Jak podczas debaty "Nowe trendy i nowi konsumenci na rynku spożywczym" podczas Europejskiego Kongresu Gospodarczego w Katowicach podkreślał Robert Noceń, sekretarz generalny i wiceprezes zarządu Carrefour Polska, dla klienta wciąż ważna jest cena, promocja, ale wielkim trendem jest poszukiwanie zdrowych produktów. Wszystkich klientów, w tym seniorów, dotyczy obecnie większe zainteresowanie tym, co się kupuje, klienci przeprowadzają analizę składów. Wychodząc naprzeciw tym potrzebom sieć zaproponowała dodatkowe oznaczenia wartości na produktach – pozytywnie przyjęte zwłaszcza przez starszych klientów.

Sieć prowadzi też w związku z tym prozdrowotnym zapotrzebowaniem działania wśród producentów – intensyfikuje ofertę, poszukuje nowych produktów, bo tendencja, abyśmy jedli zdrowiej napędza wszystko dookoła – podkreślał Noceń. Zmiany zachowań kiedyś zachodziły w ciągu dekad, teraz są dynamiczne, z tego wynika konieczność szybkiego reagowania także wśród producentów i detalistów.

Robert Noceń wskazał, że transformacja żywieniowa następuje już od lat i Carrefour zrealizował wiele programów z nią związanych: Z miłości do zdrowia, Zdrowa półka, działania prosportowe, wspólnie  z SGGW przygotowano trwający jeszcze program edukacyjny dla dzieci związany z dbałością o dobrą dietę i uczący czytania etykiet.

Na początku roku prezes firmy ogłosił, że Carrefour rozszerzy te programy na całym świecie, w tym w Polsce.

- Chcemy demokratyzować ofertę bio – zapowiedział Robert Noceń i objaśnił, że jest to wynikiem rosnącego zapotrzebowania na produkty bio. Jak mówił, konsument kojarzy je z jakością, często interpretuje ofertę bio jako pochodzącą z lokalnego, regionalnego  rynku, niekoniecznie patrząc na posiadane certyfikaty. - Na polskim rynku jest jeszcze kłopot do namówienia naszych polskich producentów, rolników do rozpoczęcia takiej rzeczywiście organicznej produkcji bio, bo to wymaga dostosowania i sporych inwestycji po ich stronie. Jedną z rzeczy, którą w ramach transformacji chcemy zaproponować jest to, że jesteśmy w stanie taką produkcję i takiego rolnika wesprzeć, dając mu odpowiedni bezzwrotny grant, aby mógł przestawić produkcję, rozwinąć swoją działalność i być potem  naszym partnerem biznesowym.

Kolejnym elementem jest transparentność. Carrefour realizuje program informujący o powstawaniu produktów, umożliwia producentom informowanie o produkcji, a klient może prześledzić całą drogę wytwarzania produktu.  Ważne jest stawianie na lokalne, regionalne produkty. To nie jest proste, ale w każdym sklepie możliwe jest dopasowanie oferty asortymentu lokalnego, co daje dużą elastyczność.

Nie jest sztuką ściągnąć z Francji czy Hiszpanii ofertę bio, której nikt nie kupi w Polsce ze względu na wysoką cenę – zauważył Nocoń i podkreślił, że Carrefour stawia na umożliwienie konsumentom kupna za niewiele wyższą cenę oferty polskich, lokalnych, organicznych, certyfikowanych produktów. To duże wyzwanie, bo to nie tylko oferta handlowa, ale dużo zależy od współpracy z rolnikami.

- Mamy pierwsze sukcesy, bo podpisujemy teraz nowy typ umów, tzw. kontrakty farmerskie - mówił Noceń. - Mamy 7 ostatnio podpisanych kontraktów, gdzie bez względu na wielkość czy sytuację producenta my gwarantujemy odbiór pełnych plonów, które zostały zakontraktowane w cenie, na jaką się umówiliśmy.

- Kontraktujemy pola na produkcję dla nas – podsumował, wskazując, że to wynik potrzeb klienta, który chce świeżych produktów, co wymaga regionalizacji. - Dążymy do tego, aby producent miał w nas wsparcie – zadeklarował, wskazując, że bez regionalizacji nastąpiłaby przegrana w walce z dyskontami i handlem online.