Wydruk strony Farmer.pl - portal nowoczesnego rolnika

Wołowina QMP zgodna z oczekiwaniami konsumentów

Autor: farmer.pl

Dodano: 21-07-2011 12:53

Producenci, przetwórcy i dystrybutorzy, nie rozumiejąc potrzeb, uwag i oczekiwań konsumentów, nie wiedząc, jak konsumenci postrzegają wołowinę, tracą szansę zbudowania opłacalnego wołowego biznesu funkcjonującego zgodnie z przyszłościowymi trendami. Do takich wniosków doszli twórcy wdrożeniowego projektu badawczego „Optymalizacja produkcji wołowiny w Polsce zgodnie ze strategią „od widelca do zagrody”, realizowanego pod kierunkiem naukowców ze Szkoły Głównej Gospodarstwa Wiejskiego w Warszawie.

Projekt, którego celem jest popularyzacja w Polsce wołowiny wysokiej i gwarantowanej jakości produkowanej w systemie QMP, to także doskonały punkt wyjścia do nowej koncepcji i praktyki budowania żywnościowego biznesu. Wołowina jest mięsem wyjątkowym i niezwykłym – żywnością przyszłości. Ma wysokie walory odżywcze – daje konsumentowi dużo białka i energii, nie tucząc go jednocześnie, gdyż zawiera mało tłuszczu. Jest źródłem dobrze przyswajalnego żelaza, miedzi oraz przeciwutleniaczy ważnych w profilaktyce nowotworowej.

Wołowina nie oszukuje konsumentów, bo jest odporna na praktyki „poprawiania” towaru przed sprzedażą: nastrzykiwania, nadmiernego solenia czy przyprawiania, to mięso maksymalnie naturalne, o wysokich walorach zdrowotnych i odżywczych. Nie przemawia to na razie do polskich konsumentów, bo przez lata robiono wszystko, by zniechęcić ich do wołowiny, oferując  mięso ze sztuk wycofanych z produkcji  mleka. A to z wołowiną kulinarną niewiele ma wspólnego –  tłumaczy prof. Agnieszka Wierzbicka ze Szkoły Głównej Gospodarstwa Wiejskiego w Warszawie, kierująca projektem badawczym.

Projekt przewraca też do góry nogami dotychczasowe rozumienie komunikacji między producentem, przetwórcą i konsumentem żywności. Nie tylko bowiem  ważne jest traceability, a więc śledzenie procesu „od pola do stołu”, by w razie zagrożenia bezpieczeństwa żywności można było prześledzić całą jej drogę zanim trafi na rynek, ale rozpoznanie potrzeb konsumentów związanych z jakością produktu rozumianą jako wiązka oczekiwań wobec niego. Jak więc wypromować wołowinę zapewniającą oczekiwania konsumentów? Jak zakomunikować jej szczególny, prozdrowotny  charakter?

Jeśli w Polsce nie ma mody na wołowinę, trzeba ją wykształcić – uważa prof. dr hab. Krystyna Gutkowska, Prorektor ds. Dydaktyki w Szkole Głównej Gospodarstwa Wiejskiego w Warszawie, odpowiedzialna za badania konsumenckie w projekcie.


Ale w taki sposób, by od początku produkcji żywca mięso było „skrojone” na miarę oczekiwań konsumentów, choć dotychczas nie zadawano sobie trudu by je odczytać. Trzeba dać okazję konsumentom, by sami określili  czego chcą, jakie są ich oczekiwania?  Pozwolić posmakować, dotknąć, ocenić. Przekonać się, że wołowina ciemniejszej barwy nie zawsze oznacza mięso z „zasłużonej mlecznicy”, tj. krowy ras mlecznych. Wielokrotnie ponawiać doświadczenia na dużej grupie konsumentów, by wystandaryzować ich oczekiwania i preferencje.

Skorzystaliśmy z doświadczeń australijskich i w podobny sposób opracowaliśmy metodykę badań konsumenckich, które prowadziliśmy wspólnie z naukowcami z Australii. Każdy kawałek mięsa został oznakowany ze względu na rasę zwierzęcia, z którego pochodził, sposób jego żywienia, uboju, czasu dojrzewania mięsa itp. A potem te kawałki smażyliśmy, piekliśmy, grillowaliśmy, dusiliśmy, by szeroka grupa konsumentów określiła, które najlepiej nadają się do jakiego rodzaju obróbki i jakie im najbardziej smakują. Pierwsze wnioski, które przedstawimy na konferencji, będą „podanymi na tacy” informacjami dla producentów,przedstawicieli szeroko rozumianej branży mięsnej, służb marketingu, a w tym specjalistów od komunikacji z konsumentem oraz reprezentantów handlu i kanału HoReCa. Informacje te  podpowiedzą, jak prowadzić wołowinowy  biznes, by osiągnąć sukces – tłumaczy prof. Gutkowska.

Konferencja naukowa „Prokonsumencka gospodarka żywnościowa w krajach Unii Europejskiej” odbędzie się12 – 13 września br. w Szkole Głównej Gospodarstwa Wiejskiego, a jej głównym celem będzie wyjaśnienie na czym polega innowacyjna produkcja wołowiny oraz jak w produkcji żywności rozumieć strategie przyszłości oparte na konsumenckich orientacjach.

×