"Rzeczpospolita" ustaliła, że od stycznia do czerwca 2008 r. certyfikaty uprawniające do produkcji żywności ekologicznej zdobyły w Polsce kolejne 52 przetwórnie. (...) - pisze Beata Drewnowska.

Producenci są zgodni: aby ekoprodukty przestały być towarem niszowym, potrzebna jest promocja. - Przeciętny konsument w Polsce wie na ich temat niewiele - uważa Liliana Lehrer-Rychel, prezes stowarzyszenia Polska Ekologia.

Stan wiedzy miała poprawić trzyletnia kampania promocyjna, która kosztowała nieco ponad 3 mln euro. Sfinansowały ją Unia Europejska i polski rząd. Podjęto już większość działań zaplanowanych w ramach kampanii (m. in. w telewizji pojawiły się reklamy znaku wyróżniającego wyroby ekologiczne). Zdaniem przedstawideli branży spektakularnych efektów promocja jednak nie przyniosła. (...)

W 2008 r. wydatki Polaków na pakowaną żywność ekologiczną zbliżą się do 80 mln zl - szacuje firma Euromonitor. Największy udział, przekraczający 50 proc, mają w tym segmencie rynku produkty przetworzone, mleczarska, która na promocję nabiału ma do dyspozycji 10 mln euro.(...)

Oprócz przetwórni i rolników ekologicznych będą mogli wykorzystać je także producenci wyrobów regionalnych, np. oscypka. Pieniądze będą mogli przeznaczyć np. na tworzenie reklam.

Refundacja obejmuje 70 proc. kosztów kwalifikowanych. Resztę muszą wyłożyć producenci. Ten program powinien ruszyć na przełomie trzeciego i czwartego kwartału 2008 r.

Promocję ekożywności rozpoczyna także Komisja Europejska. Kampania potrwa do końca 2009 r. i będzie kosztować 3 mln euro.

Źródło: Rzeczpospolita