PARTNERZY PORTALU
  • partner portalu farmer.pl
  • partner portalu farmer.pl

Rolnikom nie opłaca się ekologia

Rolnikom nie opłaca się ekologia Fot. Shutterstock

Dostępne w kraju ekoprodukty coraz rzadziej będą z metką „made in Poland”. Rosnąca rzesza ich zwolenników musi zadowolić się tymi z importu - podaje czwartkowy "Dziennik Gazeta Prawna".



Dziennik informuje, że z roku na rok produkcją ekologiczną w kraju trudni się coraz mniej przedsiębiorców i rolników. "Na przestrzeni ostatnich dwóch lat rynek zmalał o niemal 3 tys. podmiotów, a od rekordowego 2013 r. o ponad 6,5 tys. - wynika z najnowszych danych Inspekcji Jakości Handlowej Artykułów Rolno-Spożywczych. Eksperci szacują, że w 2019 r. trend spadkowy został utrzymany, co może oznaczać, że dziś producentów rolnych jest poniżej 20 tys." - czytamy.

Jak podaje "DGP" ta sytuacja to efekt przede wszystkim rezygnacji z ekologicznych metod produkcji przez rolników. W 2013 r. było ich ponad 26,5 tys., zaś obecnie jest nieco ponad 19 tys., co przyczyniło się do spadku powierzchni ekologicznych upraw, która aktualnie wynosi 484 tys. ha. W 2017 r. było to o 10 tys. ha więcej.

"Przed laty rolnicy uwierzyli, że mogą zarobić więcej, przechodząc na ekologiczne uprawy. Popyt na tego rodzaju produkty rósł w tempie kilkudziesięciu procent w skali roku. Proces ten dodatkowo stymulowały środki z Unii Europejskiej, które można było pozyskać na ekobiznes w rolnictwie i przetwórstwie. Okazało się, że producentów ekologicznych jabłek, marchwi czy malin jest na tyle dużo, że trudno na tej działalności zarabiać. Do tego w rolnictwo ekologiczne zaczęli angażować się rolnicy z innych krajów" - czytamy w gazecie.

Dziennik podaje, że 2019 r. przyniósł wzrost popytu na ekologiczne produkty do rekordowych poziomów. "Wstępne szacunki mówią o ponad 20-proc. wzroście sprzedaży do ponad 1,2 mld zł. Duża w tym zasługa sieci handlowych, które nie tylko stawiają półki ze zdrową żywnością, ale wręcz otwierają sklepy tylko z takimi produktami. Dalszy dynamiczny rozwój rynku w połączeniu z kurczącą się podażą surowców ze strony polskich producentów oznacza tylko jedno: ekoprodukty dostępne w naszym kraju coraz częściej będą pochodziły z importu" - czytamy.

Według ekspertów sytuację poprawiłaby promocja rynku ekologicznych przedsiębiorstw - wsparcie sprzedaży w postaci kampanii marketingowej, najlepiej w telewizji. "Powinna być ona nakierowana na informowanie o walorach tego rodzaju produktów" - podaje "DGP".



Podobał się artykuł? Podziel się!
×

WSZYSTKIE KOMENTARZE (8)

  • kris 2020-01-31 18:50:23
    konsument płaci za eko w sklepie 3 razy tyle co za standart ale już rolnik dostaje od marketu to samo co za standart,ostatnio chorendalnie wzrosły koszy robocizny i każda chemia jest jednak dużo tańsza niż robocizna co przy prawie jednakowej cenie zbytu przemawia na rzecz chemii
    • mnemonic222 2020-02-18 18:41:32
      Widać, że nie masz pojęcia o produkcji eko, przejedz się do rolnika to zobaczysz jakie mają ceny i dopłaty, w sklepach to już wielokrotność cen supermarketowych. Coraz więcej jest gospodarstw eko i konsumentów chcących zapłacić 3-5 razy tyle za jakość. Wbrew temu co tu piszecie i komentujecie rynek się powiększa ale to są świadomi konsumenci a motłoch idzie do supermarketu. Do eko trzeba mieć pomysł i dużo pracować nad tym, a nie komentować że się nie opłaca i podawać argumenty z d....py, które laicy powtarzają potem przez 50 lat żeby nic nie robić...
  • Mały 2020-01-09 17:12:06
    Różnica ceny sprzedaży między konwencja a ekologią mówi samo za siebie,nie opłaca się eko przy tak małych różnicach w cenie.(oczywiście w sklepie różnica w cenie jest )
    • aska 2020-01-31 18:40:59
      Różnice są małe, bo to eko to nie eko. Ma tylko wyższe ceny. Jedyna rada to uprawiać prawdziwe eko i sprzedawać bezpośrednio klientom.
      • ekoRolniczka 2020-04-20 16:26:47
        Od 20 lat prowadzimy z rodziną ekologiczne gospodarstwo a od 5 lat również działalność gospodarczą, zajmujemy się produkcją i przetwórstwem warzyw i owoców i sprzedajemy je do klientów bezpośrednich na targowiskach ekologicznych. Były wzloty i upadki ale do tego typu rolnictwa trzeba mieć pomysł i wychodzić do klientów (przecież wiadomo ze sami nie przyjdą). Co jakiś czas trzeba wprowadzać zmiany np nowe produkty czy to przetworzone w zakresie gospodarstwa czy też nowe np warzywa/owoce. Klienta trzeba cały czas szukać więc ważna jest reklama, która opłaca się najbardziej we współpracy z innymi rolnikami ekologicznymi. Od kilku lat walczymy z pseudo rolnikami eko, którzy sami przy +/- 5 ha niby "potrafią" wyprodukować np po 10t marchwi, ziemniaków, kapusty, dyni, ogórków i sprzedawać to cały rok - a przecież to niemożliwe. Kupują produkty konwencjonalne na Rynkach Hurtowych po bardzo niskich cenach i sprzedają jako swoje ekologiczne produkty. Zwykłego rolnika ryczałtowego nikt nie sprawdzi ile kupił i gdzie sprzedał. Jednostki certyfikujące ryczałtowca sprawdzają tylko ILE I JAK wyprodukował a już gdzie to sprzedał i czy co tydzień kupuje np po 300 kg ziemniaka na w/w rynku i sprzedaje na innym bazarze jako jako ekoprodukty nikt nie sprawdza. Dlatego tak ciężko jest się wybić rolnikom produkującym w 100% ekologiczne produkty potwierdzone certyfikatami i różnymi badaniami na zawartość środków chemicznych. Pozdrawiam ACz
  • kissmy... 2020-01-09 13:01:45
    Krótkowzroczność realizowanej polityki! Zamiast zacząć od kreowania popytu i rozwoju przetwórstwa stawialiśmy na produkcję polową. Obecnie zachód dostrzegając korzyści środowiskowe stawia na rozwój rolnictwa ekologicznego u siebie, a polski dostawca został z głową w nocniku. Mając 50% wyższe koszty produkcji może teraz zbyć swoje produkty na rynek konwencjonalny. #dobrazmiana
  • Adam 2020-01-09 12:39:02
    Ceny owoców konwencjonalnych zwindowaly wysoko, ekologiczne w stosunku do 2013 w dół, nakłady coraz większe a wiadomo , że plonu nie da się zrobić bez chemii, ja 12ha i też rezygnuje. Dopłaty te ekologiczne złodzieje przelewają mi w cczerwcu, żenada
  • ekojajo 2020-01-09 12:12:05
    Biurokracja, brak rynków zbytu i niskie ceny wynikające z biedy i braku świadomości konsumenta to powody wycofania się z eko produkcji.

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 18.207.254.88
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum


Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.