Wydruk strony Farmer.pl - portal nowoczesnego rolnika

Kolej będzie przewozić więcej żywności

Autor:

Dodano:

Chcemy zwiększyć udział transportu kolejowego w przewozie żywności, budując m.in terminale intermodalne - zapowiedział w czwartek podczas konferencji prasowej przedstawiciel zarządu PKP ds. strategii i logistyki Rafał Zgorzelski.

Głównym celem konferencji pt.:"Kolej dla żywności" - jak poinformowała spółka w informacji - było przedstawienie potencjału logistycznego spółek Grupy PKP we wsparciu eksportu polskich produktów rolnych i spożywczych.

Wskazano, że "Kolej dla żywności" to kolejne wspólne przedsięwzięcie PKP i sektora rolnego reprezentowanego przez Krajowy Ośrodek Wsparcia Rolnictwa. Jest ono skierowane do producentów polskiej żywności, zrzeszonych w organizacjach rolniczych oraz spółek spożywczych, będących pod nadzorem Ministerstwa Aktywów Państwowych czy Krajowego Ośrodka Wsparcia Rolnictwa.

-Chcemy pokazać możliwości spółek Grupy PKP, zarówno te stricte transportowe, jak również logistyczne. Wspólnie z Urzędem Transportu Kolejowego opracowaliśmy już program reaktywacji bocznic kolejowych; mamy w dyspozycji także ponad 150 nieruchomości, na których mogą powstawać np. terminale intermodalne - powiedział cytowany w informacji przedstawiciel zarządu PKP ds. strategii i logistyki Rafał Zgorzelski.

Dodał, że konieczność inwestowania w infrastrukturę punktową to jeden z głównych postulatów spółki. "Jako kolej chcemy wsłuchiwać się w głos i potrzeby rynku, chcemy dążyć do wzrostu udziału transportu kolejowego w przewozie towarów oraz pracować na rzecz eksportu towarów za granicę. Przemawiającym na korzyść transportu kolejowego jest niski, w stosunku do transportu samochodowego, ślad węglowy. Tego oczekują także konsumenci produktów spożywczych - zaznaczył.

Podczas konferencji omówiono coroczny raport dotyczący tendencji w handlu zagranicznym artykułami rolno-spożywczymi w 2020 r., który okazał się bardzo dobry dla branży. Jak wynika z danych Krajowego Ośrodka Wsparcia Rolnictwa, eksport produktów rolno-spożywczych wzrósł w 2020 r. w stosunku do 2019 r. o 7 proc., do 34 mld euro. Również import za rok 2020 wykazał 4,9 proc. wzrost, osiągając 22,3 mld euro.

-Polscy rolnicy produkują więcej żywności niż wynosi nasz popyt wewnętrzny, dzięki temu nadprodukcję możemy sprzedać za granicę - mówił zastępca dyrektora generalnego KOWR Marcin Wroński.

Podkreślił, że polska żywność cieszy się wysoką renomą. "Szybki i dopasowany do danego rodzaju asortymentu transport jest bardzo ważny, by móc rozwijać się i zdobywać nowe rynki. Dlatego współpraca przewoźników z przemysłem rolno-spożywczym jest kluczowa w budowaniu coraz silniejszej pozycji polskiej żywności" - wskazał.

Dodatkowo w czasie konferencji swoje prezentacje przedstawiły dwie wiodące spółki kolejowe z Grupy PKP Cargo: PKP Cargo S.A. i PKP Cargo Connect oraz PKP Linia Hutnicza Szerokotorowa, prezentując pełną ofertę produktów TSL: od transportu konwencjonalnego kolejowego, przez rozwiązania intermodalne i multimodalne, możliwości przewozu drogowego, terminali przeładunkowych konwencjonalnych i kontenerowych, w tym terminala zbożowego w Dorohusku. Zaprezentowane zostały też rozwiązania z zakresu odpraw celnych oraz obsługi fitosanitarnej.

Jak mówił przedstawiciel zarządu PKP Cargo Piotr Wasaty, spółka dysponuje największym w Polsce potencjałem przewozowym i jest w stanie sprostać wymaganiom przedsiębiorstw sektora rolno-spożywczego. "Ale nie tylko o przewozy kolejowe tu chodzi, bo jako operator logistyczny możemy zapewnić naszym partnerom pełną usługę, obejmującą również - w razie potrzeby - przeładunek, magazynowanie, załatwienie formalności celnych czy dowóz samochodami ładunków na pierwszej i ostatniej mili" - wskazał.

Z kolei prezes PKP Cargo Connect Ivan Ružbacký podkreślił, że kierowana przez niego spółka ma długoletnie doświadczenie spedycyjno-logistyczne w transporcie towarów nie tylko koleją, ale również samochodami i drogą morską. "Współpracujemy w transporcie zboża z największymi operatorami na rynku. Świadczymy usługi przewozu cukru do portu w Gdańsku dla Krajowej Spółki Cukrowej. Kończymy projekt transportów całopociągowych do Turcji. Naszym atutem poza doświadczeniem jest również certyfikat GMP+, dający gwarancję bezpiecznego przewozu żywności" - mówił.

W informacji zaznaczono, że na konferencji KOWR przedstawił projekt budowy terminala intermodalnego Bydgoszcz Emilianowo, który przeznaczony ma być do przeładunku produktów rolno-spożywczych.

-Budowa terminala intermodalnego w Emilianowie koło Bydgoszczy, w województwie typowo rolniczym, umożliwiłaby obsługę potoków ładunków generowanych przez okolicznych przedsiębiorców w dynamicznie rozwijającym się gospodarczo rejonie - podkreślił prezes Terminal Emilianowo Paweł Bukowski. Wskazał, że obszar województwa kujawsko-pomorskiego, z uwagi na brak infrastruktury terminalowej, przy znaczącym potencjale przemysłowym, może stać się regionem przyjmującym a zarazem generującym skonteneryzowane potoki ładunków. -Umożliwiłoby to likwidację zagęszczenia i usprawnienie przeładunków oraz stworzyłoby możliwość traktowania tej lokalizacji jako element tzw. portu zewnętrznego dla portów Trójmiasta, w tym w szczególności do Portu Morskiego w Gdyni, ze względu na przebieg linii kolejowej nr 201 - wyjaśnił. Dodał, że planowany terminal intermodalny stanowił będzie szerszy element powiązania polskich portów morskich z zapleczem w głębi kraju, przede wszystkim w ramach sektora rolno-spożywczego.

×