PARTNERZY PORTALU
  • partner portalu farmer.pl
  • partner portalu farmer.pl

Zakładamy fundację

Wójtowie mogą ubiegać się o różne dotacje, ale na pewno będą mieć większe możliwości, działając wspólnie z organizacjami mieszkańców i lokalnymi przedsiębiorcami. Warto więc może zastanowić się, czy nie założyć w gminie fundacji.



Najprostszą formą prawną, umożliwiającą mieszkańcom wsi czy gminy wspólne działanie, jest stowarzyszenie. O zasadach utworzenia i formach tej działalności pisaliśmy na naszych łamach wielokrotnie. Stowarzyszenia lub inne organizacje non-profit, tzn. nie przynoszące dochodów ich członkom, mogą na przykład uratować szkołę przed likwidacją albo zabytek przed ruiną, dzięki któremu okolica stanie się bardziej atrakcyjna dla turystów. Organizacje non profit, w tym stowarzyszenia, mogą założyć przedszkole lub finansować klub kultury. Stowarzyszenia mają jednak jeden minus – nie mają żadnego majątku, a to ogranicza możliwości finansowania ich działalności. Jeśli więc mieszkańcy mają trochę środków finansowych, warto pomyśleć o założeniu fundacji, a później szukać dla niej sponsorów lub dochodów z innych źródeł.

Fundacja to wyposażona w osobowość prawną i majątek instytucja, która wykorzystuje ten majątek na cel niedochodowy, ale zgodny z interesem publicznym, np. służący promocji regionu czy ochrony dziedzictwa kulturowego albo ogólnemu dobru mieszkańców.

W akcie ustanawiającym fundację muszą być podane składniki majątkowe przeznaczone na realizację celów fundacji. Fundacja bowiem w przeciwieństwie do stowarzyszenia nie może istnieć bez majątku. Musi go posiadać nawet wówczas, gdy nie zamierza prowadzić działalności gospodarczej. Powinna bowiem mieć możliwość realizacji swoich celów już w momencie jej rejestracji, a nie po jakimś czasie, gdy uda się jej pozyskać środki od sponsorów lub inne dotacje. Majątkiem początkowym fundacji mogą być pieniądze, papiery wartościowe, a także oddane fundacji na własność rzeczy ruchome i nieruchomości. Statut fundacji powinien być sporządzony na piśmie. Muszą w nim obowiązkowo znaleźć się następujące dane: nazwa fundacji, siedziba, majątek, cele, zasady, formy i zakres działalności, skład i organizacja zarządu oraz jego obowiązki i uprawnienia.

Przy zakładaniu fundacji warto zastanowić się nad nadaniem jej nazwy, odpowiedniej dla celów, dla których realizacji została utworzona. Pozwoli to dotrzeć do niej wszystkim zainteresowanym osobom potrzebującym pomocy albo chcącym tę fundację wesprzeć finansowo.

Podstawa prawna: Ustawa o działalności pożytku publicznego i wolontariacie (Dz. U. Nr 162 z 2003 r.)

Warto wiedzieć
Zgodnie z prawem cele fundacji nie mogą być sprzeczne z podstawowymi interesami państwa. Muszą być ponadto społecznie lub gospodarczo użyteczne i mają jedynie realizować cele użyteczności publicznej. Ustawa wymienia kilka przykładowych celów, takich jak: ochrona zdrowia, rozwój gospodarki i nauki, oświata i wychowanie, kultura i sztuka, opieka i pomoc społeczna, ochrona środowiska i zabytków.

Źródło: "Farmer" 18/2006



Podobał się artykuł? Podziel się!
×

WSZYSTKIE KOMENTARZE (0)

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 52.3.228.47
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.