Eksport wzrósł o 7 proc. do 162,8 mld euro, podczas gdy import wzrósł o 4 proc. do 105,3 mld euro, co daje całkowitą nadwyżkę w handlu produktami rolno-spożywczymi w wysokości 57,5 ​​mld euro. To wzrost o 14 proc. w porównaniu z analogicznym okresem w 2020 roku.

Eksport z UE wzrósł o 7 proc.

Największy wzrost eksportu nastąpił do USA, o 2,4 miliarda euro lub 7 proc., napędzany większą sprzedażą wina, napojów spirytusowych i likierów oraz czekolady i słodyczy. Ponadto eksport do Korei Południowej i Szwajcarii wzrósł odpowiednio o 698 mln euro i 588 mln euro, podczas gdy wzrost odnotowano również w eksporcie do Norwegii o 473 mln euro lub 12 proc.) i Izraela (wzrost o 395 mln euro lub 23 proc.).

Eksport do Wielkiej Brytanii w tym okresie wzrósł, o 39 mln euro lub 0,1 proc. Eksport ten był szczególnie obniżony na początku 2020 roku i niewielki wzrost pokazuje, jak silnie odbił się w miarę upływu roku.

Chociaż odnotowano znaczny ogólny wzrost eksportu produktów rolno-spożywczych, eksport do wielu krajów spadł. Największy spadek odnotowano w eksporcie do Arabii Saudyjskiej, który spadł o 548 mln euro lub 15 proc., przede wszystkim z powodu mniejszego eksportu pszenicy, jęczmienia i przetworów zbożowych. Inne znaczące spadki odnotowano w eksporcie do Hongkongu (spadek o 245 mln euro lub -12 proc.) i Kuwejtu (spadek o 130 mln euro lub -21 proc.).

Wzrost importu o 4 proc.

Pomimo stałego ożywienia wartości eksportu do Wielkiej Brytanii, import stamtąd spadł bardziej niż z jakiegokolwiek innego kraju, o 3,3 miliarda euro lub 26 proc. Znaczący spadek odnotowano również w imporcie ze USA, który spadł o 625 mln euro lub 8 proc., a także z Kanady (o 256 mln euro lub -11 proc.), Szwajcarii (o 119 mln euro lub 3 proc.) i Tunezji (spadek o 117 mln euro, czyli -19 proc).

Jeśli chodzi o poszczególne kategorie produktów, w pierwszych dziesięciu miesiącach 2021 r. nastąpił znaczny wzrost wartości eksportu wina (o 3 mld euro lub 27 proc.) oraz napojów spirytusowych i likierów (o 1,4 mld euro lub 26 proc.). Inne wzrosty wartości eksportu odnotowano w przypadku oleju rzepakowego i słonecznikowego (o 808 mln euro lub 31 proc.), czekolady i wyrobów cukierniczych (744 mln euro lub 11 proc.) oraz zbóż paszowych (o 686 mln euro lub 31 proc.).

Znaczące spadki odnotowano jednak w przypadku eksportu żywności dla niemowląt (spadek o 763 mln euro lub -10 proc.) wieprzowiny (o 348 mln euro lub -4 proc.) i pszenicy (spadek o 304 mln euro lub -5 proc.).

Najbardziej znaczący wzrost w wartości importu odnotowano w przypadku makuchów (wzrost o 1,3 mld euro lub 25 proc.), nasion soi (o 1,3 mld euro lub 30 proc.), kwasów tłuszczowych i wosków (o 915 mln euro lub 36 proc.). Duże spadki były też w przypadku owoców tropikalnych, orzechów i przypraw ( o 602 mln euro lub -5,3 proc.) oraz soków owocowych ( o 200 mln euro lub -11,9 proc.).