Wydruk strony Farmer.pl - portal nowoczesnego rolnika

Kary administracyjne powinny być zróżnicowane

Autor:

Dodano:

Kara pieniężna, wymierzana automatycznie i bez zróżnicowania, to błąd – twierdzą Rzecznik Praw Obywatelskich i Porozumienie samorządów zawodowych i stowarzyszeń prawniczych i postulują zmianę przepisów.

„Chodzi o to, że w przypadku kary administracyjnej nie ocenia się ani szkodliwości naruszenia prawa, ani stopnia zawinienia sprawcy, ani jego sytuacji finansowej, czy możliwości wykonania kary. Jest naruszenie – jest kara i koniec.

Np. jeśli ktoś ściął bez zezwolenia drzewo, które sam posadził na swojej ziemi, to kara będzie taka sama jak w przypadku osoby, która bezmyślnie niszczy zieleń” – zauważył Rzecznik Praw Obywatelskich i Porozumienie samorządów zawodowych i stowarzyszeń prawniczych.

Przypomnijmy w związku z tym, że obecnie obowiązujące przepisy dotyczące opłat za wycinkę drzew wprowadzono w efekcie wyroku Trybunału Konstytucyjnego, który uznał za niekonstytucyjne obligatoryjne wymierzanie przez wójta, burmistrza lub prezydenta miasta administracyjnej kary pieniężnej dla właściciela nieruchomości za usunięcie z niej drzew lub krzewów bez zezwolenia. Czyżby nowelizacja ta była niewystarczająca?

Więcej: TK: zasady kar pieniężnych za wycinkę drzew – niekonstytucyjne

                Wycinanie drzew po nowemu

„W kodeksie postępowania administracyjnego brak jest regulacji dotyczących dyrektyw nakładania sankcji administracyjnych; w szczególności administracyjnych sankcji pieniężnych, a także regulacji dotyczących rozstrzygania zbiegu odpowiedzialności administracyjnej i karnej za ten sam czyn.

Brak jednolitych przesłanek i zasad wymiaru sankcji administracyjnej sprawia trudności nie tylko organom administracji publicznej, ale również sądom. Analiza orzecznictwa sądowego w tym zakresie wskazuje, że sądy administracyjne nie dysponują wystarczająco precyzyjnymi narzędziami, aby dokonać prawidłowej oceny wysokości wymierzonej kary pieniężnej” – podano.

Stąd postulat przygotowania nowej regulacji obejmującej zapewnienie - w toku postępowania administracyjnego - poszanowania praw i interesu jednostki.

„Zasadnym wydaje się wprowadzenie nowych regulacji do kodeksu postępowania administracyjnego, który zostałby uzupełniony o nowe instytucje, w szczególności takie jak odstąpienie od wymierzenia kar pieniężnych, przedawnienie nałożenia i ściągalności kary, a także przepisów dotyczących zamkniętego katalogu dyrektyw wymiaru kar, na który składałyby się okoliczności naruszenia normy administracyjnego prawa materialnego, czas trwania naruszenia, stopień naruszenia, stopień przyczynienia się podmiotu podlegającego ukaraniu do powstania naruszenia. możliwości finansowe podmiotu podlegającego ukaraniu i wysokość korzyści uzyskanych w następstwie naruszenia.

Niezbędne jest również wypracowanie rozwiązań dotyczących zbiegu odpowiedzialności administracyjnej i karnej.”

Z tych powodów Rzecznik Praw Obywatelskich i Porozumienie samorządów zawodowych i stowarzyszeń prawniczych przyjęli wspólne stanowisko, w którym domagają się nie tylko nowelizacji kodeksu postępowania administracyjnego, ale także przeglądu wielu ustaw rodzących odpowiedzialność zarówno administracyjną, jak i karną.

 

×