Jak przekazało GfK w poniedziałkowej informacji prasowej, lockdown oraz szereg obostrzeń zmieniły postawy konsumenckie. Polacy zaczęli zwracać większą uwagę na pochodzenie kupowanych artykułów spożywczych - chętniej sięgają po lokalne artykuły od krajowych producentów.

"Pomimo zniesienia niektórych pandemicznych restrykcji, tendencja ta pozostała z nami na dłużej. Jak wynika z najnowszego badania +Corona Mood+, przeprowadzonego przez GfK, obecnie już 52 proc. Polaków deklaruje zamiar kupna rodzimych wyrobów" - przekazano.

Z danych GfK wynika, że najczęstszymi kryteriami zakupu produktów jest wzmacnianie krajowej gospodarki oraz wspieranie miejscowych dostawców. Wskazało je kolejno: 38 proc. i 35 proc. konsumentów. Jak zauważono, zmiana trendów jest zauważalna zwłaszcza w przypadku popularności lokalnych artykułów - w porównaniu do poprzedniego, majowego badania "Corona Mood" taką odpowiedź wskazało o 7 punktów procentowych więcej respondentów.

"Pandemia sprawiła, że zaczęliśmy się troszczyć nie tylko o siebie i swoje zdrowie, ale także o interesy innych. Świadomość trudności i zagrożeń, jakie dotknęły polskich przedsiębiorców, miała duży wpływ na dynamikę zachowań konsumenckich także w sektorze spożywczym. Zaczęliśmy zwracać większą uwagę na to, skąd pochodzi kupowana przez nas żywność. Wolimy wydawać pieniądze na produkty polskich producentów, a tym samym pomagać w utrzymaniu ich biznesów" - powiedziała cytowana w informacji prasowej Dominika Grusznic-Drobińska z GfK.

Wyniki badań GfK pokazują, że "wspieranie swoich" jest ważniejsze od sięgania po produkty ulubionych marek czy produkty bezpieczne dla zdrowia. Oba te kryteria wskazało 34 proc. ankietowanych. "Nawet niska cena nie stanowi dla Polaków najważniejszego czynnika - najtańsze produkty będzie wybierało 33 proc. nabywców" - podkreślono.

Z badania wynika, że Polacy coraz częściej wybierają także ekologiczne artykuły spożywcze. Jak podaje GfK, co piąty konsument deklaruje kupno żywności wyprodukowanej w zgodzie z naturą. To o 5 punktów procentowych więcej niż w poprzednim badaniu "Corona Mood".

Badanie zostało przeprowadzone w październiku 2021 r.