PARTNERZY PORTALU
  • partner portalu farmer.pl
  • partner portalu farmer.pl
  • partner portalu farmer.pl
  • partner portalu farmer.pl
  • partner portalu farmer.pl

KE: Ochrona rolników przed nieuczciwymi praktykami handlowymi

KE: Ochrona rolników  przed nieuczciwymi praktykami handlowymi Fot. Shuttestock

Parlament Europejski, Rada Europy i Komisja Europejska uzgodniły, że będą odpowiedzialne za ochronę 100 proc. rolników w UE przed nieuczciwymi praktykami handlowymi.



Nowa ustawa europejska obejmuje produkty rolne i spożywcze będących przedmiotem handlu w łańcuchu dostaw żywności, zakazuje po raz pierwszy 16 nieuczciwych praktyk handlowych. Inne praktyki będą dozwolone tylko pod warunkiem wyraźnego i jednoznacznego porozumienia wstępnego między zaangażowanymi stronami.

Nowe ramy prawne przyznają państwom członkowskim uprawnienia do egzekwowania nowych przepisów i nakładania sankcji w przypadku stwierdzonych naruszeń.

Podczas ostatniego spotkania negocjacyjnego z Parlamentem Europejskim i przedstawicielami Rady Europy, Phil Hogan, komisarza ds. Rolnictwa i Rozwoju Wsi, powiedział, że porozumienie toruje drogę dla po raz pierwszy dla prawa UE, które zapewnia znaczącą ochronę dla wszystkich rolników w UE, ich organizacji, jak a także małych i średnich firm. Komisarz wyraził uznanie dla wszystkich negocjatorów, za konstruktywne podejście i ciężką pracę przy porozumieniu politycznym.

Osiągnięte porozumienie obejmie przedsiębiorstwa z obrotem do 350 mln euro w tym: sprzedawców detalicznych, przetwórców żywności, hurtowników, spółdzielnie lub organizacje producentów lub jednego producenta, który angażowałby się w zidentyfikowane nieuczciwe praktyki handlowe.

Nieuczciwe praktyki handlowe, których należy zakazać, obejmują: opóźnienia w płatnościach za nietrwałe produkty żywnościowe; anulowanie zamówienia w ostatniej chwili; jednostronne lub retroaktywne zmiany umów; zmuszanie dostawcy do płacenia za zmarnowane produkty i odmawiania umów na piśmie.

Inne praktyki powinny być dozwolone tylko wtedy, gdy zostały uzgodnione z wyprzedzeniem między stronami. Dotyczy to sytuacji, gdy kupujący zwraca niesprzedaną żywność dostawcy, kupujący wymaga od dostawcy zapłaty za zawarcie lub przedłużenie umowy na dostawę żywności; dostawca ma płacić za kampanię promocyjną, reklamową lub marketingową kupującego.

Wdrożenie tych środków nie doprowadzi do wzrostu cen dla konsumentów. W ramach konsultacji publicznych przeprowadzonych przez KE przed przedstawieniem wniosku organizacje konsumenckie opowiadały się za uregulowaniem tych praktyk, ponieważ mają one długoterminowy negatywny wpływ na konsumentów.

Ważnym elementem dyrektywy jest to, że w swoim ustawodawstwie krajowym państwa członkowskie mogą rozszerzyć zakres na przedsiębiorstwa o obrocie przekraczającym 350 mln euro lub podjąć dalsze działania, jeśli sobie tego życzą.

Państwa członkowskie wyznaczą organy odpowiedzialne za egzekwowanie nowych przepisów, które będą mogły nakładać grzywny i prowadzić dochodzenie na podstawie skarg. Składający skargę, może poprosić o poufność. Ma to na celu przeciwdziałanie lękowi przed możliwymi środkami odwetowymi. Ponadto KE ustanowi mechanizm, za pomocą którego organy egzekwowania prawa będą mogły koordynować i wprowadzać najlepsze praktyki.

Po porozumieniu odbędzie się głosowanie zarówno w PE, jak i Radzie Europy, w celu formalnie przyjąć tekst. Po pełnym przyjęciu nowe prawodawstwo musi zostać przetransponowane do prawa krajowego przez państwa członkowskie.

Podobał się artykuł? Podziel się!
×

WSZYSTKIE KOMENTARZE (0)

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 34.229.126.29
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.