PARTNERZY PORTALU
  • partner portalu farmer.pl
  • partner portalu farmer.pl
  • partner portalu farmer.pl

Zimowa eksploatacja układu pneumatycznego

Zimowa eksploatacja układu pneumatycznego Układ pneumatyczny może przydać się także zimą, warto o niego zadbać fot. GS

Autor: Grzegorz Szularz

Dodano: 27-01-2017 09:00

Tagi:

Układ pneumatyczny ciągników jest często bagatelizowany, dlatego bywa zawodny - zwłaszcza zimą. Podpowiadamy co zrobić aby nie martwić się o jego działanie także w czasie niskich temperatur.



Układ pneumatyczny to jeden z najbardziej przyjaznych elementów w naszej maszynie. Dlaczego? Po pierwsze ma najmniejsze wymagania odnośnie eksploatacji – w końcu czynnikiem roboczym jest w nim powietrze, póki co darmowe. Nie oznacza to jednak, że możemy pozwolić sobie na zbagatelizowanie jego wymagań. Zwłaszcza teraz gdy temperatury poniżej 0 oC towarzyszą nam na co dzień.

 Bezobsługowy – czy na pewno?

 Często możemy spotkać się ze stwierdzeniem, iż układ pneumatyczny lub jego główne komponenty są bezobsługowe. To oczywiście nie jest do końca prawda, lecz brzmi dobrze w ustach handlowca. W praktyce, tak jak każdy inny układ znajdujący się w maszynie, także pneumatyka wymaga kilku prostych czynności i zabiegów do poprawnego i bezawaryjnego działania.

 Jeżeli maszyna jest wyposażona w manometr, warto zainteresować się jego wskazaniami jeżeli ciśnienie w układzie zaczyna spadać, pomimo iż z niego nie korzystamy (np. na postoju) może to świadczyć o nieszczelności: przewodu, zaworów lub uszczelnień. Taka nieszczelność, nie tylko wymuszą ciągłą pracę sprężarki, a więc zwiększony pobór mocy z silnika, ale przede wszystkim odkrywa potencjalną drogę przedostawania się wilgoci do wnętrza układu. A woda, to największy wróg układu pneumatycznego, zwłaszcza zimą.


Zamarznięty układ. Co robić? Jak zapobiegać?

 O zamarznięty zawór, w starszych maszynach nie jest trudno. Wilgoć przedostaje się do układu tak czy inaczej, wcale nie potrzeba do tego nieszczelności. Należy pamiętać o tym aby od czasu do czasu opróżnić układ za pomocą zaworu spustowego i pozbyć się zalegającej w nim wody. Lodu możemy pozbyć się kilkukrotnie opróżniając i napełniając układ powietrzem. Powietrze zasysane przez sprężarkę będzie się nagrzewało i w końcu spowoduje odtajanie zamarzniętych zaworów.

 Od mozolnego rozmrażania układu zacznie lepsze będzie zapobieżenie takiemu stanowi rzeczy. Najtańszym sposobem jest zastosowanie specjalnego płynu do układów pneumatycznych, który zapobiega zamarzaniu elementów układu, przy okazji konserwując elementy gumowe i metalowe zapobiegając ich zużywaniu. Tego typu specyfiki stosuje się powszechnie w transporcie np. układach naczep do ciągników siodłowych, autobusów czy maszyn budowlanych. Litrowa butelka, kosztującą kilkadziesiąt złotych wystarczy na kilka aplikacji np. przyczep i ciągnika. Droższym rozwiązaniem jest dodanie dodatkowych komponentów w postaci osuszacza powietrza lub dozownika alkoholu (odpowiednio około 1400 i 800 zł).


Ważny osuszacz

 Skoro mowa o osuszaczach powietrza. Jeżeli układ naszej maszyny jest fabrycznie wyposażony w taki element, warto sprawdzić w jakim stanie i w razie potrzeby dokonać wymiany. Przyjmuje się, że gdy bardzo intensywnie wykorzystujemy pneumatykę, osuszacz powinno się wymienić przynajmniej raz na rok, gdy z układu korzystamy rzadko interwał wymiany to między 2-3 lata.

Sprawny osuszacz zapobiega formowaniu się kryształków lodu wewnątrz układu a co za tym idzie zabezpiecza go przed blokowaniem zaworów. Pamiętajmy jednak, że naszym obowiązkiem jest regularne spuszczanie zgromadzonej wewnątrz osuszacza wody, najlepiej jest to zrobić z rana, po nocnym postoju.

 O innych czynnościach eksploatacyjnych związanych z układem pneumatycznym pisaliśmy tutaj.

Podobał się artykuł? Podziel się!
×

WSZYSTKIE KOMENTARZE (0)

BRAK KOMENTARZY

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 54.81.195.140
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin serwisu

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Zgłoś swoje propozycje zmian!


Dziękujemy za współpracę!