PARTNERZY PORTALU
  • partner portalu farmer.pl
  • partner portalu farmer.pl

2008 rok był dobry dla eksportu żywności

Według wstępnych szacunków Instytutu Ekonomiki Rolnictwa i Gospodarki Żywnościowej, w 2008 r. firmy wywiozły o 7,2 proc. więcej produktów spożywczych w porównaniu z rokiem 2007, uzyskując za nie kwotę ok. 10,7 mld euro.



Jak poinformował Wiesław Łopaciuk z IERiGŻ, polski handel zagraniczny artykułami rolno-spożywczymi w 2008 roku nadal wykazywał dodatnie saldo obrotów, ale jego dynamika spadła w stosunku do 2007 r.

IERiGŻ szacuje, że w ubiegłym roku do Polski trafiło o 13,3 proc. więcej żywności, na kwotę ok. 9,0 mld euro. Oznacza to, że saldo obrotów produktami żywnościowymi w 2008 r. wyniosło ok. 1,6 mld euro wobec niecałych 2 mld euro przed rokiem.

Według ministerstwa rolnictwa, w okresie pierwszych trzech kwartałów 2008 r. wartość zagranicznych artykułów rolno- spożywczych wyniosła 8,4 mld euro i była o 14 proc. wyższa niż w analogicznym okresie 2007 r. W okresie styczeń-sierpień 2008 r. import wyniósł 7,1 mld euro, tj. był o 25 proc. wyższy niż rok wcześniej. Saldo obrotów handlowych wyniosło 1,2 mld euro i było o 24 proc. niższe niż w takim samym okresie 2007 r.

Według Łopaciuka, ubiegły rok nie przyniósł zmian kierunków handlu, a także jego struktury. W eksporcie największa zmiana - to wzrost sprzedaży produktów mleczarskich, w imporcie - znaczny wzrost zakupów mięsa - głównie wieprzowiny i jego przetworów.

Jak podał resort rolnictwa, pod względem wartości eksportu w pierwszych trzech kwartałach dominowały: papierosy, wyroby piekarnicze, mięso, sery, sok jabłkowy czekolada i owoce mrożone, mleko w proszku, ryby wędzone. Do Polski zaś najwięcej (wartościowo) przywieziono wieprzowiny, makuchów sojowych, syropów cukrowych, zboża, owoców cytrusowych i świeżych ryb.

"Nadal głównym partnerem handlowym jest dla Polski Unia Europejska, do której trafia 3/4 eksportu i od której kupujemy 2/3 produktów żywnościowych" - powiedział Łopaciuk.

Potwierdzają to statystyki resortu rolnictwa, z których wynika, że głównym odbiorą polskich produktów - tak jak w 2007 r. - były Niemcy. Na drugim miejscu znalazła się Wielka Brytania, a na kolejnych: Czechy, Niderlandy, Włochy i Francja. Najczęściej zaś firmy sprowadzały żywność z Niemiec (20 proc.), Niderlandów (9,4 proc.) Hiszpanii (5,8 proc.) i z Argentyny (5,3 proc.).

W opinii Łopaciuka, dobra sytuacja w eksporcie żywności powinna utrzymać się także w 2009 roku, choć - jak podkreślił - nie wiadomo, jak wpłynie na to kryzys ekonomiczny. Prawdopodobnie spadnie popyt na żywność ze strony zagranicznych kontrahentów, ale z drugiej strony korzystnie na sprzedaż wpływa osłabienie złotówki.

IERiGŻ ocenia, że w pierwszej połowie 2009 r. eksport produktów żywnościowych wyniesie ok. 5,5 mld euro i będzie o 5,8 proc. wyższa niż przed rokiem. Wydatki na żywność zwiększą się o ok. 2,7 proc. do ok. 4,7 mld euro. Nadal utrzyma się dodatnie saldo w handlu zagranicznym tymi produktami na poziomie 0,86 mld euro. Zaś w całym 2009 r. saldo prawdopodobnie wyniesie ok. 1 mld euro.

Źródło: PAP



Podobał się artykuł? Podziel się!
×

WSZYSTKIE KOMENTARZE (0)

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 3.236.51.151
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

KONTAKT24

Widziałeś, słyszałeś coś ważnego? Byłeś świadkiem niecodziennego wydarzenia? Napisz do nas! Opublikujemy, zainterweniujemy, pokażemy całemu światu. Jesteśmy dla Was 24 h na dobę, 7 dni w tygodniu.

DODAJ PLIKI

Kliknij lub przeciągnij pliki z dysku i upuść. Max. rozmiar pliku 4 MB.

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do odwołania zgody oraz prawo sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl. Wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego przed jej wycofaniem.

W dowolnym czasie możesz określić warunki przechowywania i dostępu do plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej.

Jeśli zgadzasz się na wykorzystanie technologii plików cookies wystarczy kliknąć poniższy przycisk „Przejdź do serwisu”.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.