PARTNERZY PORTALU
  • partner portalu farmer.pl
  • partner portalu farmer.pl
  • partner portalu farmer.pl

Wyśrubowane marże

Kto zarabia na sprzedaży żywności? Zdaniem rolników przede wszystkim sieci handlowe, które narzucają nawet kilkudziesięcioprocentowe marże. Przedstawiciele hiper i supermarketów odrzucają te oskarżenia i tłumaczą skąd biorą się takie, a nie inne ceny żywności.



Sprawę rozpoczął dwa tygodnie temu minister rolnictwa, który zarzucił sieciom handlowym nieuzasadnione zawyżanie cen żywności. Jego zdaniem marże handlowe powinny być kontrolowane.

Marek Sawicki – minister rolnictwa: trudno sobie dzisiaj przechodzić obojętnie koło takiej chociażby sytuacji, gdzie na niektóre sery narzucane są marże rzędu 62 – 8 %.

Handlowcy zdecydowanie odrzucają te oskarżenia.

Barbara Wagner - Kołodziejczak - prezes zarządu Polskiej Grupy Supermarketów: marża na produktach mleczarskich wynosi od 10 do 15% w zależności od formatu, na promocjach stosuje się marże od 2 do 8%.

Marże na żywność nie powinny przekraczać 20%. Handlowcy podkreślają jednak, że z tego muszą pokryć swoje koszty i oczywiście zarobić. Ale zarobek jest minimalny.

Czesław Grzesiak – wiceprezes zarządu Tesco-Polska: 35 – 40 % to są wynagrodzenia, koło 30 % to są koszty operacyjne, amortyzacja i tak naprawdę przedsiębiorcy pozostaje niewielka kwota, podobnie jak rolnikowi. Zwykle jego zysk operuje w okolicach 1 – 2%. I tak dzisiaj wyglądają realia, tak wygląda rzeczywistość.

Zdaniem handlowców tak duża różnica między ceną sera w mleczarni, a na sklepowej półce to efekt braku dobrej dystrybucji ze strony rozproszonego przemysłu. Zysk rolników i przetwórców zabierają także pośrednicy. A pomysły kontroli marż komentują krótko.

Czesław Grzesiak – wiceprezes zarządu Tesco-Polska: narzucanie jakichkolwiek reguł, zasad już to kiedyś mieliśmy. Ja należę do tego pokolenia, które miało ceny regulowane, ceny urzędowe, myślę, że był to okres, którego producenci dobrze żyli ale towarów w sklepach nie było.

Ale przetwórcy dodają, jeszcze jedno. Obok wyśrubowanych marż, problemem są też inne opłaty jakich żądają sieci handlowe za prawo sprzedaży. Choćby słynne półkowe.

Źródło: Agrobiznes/Witold Katner



Podobał się artykuł? Podziel się!
×

WSZYSTKIE KOMENTARZE (0)

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 34.204.173.45
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.