PARTNERZY PORTALU
  • partner portalu farmer.pl
  • partner portalu farmer.pl

Najważniejsza jest konsolidacja

Najważniejsza jest konsolidacja

Jesteśmy w takim momencie, kiedy indywidualne inwestycje w segmencie spożywczym powinny zejść na drugi plan, a nacisk powinien zostać położony na wsparcie dla grup producenckich. Są one jednym ze sposobów na konsolidację w sektorze, bez której nie będziemy w stanie rozwijać eksportu i zdobywać kolejnych rynków - ocenia Marek Sawicki, poseł na Sejm RP, zastępca przewodniczącego w Sejmowej Komisji Rolnictwa i Rozwoju Wsi i były minister rolnictwa.



Jego zdaniem, sektor spożywczy jest wciąż bardzo rozdrobniony. Wystarczy przypomnieć, że działa na nim 30 tys. przetwórców. Wśród nich, liczy się tylko pierwsza setka, pozostali to mali producenci na rynek krajowy.

- Mamy wielki problem w realizacji dużych kontraktów na rynki arabskie i azjatyckie, gdzie wymagane są trwałe dostawy jednorodnych, dużych partii. Tu nie ma innego wyjścia jak tylko głębsza współpraca przetwórców, przedsiębiorców, organizowanie wspólnych centrów składowania i dystrybucji produktów przetworzonych, zawieranie wspólnych kontraktów. Czy to będzie przybierało formę spółek, konsorcjów, czy klastrów, ma mniejsze znaczenie - mówi Marek Sawicki w rozmowie z serwisem portalspozywczy.pl.

- Jeśli polscy przedsiębiorcy w ciągu najbliższych 3 lat nie wykorzystają tej szansy, jaką daje kolejna unijna perspektywa finansowa, przede wszystkim na konsolidację w obszarze handlu zagranicznego, to za 5-7 lat dynamika eksportu zdecydowanie spadnie - ostrzega.

Zauważa, że choć staliśmy się pierwszym producentem jabłek na świecie, to niekoniecznie jest to związane z sukcesem grup producenckich w segmencie owoców i warzyw. Jego zdaniem, problem polega na tym, że nie mamy jednej silnej grupy eksportowej w segmencie jabłek, która dyktowałaby warunki na rynkach światowych. Tymczasem moglibyśmy to robić, ze względu na specyficzną jakość naszego jabłka, które z takimi walorami jakościowymi i smakowymi nigdzie indziej wyprodukować się nie da. Jest to kwestia naszego klimatu i warunków.

- Poziom konsolidacji, jeśli chodzi o grupy jest nadal niewystarczający mimo tego, że w ostatniej perspektywie dostaliśmy na ten cel ogromne pieniądze. Nasi sadownicy i warzywnicy skorzystali ze specjalnego programu, maksymalnie eksploatując środki z Unii. Nasi unijni konkurenci to dostrzegli i program zablokowali. Polska wykorzystała ponad 90 proc. środków całej UE na sektor owocowo-warzywny, kontraktując w 2012 roku ponad 300 mln euro - przypomina Marek Sawicki.

- Mimo wszystko, jest to nadal za mało. Samo zrzeszenie sadowników polskich nie rozwiązuje sprawy, bo jest to organizacja bardziej o charakterze społeczno - zawodowym, niż o charakterze korporacyjnym. Tu potrzeba dalszych działań na rzecz wypracowania jednolitego systemu oferowania i sprzedaży produktu - mówi.

Jak ocenia, konsolidację może stymulować tylko z jednej strony racjonalnie obliczony efekt finalny w postaci większego zysku, a z drugiej strony - konkretne wsparcie z programu rozwoju obszarów wiejskich.

- Wydaje mi się, że jesteśmy w takim momencie, kiedy indywidualne inwestycje w zakresie wartości dodanej powinny zejść na drugi plan. Na pierwszy plan powinniśmy wysunąć wsparcie dla grup producenckich. Kilka lat temu nie udała nam się próba zbudowania centrów dystrybucji - warto teraz do tego pomysłu wrócić i zdecydowanie postawić na dofinansowanie centrów dystrybucji żywności - zauważa poseł.

- Sektor rolno-spożywczy nie wykorzystuje całkowicie swoich mocy, więc tu możliwości jeszcze są. Zakłady są zmodernizowane, posiadamy nowoczesne technologie. Nie ma sensu wymieniać kilkuletnich linii produkcyjnych na nowsze. Zamiast tego, potrzebne jest położenie nacisku na konsolidację. Wtedy kolejna fala modernizacji, za 5-7 lat, będzie już w kierunku wyspecjalizowanej produkcji - dodaje.

Jego zdaniem, przetwórstwo rolno-spożywcze wychodzi z okresu kryzysu w miarę obronione. Poziom upadłości nie był wysoki, możliwości eksportowe i korzystny kurs walutowy sprawiały, że sektor rolno-spożywczy w stosunku do pozostałych sektorów naszej gospodarki rozwijał się nieźle, przy jednoczesnym nieznacznym wzroście cen dla konsumentów krajowych - od kilku lat wzrost cen żywności nie przekracza 4,5 proc., a za ubiegły rok było to około 3 proc.

- Widać wyraźnie, że eksport nie odbywa się kosztem rynku wewnętrznego. To jest pozytywne zjawisko, bo oznacza, że przedsiębiorstwa, zabezpieczając zapotrzebowanie krajowe, potrafiły wyjść na rynki zewnętrzne - zauważa Marek Sawicki.

- Kolejnym etapem musi być konsolidacja, aby zdobyć duże rynki. Chiny, rynki arabskie, Indie, Japonia nie będą zainteresowane dostawą kontenera produktów raz w tygodniu. One potrzebują ich kilkadziesiąt codziennie. Jeśli tutaj będzie wzajemne porozumienie producentów, to polskie przetwórstwo ma możliwości zaopatrywania tych rynków. Jednak nasi przedsiębiorcy muszą zrezygnować z dynamicznej, drapieżnej konkurencyjności na rzecz przyszłych zysków - dodaje. 



Podobał się artykuł? Podziel się!
×

WSZYSTKIE KOMENTARZE (1)

  • marek 2014-02-24 23:13:37
    Panie Pośle
    Najważniejsze, aby zepsuty, szkodzący Polskim rolnikom Psl wkońcu dał odetchnać Polskiej wsi. Jesteście skompromitowani i zepsuci do szpiku kości. Polska wieś ma was już dość.

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 54.80.252.84
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

KONTAKT24

Widziałeś, słyszałeś coś ważnego? Byłeś świadkiem niecodziennego wydarzenia? Napisz do nas! Opublikujemy, zainterweniujemy, pokażemy całemu światu. Jesteśmy dla Was 24 h na dobę, 7 dni w tygodniu.

DODAJ PLIKI

Kliknij lub przeciągnij pliki z dysku i upuść. Max. rozmiar pliku 4 MB.

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do odwołania zgody oraz prawo sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl. Wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego przed jej wycofaniem.

W dowolnym czasie możesz określić warunki przechowywania i dostępu do plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej.

Jeśli zgadzasz się na wykorzystanie technologii plików cookies wystarczy kliknąć poniższy przycisk „Przejdź do serwisu”.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.