Wydruk strony Farmer.pl - portal nowoczesnego rolnika

Ursus C-360. Ile kosztuje remont silnika?

Autor:

Dodano:

Wymiana zestawów naprawczych i panewek wału korbowego w Ursusie C-360 nie wymaga nadzwyczajnych interwencji specjalistycznych warsztatów. Wystarczą sprawne ręce i odrobina wiedzy technicznej użytkownika czy zaprzyjaźnionego mechanika. Ile to będzie kosztowało?

W poprzedniej części cyklu analizowaliśmy, ile kosztuje remont silnika MTZ-82. Omówiliśmy to, ile kosztują części do małego remontu silnika obejmującego wymianę tłoków, tulei, pierścieni, panewek oraz uszczelek silnika. Dziś przyjrzymy się, ile kosztuje taki remont w przypadku najpopularniejszego ciągnika w naszym kraju - C-360.

Podobnie jak w przypadku ciągnika MTZ-82 wymiana zestawów naprawczych i panewek wału korbowego w Ursusie C-360 nie wymaga nadzwyczajnych interwencji specjalistycznych warsztatów. Przez całe lata taki rodzaj remontu wykonywany był w gospodarstwach i wystarczyły sprawne ręce i odrobina wiedzy technicznej użytkownika czy zaprzyjaźnionego mechanika.

 Jednak z jednym małym “ale”, bo przy okazji nawet małego remontu silnika C-360 przyjęło się, i słusznie, żeby pionować korbowody silnika. Czynność tę w połączeniu z wymianą i rozwierceniem tulejek korbowodowych (po 10 zł/szt) trzeba było wykonać w specjalistycznym warsztacie wyposażonym w odpowiedni sprzęt. Koszt: 50 zł za korbowód, czyli 200 zł za komplet.

 Ile kosztuje zestaw naprawczy do C-360 albo… Zetora

Unifikacja zestawów naprawczych całej serii silników S-4000 wywodzących się konstrukcyjnie z przełomu lat 50. i 60. ma swoje dobre cechy, bo mimo upływu czasu zestawy te są nadal masowo produkowane i to nie tylko w Polsce. Różnorodna oferta zestawów naprawczych do tego silnika wpływa na ich cenę detaliczną, która może się różnić nawet niemal o 100 proc.

Przyjrzyjmy się tabeli ze średnimi cenami detalicznymi zestawów naprawczych do C-360:

 

Jak widać, różnice w cenach za jeden słupek są ogromne, a wszystkie te zestawy zawierają to samo: tuleję, tłok, kpl. pierścieni, sworzeń, zabezpieczenia sworznia, oring i podkładkę miedzianą pod tuleję, a i to nie wszystkie dostępne w sprzedaży. Rodzi się oczywiście pytanie, czy te zestawy są równej jakości i wytrzymałości, jednak tę kwestię zostawiamy wam, użytkownikom.

 Panewki wału C-360. I znów bałagan cenowy

 Podobna sytuacja panuje w przypadku panewek wału korbowego. Różnorodność dostępnych na rynku zestawów przyprawia o ból głowy i jak w przypadku zestawów naprawczych ich ceny są zróżnicowane. Trudno oceniać jakość po pudełku, ale sugerowanie się producentem jest jednak wskazane. Więc ile kosztują panewki?

 -       Korbowodowe: od 35 do 110 zł

-       Główne: 100 - 200 zł

-       Półpierścienie: 20 - 40 zł

Jakie panewki wybrać? Zdecydowanie odradzamy tu jakiekolwiek oszczędności, bo naprawdę nie warto. Panewki bezpośrednio wpływają na ciśnienie oleju w układzie smarowania, więc im lepsze, tym dłużej cieszymy się sprawnym ciągnikiem.

 Uszczelki silnika. "Miś" jest OK

Wydatek 80 zł za oryginalny komplet uszczelek z “misiem” w logo producenta nie wiąże się z drenażem portfela. W handlu dostępne są także komplety uszczelek na głowice, których cena detaliczna nie przekracza 50 zł. Kolejne 40 zł możemy przeznaczyć na simmeringi wału korbowego (dwa, gdy nie mamy przedniego odrzutnika oleju na wale).

 

Będąc w sklepie, pamiętajmy jeszcze o uszczelkach miedzianych pod przewody paliwowe, rurki przelewu i, co istotne, pod końcówki wtrysku, które warto przy okazji sprawdzić lub wymienić na nowe (koszt do 50 zł/szt.)

 Ze stałych dodatków przy okazji każdego remontu trzeba wymienić filtr oleju za 20 zł (lub dokładnie wyczyścić filtr wirnikowy), pasek klinowy HB-1165 oraz oba filtry paliwa i odstojnik z sitkiem na pompie zasilającej.

 Ile kosztuje taki mały remont silnika C-360?

Rozrzut wyżej wymienionych cen części zamiennych jest tak spory, że trudno pokusić się o jednoznaczną odpowiedź, jakie są koszty małego remontu C-360. Oczywiście możecie uznać, że przy okazji trzeba przeszlifować wał korbowy na nominał 2 i zabielić głowice, jednak naszym zadaniem jest pokazanie cen części zamiennych, a nie usług dodatkowych przy remoncie.

 A co z robocizną?

I tym razem przedstawiliśmy założenia małego remontu silnika naszym znajomym mechanikom z Wielkopolski. Pracę wycenili podobnie jak w przypadku MTZ-a na 1500 do 2000 zł, jeśli zrzucamy wał i czyścimy blok silnika.

Jakie części zamienne Wy wybieracie przy remoncie silnika C-360? Sugerujecie się jakością, ceną czy producentem?

×