych generacji utarło się, że EGR "zamula" silnik i pogarsza jego osiągi, bowiem "zero-jedynkowa" praca pierwszych zaworów w istocie miała negatywny wpływ na pracę silnika.

Obecnie zawory recyrkulacji są sterowane za pomocą cewek i mają możliwość płynnej regulacji ilości cofanych spalin. Pracą zaworu zawiaduje oczywiście komputer, który pilnuje aby zawór pozostał zamknięty wtedy, kiedy silnik jest nierozgrzany, pracuje na biegu jałowym, czy operator chce użyć pełnej mocy. Oczywiście nowoczesny zawór EGR w pewnym stopniu dalej zmniejsza dynamikę maszyny, dając wrażenie mniejszej mocy.