- Pandemia zmieniła zwyczaje zakupowe Włochów: w ostatnim czasie znacząco wzrosła popularność lokalnych targowisk
- Kraj ten ma najgęstszą sieć rynków i targowisk w Unii Europejskiej
Pandemia koronawirusa zmieniła również zachowania konsumentów we Włoszech. Jak podało stowarzyszenie rolnicze Coldiretti, około 20 mln Włochów kupiło w zeszłym roku artykuły spożywcze na targowiskach, a tym samym zdecydowało się przede wszystkim na produkty z najbliższego sąsiedztwa.
Rośnie popularność lokalnych targowisk
Dzięki szerokiej gamie owoców, warzyw, mięsa, ryb, oleju, serów, chleba, makaronów, wina, a nawet kwiatów, wartość przeciętnego zakupu wzrosła o 7 euro do 34 euro.
Według Coldiretti, Włochy mają najgęstszą sieć rynków rolnych spośród krajów Unii Europejskiej. Jak poinformowało stowarzyszenie, w sumie około 12 000 rolników osiągnęło obroty w wysokości 6 mld euro na około 1200 rynkach rolnych w kraju. Oprócz funkcji gospodarczej, również realizowane są zadania społeczne i kulturalne poprzez przybliżanie konsumentom bioróżnorodności Włoch.
Zmiana przepisów uderza w handel
Coldiretti wyraziło, zaniepokojenie ostatnimi posunięciami rządu w celu zwalczania pandemii. Planowana jest okazywanie zezwolenia, które powinno być warunkiem wstępu dla wszystkich osób od dwunastego roku życia do wejścia do zadaszonej części zakładów gastronomicznych. Zezwolenie na dostęp można uzyskać poprzez pierwsze szczepienie, test lub dowód przebycia Cewic 19, nie wcześniej niż sześć miesięcy temu.
Nowe przepisy dotkną łącznie około 360 000 firm. Branża została już najmocniej dotknięta pandemią i w zeszłym roku musiała zaakceptować spadek sprzedaży o prawie 41 mld euro, czyli 48 proc.
Jednak Federacja Przemysłu Spożywczego Federalimentare nie podziela obaw Coldiretti, Według prezesa federacji, ograniczenia w restauracjach to mniejsze zło, gdyż kolejne zamknięcia, które byłyby znacznie poważniejsze. Nie tylko firmy zajmujące się cateringiem poza domem, ale cały łańcuch żywnościowy już nie odnalazłby po tym wszystkim.
Komentarze