PARTNERZY PORTALU
  • partner portalu farmer.pl
  • partner portalu farmer.pl
  • partner portalu farmer.pl
  • partner portalu farmer.pl
  • partner portalu farmer.pl

Marże handlowe zagrażają rolnikom?

Obniżenie marż handlowych nie uratuje naszego rolnictwa i przede wszystkim mleczarstwa przekonują handlowcy. Za złą sytuację na rynku mleka nie odpowiadają duże sieci handlowe, a właśnie nim zaczęto przypisywać taką rolę i zarzucać, że kupują towar za



W ostatnim czasie rozgorzała dyskusja na ten temat i nawet Komisja Europejska ma się tą sprawą zajmować.

Marek Sawicki nie raz podkreślał, że Komisja Europejska dwa miesiące temu „podjęła polski wniosek i przyjrzy się marżom handlowym na żywność sprzedawaną w sieciach handlowych.

Andrzej Maria Faliński z Polskiej Organizacji Handlu i Dystrybucji powiedział nam, że polemizował z ministrem rolnictwa Markiem Sawickim w sprawie marż handlowych .

Farmer.pl zapytał szefa organizacji skupiającej wielkie sieci handlowe o to czy hiper i supermarkety kupują towar bezpośrednio od mleczarni czy zakładów mięsnych. Okazuje się, że prawie nigdy. Zawsze po drodze jest jakiś pośrednik, a towar zanim dojdzie do sieci handlowej jest zawsze sporo droższy niż cena wyjścia z zakładu przetwórczego.

Andrzej Faliński wylicza: handlowiec kupuje towar od pośrednika i dokłada swoją marże. Na poziomie hipermarketu jest to 15%, a na poziomie supermarketu około 20%. Największe marże są w drobnym handlu i wynoszą od 20 do 40%.

Wprowadzenie sztywnych marż będzie tak naprawdę promowaniem wielkich producentów. To po pierwsze uderza w kraje o rozdrobnionym rolnictwie takim jak Polska, a po drugie „wymiata” z rynku drobnych producentów i drobnych przetwórców. Przy niskiej marży handel będzie szukał dostawców, którzy mu dostarczą produkt w wielkiej skali, bo ma ograniczenie urzędowej marży. A musi przecież jeszcze na tym zarobić – przekonuje szef POHiD.

W efekcie warunki, które dogadają koncerny produkcyjne z koncernami handlowymi, będą nie do przyjęcia dla małego i średniego biznesu. Jest to zupełnie anty-skuteczne w polskich realiach gospodarczych, gdzie ponad 90% firm handlowych to są właśnie firmy małe. Tak samo jest w produkcji żywności. Te małe firmy produkcyjne i handlowe po prostu wypadną z rynku – tłumaczy Andrzej Faliński. 

źródło: farmer.pl

Podobał się artykuł? Podziel się!
×

WSZYSTKIE KOMENTARZE (0)

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 54.91.71.108
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.