Wydruk strony Farmer.pl - portal nowoczesnego rolnika

Nowoczesna lakiernia zwiększy możliwości produkcyjne

Autor:

Dodano:

W fabryce firmy Claas w Metz (UCF) produkuje się rocznie 4 tys. pras Quadrant, Rollant i Variant. Najnowszą inwestycją jest lakiernia, która wnosi nie tylko nowe standardy w nakładaniu powłok malarskich, ale jest też neutralna jeśli chodzi o emisję dwutlenku węgla.

W fabryce położonej we francuskim mieście Metz (noszącej od 1969 r. nazwę Usines Claas France S.A., w skrócie UCF) zatrudnionych jest 400 pracowników. Produkcja obejmuje wytwarzanie pras kostkujących wielkogabarytowych Quadrant, stałokomorowych Rollant i zmiennokomorowych Variant.

Po 14-miesięcznym okresie montażu, w lutym br. na terenie fabryki otwarto nową lakiernię pracującą w technologii katodowego lakierowania zanurzeniowego. Obiekt zastąpił poprzedni, zbudowany jeszcze w 1963 r. i ma na celu przede wszystkim poprawić jakość lakierowania.

Wstępne przygotowanie części odbywa się w pięciu różnych komorach i obejmuje: odtłuszczanie, czyszczenie, aktywację (jako przygotowanie do fosfatowania), fosfatowanie (powłoka antykorozyjna i wygładzanie dla lepszego przylegania farby) oraz płukanie (czyszczenie części przed katoforetycznym nałożeniem lakieru). Kąpiel zanurzeniowa zapewnia mycie i przygotowanie części przed procesem katoforezy.

Technologia została zaczerpnięta z przemysłu samochodowego. Materiał przyłączony do katody (+) zanurzany jest w anodowo (-) naładowanym zbiorniku z wodnym roztworem lakieru przewodzącym prąd. Cząstki lakieru jednolicie układają się na całej powierzchni zanurzonych części. Zaletą tej metody jest dobre pokrycie powierzchni także przy kompletnie zmontowanych podzespołach. Po zakończeniu lakierowania elementy są przez kilka minut czyszczone.

Drugie czyszczenie oczyszcza z nadmiaru farby, potem następuje suszenie pierwszej warstwy lakieru w piecu gazowym (trwa to 45 minut przy temperaturze 200°C). Po ochłodzeniu, elementy trafiają dalej do kabin lakierniczych gdzie nakładana jest warstwa pokrywająca. Kolejny etap, to suszenie części przez 40 min. w temperaturze 130°C w drugim piecu gazowym. Po dalszych 12 minutach temperatura części wynosi jeszcze 40°C.

Szyna transportowa całej lakierni ma długość 1,1 km i wyposażona jest w 69 zespołów nośnych, z których każdy wytrzymuje obciążenie do 1 tys. kg.

W nową lakiernię Claas zainwestował 8 mln euro zakładając, że w ciągu roku wykonane będzie 5000 pras. Zakłady UCF zostały w ostatnich latach rozbudowane i zmodernizowane. Od uruchomienia w styczniu 2010 nowej linii montażowej, produkcja organizowana jest w systemie mieszanym. Oznacza to, że jednego dnia produkowane są różne typy i modele pras z określonym wyposażeniem - zgodnie z zamówieniami. To daje firmie dużą elastyczność.

Historia zakładów produkujących prasy CLAAS sięgają 1952 r. Wtedy to August Claas zwrócił uwagę na duże znaczenie francuskiego Zagłębia Ruhry i kupił dziewięć hektarów ziemi w trójkącie łączącym Francję, Niemcy oraz Luxemburg. Miejsce okazało się bardzo trafionym ze względu na centralne położenie i możliwość efektywnego zaopatrywania w maszyny klientów z Francji i Niemiec.

W roku 1958 wystartował „Projekt Metz" i powstały pierwsze hale. Zakłady uruchamiał Reinhold Claas. Pierwsze były prasy z tłokami wahaczowymi wykonane w roku 1961, sześć lat później rozpoczęto produkcję pras z tłokami ślizgowymi. Aparaty wiążące, będące do dzisiaj sercem każdej prasy są wytwarzane w Metz od roku 1981. Do dzisiaj z taśm produkcyjnych zjechało ponad 290.000 pras.

×