PARTNERZY PORTALU
  • partner portalu farmer.pl
  • partner portalu farmer.pl
  • partner portalu farmer.pl

www.mojegospodarstwo.pl

Autor: Bartłomiej Kowalski

Dodano: 01-02-2007 15:22

Tagi:

Każdy przedsiębiorczy rolnik chce, aby jego partnerzy wiedzieli, z kim mają do czynienia. Świetną wizytówką firmy jest strona internetowa. Zachęcamy do jej stworzenia, bo nie jest to wcale takie trudne. W trzech kolejnych numerach zaprezentujemy wszystkie najważniejsze elementy konstruowania i reklamy własnej strony internetowej. Na początek wyjaśniamy najważniejsze pojęcia, które ułatwią zrozumienie tego wirtualnego świata, jakim jest internet.



Jednym z najlepszych i coraz popularniejszych sposobów poinformowania o działalności własnej firmy jest strona internetowa. Ta forma komunikowania się ludzi jest jednocześnie doskonałą reklamą. Internet praktycznie gwarantuje, że naszą reklamę mogą dziennie zobaczyć setki, a nawet tysiące osób. Aby tak się stało, reklama internetowa musi najpierw powstać. Są dwie drogi, którymi może pójść osoba zainteresowana elektroniczną reklamą. Pierwsze rozwiązanie to wynajęcie profesjonalnej firmy, która wykona całą pracę związaną z tworzeniem strony. Nam pozostanie tylko oglądać efekt końcowy. Druga droga to samodzielne wykonanie prostej witryny internetowej. Jednak zanim do tego dojdzie, należy zapoznać się z warunkami, w jakich takie strony się tworzy. Przy wykorzystaniu poniższych informacji każdy będzie mógł zrobić prostą i ciekawą witrynę, wiążącą się z profilem działalności firmy.

Forma i treść
Podczas tworzenia strony internetowej najważniejszy jest pomysł. Na samym początku konieczne jest ustalenie tego, jak taka strona ma wyglądać. Ważne są kolory, kształty i elementy graficzne, które ewentualnie zostaną umieszczone. Najlepiej na zwykłej kartce papieru stworzyć sobie plan. Na takim roboczym projekcie zaznacza się co i gdzie  umieścić i jakiego koloru użyć. Zwykle bardzo dużo problemów nastręcza właśnie wybór odpowiednich barw, w jakich ma być strona. Wiele firm ma już swoje charakterystyczne kolory, które należy wykorzystać podczas tworzenia strony – utrwala to jej określony wizerunek. Te firmy, które nie mają ustalonych kolorów, mogą mieć większe pole do popisu. Trzeba pamiętać, iż poszczególne kolory wywierają odpowiednie wrażenie na osobach odwiedzających stronę. Na przykład kolor zielony ma kojący wpływ na układ nerwowy, działa relaksacyjnie i odstresowuje.

Jednak nie tylko odczucia osoby odwiedzającej witrynę są ważne. Nie można zapomnieć o tym, że witryna musi być czytelna i łatwa w odbiorze. W związku z tym nie zaleca się raczej na przykład czerwonych napisów na czarnym tle, ponieważ nikt tego nie przeczyta. Istotnym elementem planu własnej strony jest opracowanie samej zawartości witryny pod względem merytorycznym. To trudne zadanie, ponieważ należy w skrócie opisać profil działalności firmy, napisać jej historię, przedstawić ofertę… – jednym słowem zachęcić do współpracy. Ważnym elementem tego etapu jest znajomość hierarchicznego ułożenia komponentów strony internetowej. Klasyczny układ zawartości merytorycznej strony prezentuje poniższy schemat.

Czego oko nie widzi
Jest wiele technik tworzenia stron internetowych. Wszystkie opierają się na specyficznych językach programowania. Począwszy od najprostszych (takich jak ta, którą opiszę), kończąc na bardzo zaawansowanych, wykorzystujących najnowocześniejsze technologie informatyczne. Jednak elementem wyjściowym nawet dla technik zaawansowanych jest język HTML, czyli ten najłatwiejszy i zarazem najstarszy z obecnie wykorzystywanych. Określenie „język programowania” zniechęca wiele osób już na samym początku, ponieważ sądzą oni, że takimi rzeczami zajmują się informatycy. Otóż niekoniecznie, jak się okaże, język HTML nie jest taki straszny. Co ważniejsze, tworzenie strony z wykorzystaniem tego języka nie wymaga specjalistycznych programów (jak to ma miejsce przy robieniu stron na przykład w technologii flash). Wystarczy system operacyjny Windows i wbudowany notatnik. Oczywiście istnieje szereg programów, które mogą w znacznym stopniu ułatwić całą pracę, ale w większości są to aplikacje (inaczej programy) darmowe. Dlatego też proponujemy wykorzystać jeden z takich programów, na przykład EdHTML (http://bs.binboy.org/). Program ten jest bardzo dobrym rozwiązaniem dla wszystkich tych, którzy po raz pierwszy będą próbować swoich sił w tworzeniu strony internetowej, przede wszystkim dzięki szablonom bardzo ułatwiającym etap opracowywania pomysłu na stronę, jak i bardzo dobrze rozbudowanej pomocy.

Język programowania, jakim jest HTML, opiera się na wykorzystaniu tak zwanych znaczników i atrybutów. Znaczniki są to specyficzne słowa zawsze umieszczone w nawiasach „< >”, które sprawiają, że na stronie internetowej następują określone zmiany.

Przykład 1
Znacznik <b> oznacza pogrubienie tekstu, więc jeśli w naszym programie (np.: EdHTML) napiszemy:
<b> pogrubiony tekst </b> to na stronie internetowej zostanie to wyświetlone w następujący sposób: pogrubiony tekst
W tym wypadku po słowie „tekst” użyłem jeszcze symbolu </b>. Jest to tak zwane zamknięcie znacznika (po tym znaku można być pewnym, że dalszy tekst nie będzie pogrubiony). Znaczniki dzielą się na zamykane i niezamykane. 

Przykład 2
Znacznika <font> używa się do wpisywania tekstu na stronie, np.: <font> Tekst na mojej stronie </font>
Można jednak wzbogacić ten znacznik, używając określonego atrybutu na przykład „size”, odpowiadającego za rozmiar wpisywanego tekstu. I tak pisząc: <font size=2> Tekst na mojej stronie </font> w przeglądarce otrzymamy następujący wynik: Tekst na mojej stronie.
Atrybut „size” można określić cyframi od 1 do 7, gdzie liczba 3 oznacza rozmiar domyślny (ja wpisałem przed chwilą 2, więc tekst uległ zmniejszeniu).

Spis wszystkich zamykanych i niezamykanych znaczników, z których będziemy korzystać podczas tworzenia witryny, znajduje się na dole strony. Oprócz znaczników bardzo ważne są atrybuty, które precyzują zadanie, jakie spełnia dany znacznik.

Użyte w powyższych przykładach znaczniki można połączyć: <font size=2> <b> Tekst na mojej stronie </b> </font>. W wyniku takiego działania powstanie tekst o pomniejszonym rozmiarze, który dodatkowo będzie pogrubiony.

Te podstawowe informacje dotyczące projektowania strony internetowej oraz języka HTML opartego właściwie na dwóch elementach (znaczniki i atrybuty) okażą się niezbędne podczas procesu tworzenia strony. Gdy strona będzie już gotowa trzeba będzie jeszcze zarezerwować sobie miejsce w internecie. Etap publikacji witryny wiąże się z wykupieniem miejsca na serwerze i domeny, koniecznej do stworzenia niepowtarzalnego adresu, za pomocą którego każdy będzie mógł obejrzeć efekt całej pracy. Istnieje również możliwość skorzystania z serwerów bezpłatnych, ale o tym wszystkim napiszemy w następnych numerach „Farmera”.

Źródło: "Farmer" 21/2006



Podobał się artykuł? Podziel się!
×

WSZYSTKIE KOMENTARZE (0)

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 75.101.220.230
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.