Organizacja rywalizacji
Olimpiada jest trzystopniowa: I stopień – zawody szkolne, II stopień – zawody okręgowe, III stopień – zawody centralne. Na wszystkich etapach przewiduje się eliminacje pisemne i praktyczne, a na szczeblu szkolnym też ustne. W eliminacjach mogą brać udział uczniowie średnich stacjonarnych szkół rolniczych, a uczniowie szkół nierolniczych lub szkół rolniczych, które nie organizują olimpiady, zgłaszają się na eliminacje szkolne do najbliższego Komitetu Szkolnego przeprowadzającego zawody. Uczestnicy konkursu zakwalifikowani do udziału w III stopniu są zwolnieni z egzaminu z przygotowania zawodowego w zakresie prezentowanego bloku na podstawie zaświadczenia wydanego przez Komitet Główny i uzyskują najwyższą ocenę. Część uczelni będzie przyjmowała bez egzaminów wstępnych na studia finalistów i laureatów olimpiady. Lista szkół i kierunków będzie zamieszczona na stronach OWIUR na początku kwietnia br. Komitet Główny OWIUR ma siedzibę w Akademii Podlaskiej w Siedlcach, a przewodniczy mu prof. dr hab. Andrzej Radecki (SGGW Warszawa).
Bloki tematyczne
Olimpiada prowadzona jest równocześnie w 8 blokach tematycznych:
- produkcja roślinna
- produkcja zwierzęca
- mechanizacja rolnictwa
- ogrodnictwo (warzywnictwo, sadownictwo, kwiaciarstwo)
- ochrona i inżynieria środowiska
- żywienie człowieka i gospodarstwo domowe agrobiznes
- leśnictwo.
Bloki „ochrona i inżynieria środowiska” oraz „leśnictwo” realizowane są tylko w 2 okręgach: warszawskim i poznańskim. Pozostałe bloki – we wszystkich 9 okręgach: Siedlce, Olsztyn, Poznań, Wrocław, Kraków, Szczecin, Warszawa, Lublin, Bydgoszcz.
Produkcja roślinna
Startujący w olimpiadzie w bloku „produkcja roślinna” powinni być przygotowani z szeroko rozumianych zagadnień przyrodniczo-agronomicznych i polowej produkcji roślinnej, które obejmują:
- Podstawowe wiadomości z mineralogii. Pojęcie, rola, podział oraz krótka charakterystyka niektórych minerałów. Powstawanie i krótka charakterystyka najważniejszych skał.
- Gleba – jej powstawanie i ewolucja. Wietrzenie skał i minerałów, tworzenie się gleby. Właściwości chemiczne, fizyczne i biologiczne gleb. Systematyka gleb – klasyfikacja bonitacyjna gleb ornych i użytków zielonych, kompleksy przydatności rolniczej. Gleba jako środowisko odżywiania roślin.
- Podstawowe wiadomości z agrometeorologii. Wpływ przebiegu pogody (temperatury, sumy i rozkładu opadów) na efekty produkcyjne roślin. Metody ich oceny oraz umiejętność przewidywania i zapobiegania odchyleniom od potrzeb. Czynniki meteorologiczne warunkujące plonowanie oraz kształtujące mikroklimat roślin uprawnych. Właściwości wodne gleb i obieg wody. Podstawowe zabiegi melioracyjne.
- Uprawa roli, zasady uprawy różnych gleb. Teoretyczne podstawy uprawy roli. Technika uprawy roli – podstawy maszynoznawstwa. Specyfika uprawy różnych gleb. Maszyny i narzędzia do uprawy roli, ochrony roślin, nawożenia, siewu, zbioru. Zasady agregatowania i eksploatacji maszyn.
- Podstawy żywienia roślin i zasady nawożenia. Przemiany i bilans składników pokarmowych oraz prawa nawozowe. Rozpoznawanie nawozów mineralnych i zasady ich stosowania. Rodzaje nawozów naturalnych i ich przemiany. Pobieranie składników nawozowych przez rośliny. Wpływ nawozów na środowisko i rolnicza utylizacja substancji nawozowych.
- Podział i charakterystyka roślin uprawnych. Pochodzenie i systematyka rolniczych roślin uprawnych należących do następujących grup: zbożowe, okopowe, motylkowate drobnonasienne i grubonasienne, oleiste, włókniste, przemysłowe, specjalne. Morfologia i biologia poszczególnych gatunków rolniczych roślin uprawnych. Szczegółowa agrotechnika rolniczych roślin uprawnych oraz uprawa w plonie głównym i międzyplonach.
- Zmianowanie roślin. Systemy gospodarowania w polowej produkcji roślinnej, współczesne problemy i nowe kierunki w uprawie roślin. Całokształt produkcyjnych i ekologicznych możliwości wykorzystania różnych grup roślin w płodozmianie.
- Ochrona roślin uprawnych. Ważniejsze choroby roślin pochodzenia wirusowego, bakteryjnego i grzybowego oraz ich rozpoznawanie, zapobieganie i zwalczanie. Morfologia i rozwój szkodników roślin. Przegląd insektycydów. Rozpoznawanie szkodników ważniejszych roślin uprawnych oraz ocena skutków ich żerowania i metody zwalczania.
- Zadania i znaczenie nasiennictwa. Pojęcie i rola odmiany rolniczej, zmienność materiału nasiennego oraz wpływ jego jakości na plon. Podstawowe pojęcia w hodowli i nasiennictwie roślin. Kształtowanie cech i właściwości roślin. Klasyczne metody i kierunki oraz organizacja hodowli roślin. Rola i znaczenie nasiennictwa, ocena i rejestracja odmian oraz obrót materiałem siewnym. Klasyfikacja polowa i laboratoryjna plantacji nasiennych, gospodarka magazynowa.
- Charakterystyka produkcji roślinnej na świecie i w Polsce. Rola produkcji roślinnej w gospodarce żywnościowej. Kierunki użytkowania roślin uprawnych, ich możliwości produkcyjne oraz jakość uzyskiwanego plonu.
- Gospodarka łąkowo-pastwiskowa. Gospodarcze i ekologiczne znaczenie użytków zielonych. Rozpoznawanie roślinności łąk i pastwisk, jej wymagania siedliskowe i wartość użytkowa. Zagospodarowanie zdegradowanych użytków zielonych i zasady użytkowania łąk i pastwisk.
- Metody konserwacji i przechowalnictwo płodów rolnych w gospodarstwie. Metody produkcji pasz gospodarskich i sposoby ich uszlachetniania. Podstawowe metody konserwacji, zasady i warunki przechowywania pasz. Zmiany ilościowe i jakościowe zachodzące podczas przechowywania płodów rolnych.
- Zarys ekonomiki i organizacji rolnictwa. Wartość produkcji roślinnej, jej koszty oraz dochody. Ekonomika i organizacja pracy. Rachunek ekonomiczny w produkcji roślinnej. Kalkulowanie opłacalności produkcji.
- Wymogi zwykłej dobrej praktyki rolniczej. Wymogi związane z: racjonalną gospodarką nawozami, ochroną wód i gleb, zachowaniem cennych siedlisk i gatunków występujących na obszarach rolnych, ochrona walorów krajobrazu. Rolnicze wykorzystanie ścieków i osadów ściekowych oraz środków ochrony roślin.
- Degradacja i rekultywacja gleb uprawnych. Ochrona i higienizacja gleb. Rekultywacja gruntów wylewiskowych, erodowanych i popowodziowych. Ocena zanieczyszczeń gleby. Czynniki degradujące środowisko glebowe: np. kumulowanie się pestycydów oraz metody ich ograniczenia i likwidacji negatywnych skutków.
- Sytuacja rolnictwa i wsi, funkcjonowanie agrobiznesu, grup producentów rolnych i agroturystyki. Zasady funkcjonowania agregatów agrobiznesu w Polsce i innych krajach. Ocena zjawisk społeczno-ekonomicznych zachodzących na obszarach wiejskich. Pojęcie rynku i jego organizacja. Skup podstawowych produktów roślinnych oraz zaopatrzenie rolnictwa. Wykorzystanie możliwości komputerowych i internetu. Organizacja agroturystyki.
- Zasady bezpieczeństwa i ochrony środowiska w produkcji roślinnej. Ubezpieczenia w rolnictwie oraz regulacje prawne. Źródła energii odnawialnej. Oddziaływanie środowiska produkcyjnego na roślinne produkty rolnicze. Zasady bezpieczeństwa i higieny pracy w rolnictwie. Zagrożenia wynikające ze stosowania środków produkcji roślinnej.
Źródło "Farmer" 06/2006
Komentarze