PARTNERZY PORTALU
  • partner portalu farmer.pl
  • partner portalu farmer.pl

Ekologia w cenie?

Ekologia w cenie?

Ruszył pierwszy w Polsce BioBazar – w pełni ekologiczny targ, na którym sprzedawane są tylko produkty organiczne z certyfikatem Rolnictwa Ekologicznego. To pierwsza tego typu inicjatywa przeprowadzona w wielkim mieście i co najważniejsze zakończona pełnym sukcesem.



Opłacalność, opłacalność i jeszcze raz opłacalność produkcji. Bez tego słowa biznes nie istnieje, bo jeżeli jest podaż musi być i popyt, a zatem zainteresowanie klientów. Mimo że liczba producentów ekologicznych wzrasta bardzo znacząco, bo w roku 2004 wynosiła tylko 3760 osób, w 2007 r. już 12121, to w ubiegłym już 17423, to rolnicy nadal narzekają na możliwości zbytu. Przede wszystkim głównym problemem jest nadal bardzo mała liczba typowych przetwórni ekologicznych, które ułatwiłyby rozpropagowanie ekologicznych specjałów (w 2009 r. było ich 277). BioBazar odbywa się cyklicznie w Warszawie, na terenie dawnej fabryki Norblin, przy ul. Żelaznej 51/53. Już mamy za sobą pierwsze spotkanie. - Zainteresowanie było ogromne. Najchętniej sprzedawane były świeże owoce i warzywa - postaramy się, żeby na przyszłych BioBazarach było ich więcej. Podobnie wędlina i drób. Niektórym dostawcom wskutek ogromnego zainteresowania zabrakło towaru.

Teraz, kiedy już wiemy, że zainteresowanie jest duże, dostawcy na pewno chętniej wezmą więcej produktów - mówi Katarzyna Wieczorek, marketing manager projektu. BioBazar odbywa się w każdą sobotę do świąt, w godzinach 8-17. Potem będzie świąteczna przerwa i następnie kolejne Biobazary od stycznia. - Pomysł zrodził się, kiedy oglądaliśmy film „Co z tą żywnością organiczną" Shelley Rogers - dodaje - postanowiliśmy stworzyć w Warszawie miejsce, gdzie przyjadą ekologiczni rolnicy z całej okolicy i sprzedadzą owoce swojej pracy konsumentowi - mieszkańcowi stolicy, który żywność zna w zasadzie tylko z supermarketu, nie wie, skąd pochodzi, czym była pryskana, gdzie hodowana.

KTO I GDZIE?
Czy jest duże zainteresowanie ze strony rolników sprzedażą swoich produktów na BioBazarze? - Dostawców - rolników i producentów - jest 30. Początkowo nie było łatwo namówić ich na udział, bo to projekt nowy, ale obecnie współpraca przebiega wyśmienicie. Wszyscy są otwarci, komunikacja przebiega bardzo szybko - bo czas od pomysłu do realizacji jest krótki. Obecnie przygotowujemy wspólnie z rolnikami i producentami specjalne informacje o tym, czym różnią się ich produkty od tradycyjnych, jak wygląda ekologiczna hodowla i produkcja - wszystkie dane, które są cenne dla konsumentów - mówi Wieczorek.

- Rynek warszawki na pewno nie jest łatwy, dlatego tego typu inicjatywa musi być wykonana bardzo dobrze. Przede wszystkim organizatorzy powinni dbać o to, aby wszystkie produkty, które będzie można zakupić na BioBazarze miały certyfikaty ekologiczne - mówi Krzysztof Kluczyński, właściciel Eko-Mega Młyny Wodne, który na targu sprzedaje ekologiczne mąki. - Wystawiając swoje produkty liczę na promocję, ale też przede wszystkim na umocnienie wiarygodności mojej marki i na zdobyciu bezpośrednich kontaktów z klientami - dodaje.

CERTYFIKAT PRZEDE WSZYSTKIM
Organizatorom targu zależało na tym, żeby konsumentom dostarczyć pełny asortyment produktów ekologicznych. Dlatego wszystkie muszą mieć aktualny certyfikat rolnictwa ekologicznego - jest to dokładnie sprawdzane - certyfikaty będą też wyeksponowane na stoiskach, żeby klienci mogli zobaczyć, jak taki dokument wygląda. - Na razie nie chcemy, by rolnicy byli dla siebie konkurencją. Jeśli pomysł się powiedzie, zostanie wypromowany i konsumenci będą do nas wracać regularnie, wtedy wprowadzimy konkurencję między rolnikami. Oczywiście, mogą się do nas zgłaszać rolnicy do następnych edycji, bo lista nie jest zamknięta. Wymóg: aktualny certyfikat rolnictwa ekologicznego na produkty. A rolnik ponosi koszt udziału w BioBazarze - dodaje Katarzyna Wieczorek.

Czy możliwość „wystawienia się" jest droga? Zdaniem Krzysztofa Kluczyńskiego oczywistą rzeczą jest, że na cenę niewątpliwy wpływ ma lokalizacja. A ta jest rewelacyjna. - Centrum stolicy rządzi się własnymi prawami i każdy powinien sobie zdawać sprawę, że możliwość zaprezentowania swoich wyrobów w tym miejscu na pewno nie będzie bardzo tanie, ale może zaprocentować na przyszłość - mówi Kluczyński.

W jaki sposób był przeprowadzany dobór producentów rolnych? Organizator działa na rynku żywności już kilka lat, dlatego zna tę branżę i ludzi w niej pracujących. Kiedy pojawił się pomysł BioBazaru, wszystkie dotychczasowe kontakty zostały wykorzystane. Firma skontaktowała się ze wszystkimi rolnikami, których znała lub o których słyszała. - To miłe, że większość dosyć entuzjastycznie podchodzi do projektu - podobnie jest z mediami czy instytucjami zaprzyjaźnionymi - zaznacza menager projektu.

SZANSA NA PRZYSZŁOŚĆ
Na targu będzie pełny asortyment produktów. Od świeżych owoców i warzyw, przetwory, owoce i warzywa suszone i mrożone, soki, będą nawet lody. Wszystkie ziarna, fasole, kasze, mąki, ryże, nabiał: mleko, masło, jogurty, sery żółte, owcze, kozie i białe, jaja zerówki, pieczywo i wytwory cukiernicze, wędlina, drób i mięso, także ryby w puszcze. Spoza artykułów spożywczych będą dostępne kosmetyki ekologiczne i naturalne środki czyszczące oparte na kwasach roślinnych.

Jest duża szansa, że w innych dzielnicach Warszawy lub innych miastach będą kolejne tego typu inicjatywy, ale organizatorka nie chce zdradzić szczegółów. Jedynie to, że prowadzone są tego typu rozmowy. Dzięki kampanii i zaletom miejsca przyciągnie liczną grupę odbiorców z Warszawy i okolic, którzy mają wysoką świadomość ekologiczną i zasobniejsze portfele. Bo nie od dziś wiadomo, że tacy klienci są dla naszych rolników gwarantem opłacalności produkcji.

Ponadto dzięki bezpośredniemu dotarciu do odbiorcy zmniejszane są koszty dystrybucji, co umożliwia zaproponowanie niższych niż w sklepach cen. Dodatkowa zaletą jest też obecność na BioBazarze jednostki certyfikującej i instytucji, które udzielają informacji na temat certyfikatów ekologicznych, procesów certyfikacji, zalet żywności organicznej i różnic między nią a żywnością tradycyjną. Rolnicy będą mogli też uzyskać szczegółowe informacje na temat pozyskania środków unijnych na produkcję ekologiczną i jej promocję.



Podobał się artykuł? Podziel się!
×

WSZYSTKIE KOMENTARZE (4)

  • polalola 2015-04-21 12:42:39
    jaki jest orientacyjny koszt wystawienia na biobazarze? 1500? 5000 ?
  • niom 2011-01-13 11:23:39
    Tak z Panią Wieczorek, skoro ona zajmuje się marketingiem :)
  • rol.ekol 2011-01-10 14:55:25
    Z kim trzeba się kontaktować żeby wystawiać swoje produkty na biobazarze? Z Panią Wieczorek?
  • kasik 2011-01-10 14:47:12
    Bardzo fajna sprawa, byłam na tym Biobazarze i jestem zachwycona. Bardzo profesjonalnie:) Wszystkie produkty mają certyfikat, a ceny nie zbijają tak bardzo z nóg. Jestem studentką SGGW i interesuję się żywnością ekologiczną, a także czasami kupuję żywność tego typu. Polecam

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 35.175.107.77
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

KONTAKT24

Widziałeś, słyszałeś coś ważnego? Byłeś świadkiem niecodziennego wydarzenia? Napisz do nas! Opublikujemy, zainterweniujemy, pokażemy całemu światu. Jesteśmy dla Was 24 h na dobę, 7 dni w tygodniu.

DODAJ PLIKI

Kliknij lub przeciągnij pliki z dysku i upuść. Max. rozmiar pliku 4 MB.

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do odwołania zgody oraz prawo sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl. Wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego przed jej wycofaniem.

W dowolnym czasie możesz określić warunki przechowywania i dostępu do plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej.

Jeśli zgadzasz się na wykorzystanie technologii plików cookies wystarczy kliknąć poniższy przycisk „Przejdź do serwisu”.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.