PARTNERZY PORTALU
  • partner portalu farmer.pl
  • partner portalu farmer.pl

Francuscy producenci odetchnęli z ulgą: Ameryka otwarta dla szampana

Francuscy producenci odetchnęli z ulgą: Ameryka otwarta dla szampana Fot. Shutterstock

Autor: PAP

Dodano: 23-01-2020 09:46

Tagi:

Dzięki osiągnięciu przez Francję i USA w Davos wstępnego porozumienia w sprawie podatku cyfrowego kamień spadł z serca francuskim producentom szampana, którym groziły stuprocentowe cła.



USA jest największym rynkiem eksportu szampana, którego spożycie poważnie spada we Francji i w zeszłym roku osiągnęło najniższy od roku 2009 poziom, ale wtedy było to wynikiem kryzysu finansowego.

W październiku ub.r. prezydent USA Donald Trump zarządził nałożenie 25-procentowych ceł na wiele wyrobów francuskich, w tym wino, w odwecie za unijne subwencje dla Airbusa.

Już wtedy jednak szampan oraz koniak uniknęły cła. A to dzięki temu, że Donald Trump przyjął w Waszyngtonie Bernarda Arnault, jednego z najbogatszych Francuzów, właściciela LVMH (Louis Vuitton Moet Hennessy), największego na świecie koncernu wyrobów luksusowych. Są wśród nich szampan i koniak.

Następnie lokator Białego Domu zaprosił francuskiego miliardera do samolotu Air Force One, którym udali się do Teksasu, gdzie szef LVMH zainaugurował kolejną wytwórnię wyrobów skórzanych swej firmy.

Jak podawały jesienią francuskie media, Bernard Arnault zaprzyjaźnił się z Donaldem Trumpem w latach 80., gdy wspólnie robili interesy w sektorze nieruchomości.

Według dziennika "Le Monde" producenci szampana bardzo się sukcesem właściciela LVMH ucieszyli, ale starali się nie okazywać zbytnio swej radości, żeby nie drażnić hodowców winorośli, w których uderzyły amerykańskie cła.

Radość psuje nieco firmom szampańskim spadek sprzedaży we Francji. Według cytowanego w "Le Monde" Maxime'a Toubarta, prezesa głównego związku hodowców winorośli w Szampanii SGV, w ub. roku sprzedaż szampana na rynku francuskim zmniejszyła się o 4 proc. i jest to kolejny spadek. W roku 2018 doszło do tego, że Francuzi kupili mniej niż połowę sprzedawanej na świecie produkcji wina szampańskiego.

Według szacunków SGV w zeszłym roku po raz pierwszy od 2009 r. sprzedano mniej niż 300 mln butelek szampana. Co nie znaczy, że jego producenci zarabiają mniej, a to dlatego że ceny powoli idą w górę i zeszłoroczne butelki przyniosły 5 mld euro - pisze dziennikarz "Le Monde". Przyczynił się do tego przede wszystkim eksport, choć prezes SGV podkreśla, że "jest ostrożny", bo choć porozumienie z USA jest "pozytywne", to "nigdy nie jesteśmy chronieni przed odwróceniem sytuacji".

Porozumienie osiągnęli w środę na spotkaniu podczas Światowego Forum Ekonomicznego francuski minister finansów Bruno Le Maire i amerykański minister skarbu Steven Mnuchin. Uzgodnili, że Paryż zrezygnuje w tym roku z pobierania podatku od dochodów, uzyskanych we Francji przez firmy internetowe, a w zamian Amerykanie nie wprowadzą na razie ceł odwetowych.

Paryż zdecydował się latem nałożyć 3-procentowy podatek od dochodów uzyskanych we Francji przez firmy internetowe, w tym amerykańskie firmy Google, Amazon, Facebook czy Apple. W odpowiedzi Stany Zjednoczone zagroziły wprowadzeniem stuprocentowych ceł na niektóre francuskie towary, takie jak sery, kosmetyki, szampany i wina.



Podobał się artykuł? Podziel się!
×

WSZYSTKIE KOMENTARZE (0)

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 3.226.122.74
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.