Zoomlion, dawniej znany jako Chery Heavy Industry, może pochwalić się bardzo szerokim asortymentem, w skład którego wchodzą nie tylko małe ciągniki czy kombajny do zbioru ryżu, lecz także kombajny zbożowe, opryskiwacze, zbiorniki na zboże, siewniki, sadzarki czy, wracając do ciągników, także maszyny o mocach dochodzących do 200 KM. Gdy dodamy do tego ofertę maszyn budowlanych (tu Zoomlion walczy o pozycję lidera w Azji), wyłania nam się obraz naprawdę solidnie skomponowanej firmy, która za kilka lat może wcale nie ustępować konkurentom z Europy czy Ameryki Północnej.

Wracając jednak do ciągników. Póki co w Polsce, możemy nabyć dwie maszyny (trzecia w drodze), o czym pisaliśmy całkiem niedawno.

Mały, prosty, tani – kolejny z serii

Obok pozostałych ciągników chińskich, hinduskich czy białoruskich Zoomlion RD 254 to kolejny z gatunku tych, które przez wielu namaszczane są na następców C330-335. W sumie wcale nas to nie dziwi, tak samo, jak porównywanie różnych "nowych" konstrukcji z legendą z poprzedniej epoki, która mimo lat wciąż dzielnie i wiernie służy w wielu gospodarstwach. Sprawa może stać się jeszcze mniej dyskusyjna, gdy zaczniemy porównywać dane na papierze, choć w praktyce większość postawi na jakość pracy.

25 KM bez turbosprężarki

Pod niedużą maską zielonego ciągnika kryje się równie nieduży, trzycylindrowy silnik o pojemności 1532 cm3 generujący 25 KM przy 2350 obr/min i maksymalnym momencie obrotowym 85 Nm. Jest to chińska jednostka, produkowana przez firmę Laidong, która od 20 lat zajmuje się handlem oraz licencyjną produkcją silników i części zamiennych.

Silnik KM385BT, jest bardzo popularną i często spotykaną jednostką napędową w wielu chińskich produktach (ciągnikach, maszynach stacjonarnych itp.). Według danych producenta, zużycie paliwa tego małego trzycylindrowca powinno wynosić około 238 g/kWh.

Osiem biegów z rewersem

Podobnie jak silnik, także skrzynia biegów nie budzi większego zaskoczenia. Cztery biegi (synchronizowane) i dwustopniowy reduktor, do tego mechaniczny rewers oraz napęd na wszystkie koła. Tylny most z blokadą mechanizmu różnicowego i zwolnicami planetarnymi, przedni ze stożkowymi. Maksymalna prędkość jazdy to około 30 km/h. Można by rzec przyzwoity standard jak na maszynę tej klasy. Pozostaje tylko pytanie, jak to wszystko współgra z operatorem?