Wydruk strony Farmer.pl - portal nowoczesnego rolnika

Pandemia zmieniła nawyki żywieniowe Polaków

Autor:

Dodano:

Pandemia COVID-19 zmieniła sposób myślenia, kupowania, planowania i konsumpcji żywności wśród polskich i europejskich konsumentów - wynika z najnowszych badań EIT Food.

EIT Food – europejska inicjatywa na rzecz innowacji w zakresie żywności wspierana przez EIT, opublikowała właśnie sprawozdanie z badania dotyczącego zmian nawyków żywnościowych wśród europejskich konsumentów spowodowanych pandemią Covid-19.

Wynika z nich na przykład, że polscy konsumenci coraz więcej czasu spędzają w kuchni.

Badania pokazały między innymi, że w odniesieniu do naszego kraju 50% konsumentów dokonuje selekcji produktów bardziej ostrożnie lub kupuje hurtowo (56%). Ponad połowa konsumentów (53%) stwierdziła, że podczas COVID-19 borykała się z problemami finansowymi, co przyczyniło się do kupowania tańszych artykułów spożywczych (wzrost o 28%). 

Polscy konsumenci na nowo odkryli też pasję do gotowania. 40% stwierdziło, że spędza znacznie więcej czasu na eksperymentowaniu w kuchni. Tyle samo (41%) przyznało, że kupuje mniej gotowych posiłków – był to drugi co do wielkości spadek wśród badanych krajów.

Wyniki te charakteryzują podobnie także innych, europejskich konsumentów - wynika z raportu. Jak pokazuje analiza EIT Food, podczas pandemii COVID-19 konsumenci w całej Europie napotkali trudności finansowe. 34% straciło dochody częściowo lub całościowo, a ponad połowa (55%) stwierdziła, że sytuacja finansowa była trudna zwłaszcza pod koniec miesiąca.
Pomimo to, europejscy konsumenci stwierdzili, że kupują znacznie więcej żywności, ponieważ lockdown spowodował, iż coraz więcej czasu spędzali w domu.

Spora zmiana zaszła w sposobie robienia zakupów – prawie połowa konsumentów kupuje online (45%) bądź hurtowo - (47%) oraz zawczasu planuje zakupy spożywcze (45%).

Poza tym europejscy konsumenci spędzają więcej czasu w kuchni – 36% twierdzi, że robi to z przyjemnością. Ważnym elementem stały się wspólne posiłki, jako że 29% częściej zasiada do wspólnego stołu.

27% stwierdziło, iż po zwalczeniu pandemii zamierza poświęcać więcej czasu na gotowanie w domu, 30% zaś twierdzi, iż nadal będą spożywali bardziej urozmaicone posiłki.

Co więcej, przystępne ceny pozostaną priorytetem dla wielu, 32% ankietowanych twierdzi, iż żywność powinna być tania oraz zdrowa. Natomiast połowa badanych (49%) stwierdziła, iż zaczęli bardziej dbać o własne zdrowie wskutek pandemii.

Konsumenci europejscy wymienili w badaniu także szereg innych trendów, które mogą mieć pozytywny wpływ na nasze środowisko. Ponad jedna trzecia badanych (35%) stwierdziła, że podczas pandemii COVID-19 kupowała produkty lokalne. Z badań wynika, iż trend zakupów lokalnych będzie się utrzymywał, 87% twierdzi, iż w przyszłości planują wspierać lokalnych handlowców.

Ankietę przeprowadzono wśród 5000 konsumentów. Badania opracowało konsorcjum uczelni w Europie, z duńskim Aarhus University na czele. Wśród badanych znaleźli się konsumenci z dziesięciu krajów, w tym z Polski, Hiszpanii, Szwecji, Niemiec, Wielkiej Brytanii, Włoch, Francji, Grecji, Finlandii oraz Rumunii.

×