PARTNERZY PORTALU
  • partner portalu farmer.pl
  • partner portalu farmer.pl

Ponad 70 proc. Polaków uważa, że wzrost cen żywności negatywnie wpłynął na ich budżet

Ponad  70 proc. Polaków uważa, że wzrost cen żywności negatywnie wpłynął na ich budżet
Fot. Shutterstock

Ponad 70 proc. Polaków uważa, że wzrost cen żywności, jaki miał miejsce w ciągu ostatniego roku, negatywnie wpłynął na ich budżet domowy, ok. 73 proc. nie chce podatku "cukrowego" - wynika z badania przeprowadzonego na zlecenie Polskiej Federacji Producentów Żywności Związku Pracodawców.



Większość badanych Polaków (72,9 proc.) jest przeciwna nie tylko tzw. podatkowi cukrowemu, ale także innym nowym podatkom mogącym wpłynąć na wzrost cen żywności. Jednocześnie 77 proc. osób o niższym statusie materialnym zadeklarowało, że w przypadku podwyższenia ceny żywności będzie szukała tańszych zamienników, nawet jeżeli będą one gorsze jakościowo.

Ponad 70 proc. konsumentów uważa, że wzrost cen żywności w ciągu ostatnich 12 miesięcy miał negatywny wpływ na ich budżet domowy. Częściej taką tendencję obserwowały kobiety (75,9 proc.), gdyż to one one zazwyczaj odpowiadają za zakupy żywnościowe. O wzroście cen produktów spożywczych częściej mówiły osoby o mniejszych dochodach i o niższym poziomie wykształcenia oraz ludzie z gospodarstw jedno lub dwuosobowych.

Zdecydowana większość Polaków (78,1 proc.) jest przeciwna wprowadzaniu podatków, które spowodowałyby wzrost cen żywności. W szczególności propozycjom takim są przeciwni konsumenci ze średnim i wyższym wykształceniem (odpowiednio 80,1 proc. oraz 79,1 proc.), osoby w młodszych grupach wiekowych (15-19 lat - 88,1 proc., 20-24 lata - 85,9 proc.). Dodatkowych podatków od żywności nie chcą mieszkańcy wsi, ale także mieszkańcy dużych miast (pow. 200 tys.)

Podatek od cukru na cenzurowanym

Ok. 73 proc. konsumentów jest przeciwna wprowadzeniu podatku od cukru dla takich produktów jak napoje słodzone, słodycze czy wyroby cukiernicze. Najczęściej sprzeciw wobec takiego rozwiązania deklarowały osoby pracujące (74,9 proc.) oraz bezrobotni (83,4 proc.). Zdecydowanie częściej te propozycje wzbudzały sprzeciw wśród mężczyzn (76,7 proc.). Podatku od słodyczy nie chcą głównie młodzi ludzie, mieszkańcy wsi i dużych miast oraz osoby mniej zarabiające.

Tańsze zamienniki

Z badania wynika, że ponad połowa konsumentów w przypadku wzrostu cen będzie szukała tańszych zamienników tych produktów, choć mogą być one gorszej jakości. Takie zachowanie zadeklarowało 55,4 proc. Do tej grupy należą głównie osoby z wykształceniem podstawowym i zawodowym i o niskich dochodach mieszkający w miastach 50-200 tys. mieszkańców. Natomiast ponad 46 proc. respondentów z dużych miast deklaruje, że wzrost ceny nie wpłynie w aż takim stopniu na ich zwyczaje zakupowe.

Ogólnopolskie badanie sondażowe Omnibus zrealizowanego na zlecenie Polskiej Federacji Producentów Żywności Związku Pracodawców pod koniec października br. przez firmę badawczą IPSOS na reprezentatywnej próbie ludności Polski powyżej piętnastego roku życia. 



Podobał się artykuł? Podziel się!
×

WSZYSTKIE KOMENTARZE (0)

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 54.158.251.104
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

KONTAKT24

Widziałeś, słyszałeś coś ważnego? Byłeś świadkiem niecodziennego wydarzenia? Napisz do nas! Opublikujemy, zainterweniujemy, pokażemy całemu światu. Jesteśmy dla Was 24 h na dobę, 7 dni w tygodniu.

DODAJ PLIKI

Kliknij lub przeciągnij pliki z dysku i upuść. Max. rozmiar pliku 4 MB.

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do odwołania zgody oraz prawo sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl. Wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego przed jej wycofaniem.

W dowolnym czasie możesz określić warunki przechowywania i dostępu do plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej.

Jeśli zgadzasz się na wykorzystanie technologii plików cookies wystarczy kliknąć poniższy przycisk „Przejdź do serwisu”.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.