PARTNERZY PORTALU
  • partner portalu farmer.pl
  • partner portalu farmer.pl

BNP Paribas: Substytuty mięsa przemodelują rynek spożywczy

BNP Paribas: Substytuty mięsa przemodelują rynek spożywczy
Zgodnie z danymi Mintela, odsetek Polaków, którzy chcą eliminować mięso ze swojej diety, w lipcu 2020 r. wyniósł 42 proc. i był wyższy niż w Wielkiej Brytanii czy w Niemczech: Fot. Shutterstock

Autor:

Dodano:

Tagi:

Z analiz firmy badawczej Mintel wynika, że aż 42 proc. Polaków zamierza ograniczać spożycie mięsa. W dobie globalizacji polskie przywiązanie do tradycji jedzenia mięsa bardzo szybko ustępuje miejsca nowym zwyczajom żywieniowym.



Niewykluczone, że popularność zamienników mięsa będzie rosnąć w Polsce w tym samym tempie, co w krajach, które są trendsetterami nowych wzorców konsumpcji, uważają analitycy International Food & Agri Hub BNP Paribas.

Zgodnie z danymi Mintela, odsetek Polaków, którzy chcą eliminować mięso ze swojej diety, w lipcu 2020 r. wyniósł 42 proc. i był wyższy niż w Wielkiej Brytanii czy w Niemczech. Według analityków z BNP Paribas International Food & Agri Hub takie deklaracje nie oznaczają, że spożycie zmniejszy się drastycznie z dnia na dzień. Dowodzą jednak, że społeczeństwo jest otwarte na nowe koncepcje żywieniowe. To – prędzej czy później – zmieni zachowania.

Niektóre firmy już reagują…

Anna Link, dyrektor Biura Rozwoju Bankowości i Klientów Strategicznych w International Food & Agri Hub BNP Paribas uważa, że ta część producentów mięsa, która już od jakiegoś czasu koryguje strategię i ofertę produktową, zyskuje przewagę rynkową.

– Zmian w zakresie oczekiwań rynku nie da się zatrzymać. Korzyści zdrowotne z niejedzenia mięsa są powszechnie znane i brane pod uwagę, kwestie etyczne również. Dodatkowo coraz więcej osób przywiązuje wagę do korzyści środowiskowych, np. związanych z mniejszą emisją CO2 przy produkcji białka niezwierzęcego. Konieczność reagowania producentów to raczej pytanie „kiedy?”, a nie „czy?” – mówi Anna Link.

Na Zachodzie strategie zmieniają się szybko. Niektóre firmy produkujące mięso czy wędliny tak dynamicznie rozwijają swoją ofertę mięsnych alternatyw, że przestają już mówić o sobie „producenci mięsa”, a zaczynają używać określenia „producenci źródeł białka”.

… i mają rację

Wśród ekspertów przewidujących przyszłość branży spożywczej panuje zgoda, że aby zamienniki mięsa były dla konsumentów naturalnym wyborem potrzeba trzech rzeczy. Po pierwsze, zamienniki muszą smakować tak samo jak mięso. Po drugie, muszą mieć podobny wygląd i teksturę. Po trzecie, muszą mniej więcej tyle samo kosztować.

– W Polsce nie mówi się o tym zbyt dużo, ale spełnienie tych trzech kryteriów jest możliwe w bardzo niedługim czasie. Zgodnie z różnymi szacunkami, koszty produkcji zamienników wyglądających i smakujących jak mięso zrównają się kosztami produkcji normalnego mięsa już za 3 do 5 lat  – podkreśla Magdalena Kowalewska, Analityk Sektora Food & Agri w International Food & Agri Hub BNP Paribas.

Trzeba patrzeć szerzej i dalej

Polskie firmy rozwijające ofertę alternatyw dla mięsa i wędlin koncentrują się na białku pochodzenia roślinnego, czyli produktach z soi, pszenicy czy grochu. Jednak według analityków Banku BNP Paribas warto już dziś mówić o mięsie hodowanym komórkowo czy alternatywach z białka owadów.

 



Podobał się artykuł? Podziel się!
×

WSZYSTKIE KOMENTARZE (5)

  • Marta 2021-04-26 16:06:16
    Powtarzanie w kółko tego samego, że 42% Polaków nie chce jeść mięsa, nie spowoduje, że przestaną je jeść. To są dane wyssane z palca. Polacy nie ulegają lobbystom wegańskim, nie zastapią mięsa jego "sztucznym" substytutem. Zwłaszcza, że jest drogi, wartość odżywczą ma niesprawdzoną, jest w formie mocno zmielonej, itd.
    • baca56 2021-04-26 16:45:12
      No i koszty środowiskowe tych ersatzów są znacznie wyższe... No właśnie: zamiast pisać o "substytutach" czy "zamiennikach" warto może odkurzyć staropolskie słowo "ERSATZ" :), do niego mamy ukształtowany prawidłowy (zwłaszcza w tym kontekście) zestaw skojarzeń.
  • Sołtysowa 2021-04-26 13:16:08
    zaczyna się manipulowanie ludzkimi mózgami aby zaakceptowali opatentowany sposób produkcji komórek mięsnych (co wcale zresztą nie jest mniej energochłonne i wątpliwe czy zostawia mniejszy ślad węglowy)... ilu ludzi siena to da nabrać i czy są świadomi, że w ten sposób likwidują rolnictwo na korzysc korporcji (z całym ich monopolem i manipulacjami oraz lobbingiem).
    • Dariusz 2021-04-26 13:47:08
      Wątpię że zamienniki mięsa wpłyną pozytywnie na środowisko i zatrzymają zmiany klimatyczne. Duże firmy zdobędą monopol na produkcję białka, rolnicy zostaną zmuszeni do zmiany produkcji a korporacje opylą śmieci za pokaźne pieniążki. Sądzę że błędne jest przekonanie ogółu społeczeństwa że wystarczy zlikwidować rolnictwo i żyć na maksa konsumując jak szaleni jedząc niby to ekologiczne i zdrowe zamienniki mięsa. Czas pokaże ale dobre mięso znajdzie niszę na rynku lub będzie wywożone do krajów które nie zwariują na punkcie białka sojowego.
      • ergo 2021-04-28 14:06:14
        o co złego w ogóle jest w zmianach klimaycznych przecież to naturalny i niepowstrzymany proces np Sahara co ok. 20 tys . lat zmienia się ze stepu i lasu w martwą pustynię i i odwotnie, co związane jest ze zmianą nachylenia osi Ziemi a nie z żadnymi działaniami ludzi czy wpływe morganiznów żywych

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 35.173.234.169
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.