Dobrany adres
Każda strona internetowa ma jedyny w swoim rodzaju adres, na przykład www.wp.pl (portal informacyjny Wirtualna Polska), czy www.farmer.pl (strona internetowa naszego pisma). Ważne jest, aby adres strony odnosił się do tematyki na niej zawartej lub związany był z nazwą gospodarstwa. I tak na przykład, jeśli nasze gospodarstwo lub firma, dla której została przygotowana strona, ma nazwę „Świat kukurydzy”, to najlepiej, żeby adres internetowy wyglądał w następujący sposób: www.swiatkukurydzy.pl lub www.swiat-kukurydzy.pl (należy przy tym pamiętać, że nie można używać polskich znaków w adresie strony).

Często jednak zdarza się, że wybrany przez nas adres jest zajęty już przez kogoś innego. Aby być pewnym, najlepiej wejść na stronę www.nazwa.pl, gdzie dostępność określonego adresu można sprawdzić w kilka sekund. Adres strony internetowej inaczej określa się mianem „domeny”. Jest kilka możliwych domen do wyboru, z czego najbardziej popularną jest ta z końcówką „pl”. Innymi często wykorzystywanymi rodzajami domen są: „com”, „com.pl” lub europejska domena „eu”. Rejestracja każdej z wymienionych domen ma różną cenę (ogólne zestawienie przedstawione zostało w tabeli). Nie jest to jednak opłata jednorazowa, można wybrać kilka wariantów opłaty, poczynając od miesięcznego abonamentu, a na rocznym kończąc.

Kolejnym krokiem po rejestracji domeny jest znalezienie w sieci miejsca, gdzie stworzona strona zostanie umieszczona– czyli serwera. W zależności od wielkości strony (pojemność w MB, jaką zajmują pliki strony) należy wykupić odpowiednich rozmiarów miejsce na jednym z wielu dostępnych serwerów. Jednak jeśli strona ma niewiele elementów graficznych i zdjęć, nie trzeba się o to martwić. Jeśli nasza strona jest zrobiona w sposób, jaki opisaliśmy w poprzednim numerze, inne parametry serwera nie są aż tak ważne. W wypadku, gdy strona jest bardziej zaawansowana lub posiada program do samodzielnej aktualizacji (oprogramowanie dołączane na życzenie przez firmy zajmujące się tworzeniem stron), serwer musi obsługiwać język PHP i bazy danych MySQL. Ale o tym więcej w dalszej części artykułu.

Pozycjonowanie
Jednak i to nie wszystko. Aby zaistnieć w internecie, trzeba wszystkim ułatwić dotarcie do naszej strony. Jest kilka czynności, które znacznie mogą przyspieszyć wyszukanie strony w internecie. Nazywa się to pozycjonowaniem i ma na celu umieszczenie danej strony wśród pierwszych wyników wyświetlanych przez wyszukiwarki (www.google.pl, www.netsprint.pl) dla najbardziej popularnych słów kluczowych związanych z tematyką naszej witryny. Taki ranking stron nadany przez wyszukiwarkę zadecyduje o oglądalności witryny. Pozycjonowanie jest procesem dość rozległym i pracochłonnym, ale warto to zrobić.

Na popularność stron wpływa przede wszystkim ilość wizyt w określonym czasie, jak i sam czas, jaki osoba spędza, przeglądając daną witrynę. Pożądany efekt popularności można uzyskać kilkoma metodami. Po pierwsze im więcej odnośników do naszej strony znajduje się w internecie, tym lepiej. Świetnym rozwiązaniem jest tutaj wymiana linkami: ktoś umieszcza link do naszej strony, a my odwdzięczamy się tym samym. Należy jednak robić to z umiarem. Najlepiej, aby strony, do których umieszczamy odnośniki na własnej witrynie, w jakiś sposób wiązały się z profilem działalności firmy (można stworzyć oddzielną podstronę zatytułowaną „linki” lub „partnerzy”, na której będzie można umieszczać odnośniki).

Coraz popularniejsze stają się tak zwane katalogi. Są to miejsca grupujące odnośniki do najróżniejszych stron internetowych uszeregowane tematycznie. Takie katalogi mają największe portale internetowe, takie jak Onet.pl i Wirtualna Polska, ale jest wiele innych, do których również należy dodać swoją stronę. Im więcej, tym lepiej.

Szybciej i łatwiej
Wszystko jednak wymaga czasu. Stworzenie strony, rejestracja domeny, wykupienie serwera, pozycjonowanie. Nie wszyscy mogą sobie na to pozwolić. Co wtedy? Okazuje się, że jest rozwiązanie. Można zatrudnić do wszystkich tych czynności specjalistów. Dobrze zorganizowana firma zatrudnia informatyków, programistów i grafików. Wśród bardzo wielu ofert znaleźć można firmy oferujące tylko zrobienie strony internetowej lub zajmujące się na przykład tylko pozycjonowaniem. Coraz więcej firm poza zrobieniem profesjonalnej strony internetowej oferuje hosting i możliwość rejestracji domeny. Warta polecenia jest oferta firmy WebProjekt (www.webprojekt.net.pl). Koszt utworzenia prostej strony internetowej mieści się między 488 a 854 zł. Cena witryny z prostym systemem zarządzania treścią, umożliwiającym bezproblemową aktualizację waha się pomiędzy 976 a 1464 zł. Taki system wymaga jednak serwera o określonych możliwościach. Koniecznością jest wykupienie miejsca na serwerze obsługującym język programowania PHP i bazy danych MySQL. WebProjekt współpracuje z firmą 3it.pl Technologies, która oferuje miejsce na takich serwerach w cenie 132 zł na rok (tylko w wypadku, jeśli opłacony jest rok z góry, a za obsługę baz danych MySQL trzeba dopłacić jeszcze 24 zł na rok) i możliwość rejestracji domeny za 44 zł.

Najpopularniejszym serwisem, na którym rejestruje się domeny, jest Nazwa.pl (www.nazwa.pl) i nic w tym dziwnego. Najnowsza oferta serwisu umożliwia wykupienie miejsca na serwerze za 61 zł, a rejestrację domeny już za 9,90 zł (cena promocyjna).

Najdroższą inwestycją będzie z pewnością pozycjonowanie. Mimo iż oferta każdej firmy jest inna i obejmuje różne usługi, cena niemal zawsze jest stosunkowo wysoka. Bardzo dobrze prezentuje się serwis firmy ComWeb (www.pozycjonowanie.comweb.pl). Profesjonalna oferta z cennikiem i szczegółowym opisem czynności, za które klient musi  zapłacić, dobrze wygląda na tle konkurencji. No i strona tej firmy wyświetla się w przeglądarce jako pierwsza (po wpisaniu w przeglądarce hasła „pozycjonowanie”)!

Przykładem firmy, która kompleksowo zajmuje się reklamą w internecie, jest Over The Top (www.pozycjonowanie.overthetop.pl). Autorzy serwisu oferują tworzenie stron internetowych o różnym zaawansowaniu technicznym (od zwykłych stron poprzez sklepy internetowe, na portalach kończąc), hosting, rejestrację domen i pozycjonowanie. Bardzo dokładne opisy i sensowne ceny mogą naprawdę pomóc w podjęciu decyzji.

Warto wiedzieć
Jest wiele firm zajmujących się hostingiem, bo tak nazywa się udostępnianie powierzchni serwera. Są oferty droższe i tańsze, jednak tak, jak i w innych dziedzinach, nie należy się sugerować tylko ceną. Przed końcowym wyborem dobrze jest usiąść przed komputerem, wpisać w przeglądarce (np.: www.google.pl) słowo hosting i przejrzeć oferty wybranych firm. Godną polecenia jest oferta firmy Etin.pl (www.etin.pl), gdzie miejsce wystarczające na zamieszczenie prostej strony można wykupić za niecałe 70 zł rocznie. Można również skorzystać z rankingu firm hostingowych na www.polskihosting.pl

Źródło: "Farmer" 23/2006