Wydruk strony Farmer.pl - portal nowoczesnego rolnika

Jak zadbać o zbiornik paliwa

Autor:

Dodano:

Zbiornik paliwa - choć element niepozorny - odgrywa bardzo ważną rolę. W końcu to w nim znajduje się paliwo, które trafia do silnika maszyny. A skoro staramy się wybierać jak najlepsze paliwa, to przydałoby się również zadbać o to, aby ich jakoś była zachowana do samego końca.

W przypadku maszyn, które użytkowane są przez cały rok i do ich baków regularnie trafia świeże paliwo, korozja raczej nie stanowi problemu (oczywiście ten problem nie będzie także dotyczył zbiorników wykonanych z tworzywa sztucznego). Inaczej, gdy dana maszyna, po wykonanej pracy idzie "w odstawkę" z opróżnionym zbiornikiem. Im dłuższy przestój, tym większa szansa na to, że wewnętrzne ścianki zbiornika zaczną pokrywać się rdzawym nalotem.

Poza korozją wewnętrzną, zdarzają się także uszkodzenia mechaniczne: pęknięcia, rozerwania czy korozja zewnętrzna, która również może być odpowiedzialna za nieszczelność, jeżeli nie zostanie w porę zaleczona.

 Mechaniczne czyszczenie z rdzy

Jednym z najprostszych sposobów oczyszczenia wnętrza zbiornika paliwa z rdzy jest metoda mechaniczna znana między innymi posiadaczom jednośladów. Polega ona na zdemontowaniu zbiornika paliwa z maszyny, opróżnieniu go i pozbawieniu wszelkich dodatkowych elementów jak pływaki, pompy, kraniki itp.

Do wnętrza baku wrzucamy odliczoną garść nakrętek, warto wiedzieć ile ich wrzuciliśmy aby po zakończeniu zabiegu mieć pewność, że żadna nie pozostała wewnątrz. Następnie należy wprawić zbiornik w drgania aby nakrętki pełniące rolę ścierniwa mogły wykonać swoją pracę.

 W przypadku małych zbiorników (takich jak wspomniane motocyklowe, lub od agregatów prądotwórczych) możemy zrobić to ręcznie, poprzez energiczne potrząsanie, co jednak będzie wymagało od nas sporego wysiłku, bowiem dokładne oczyszczenie powierzchni ścianek wymaga czasu. Jedną z metod mogącą nas wyręczyć w tej czynności, jest zamocowanie zbiornika wewnątrz zwykłej betoniarki i ustawieniu jej na wolne obroty. Poleca się wlać również niedużą (ok. 0,5 l) porcję paliwa, którą co jakiś czas trzeba wymieniać. Gdy po jakimś czasie (w zależności od ilości rdzy) wylewane paliwo będzie w miarę czyste, można uznać zabieg za zakończony.

 No tak, tylko o ile usunięcie rdzy ze zbiornika silnika S-15, motocyklowego czy od małego ciągnika będzie dość proste i efektywne o tyle w przypadku zbiorników kombajnów zbożowych czy od ciężkich ciągników będzie raczej trudne.

 Chemiczne czyszczenie z rdzy

 Na szczęście obecnie na rynku możemy znaleźć bardzo bogaty asortyment środków, specjalnie przeznaczonych do czyszczenia zbiorników. I w tym miejscu należałoby się zastanowić, czy chcemy jedynie oczyścić zbiornik, czy może warto by było zainwestować także w jego konserwację?

Jeżeli dana maszyna będzie regularnie używana (tankowana) to sama obecność oleju pędowego lub benzyny powinna wystarczyć, jednakże gdy w planach mamy sezonowe użytkowanie, to dodatkowa konserwacja może okazać się dobrą inwestycją.

W przypadku samego czyszczenia wystarczy nam odrdzewiacz. Do wyboru mamy dwie metody: na gorąco np. Fedox (mieszany z gorącą wodą) oraz odrdzewiacze na zimno - tu także może wystąpić konieczność sporządzenia roztworu z wodą (zimną). Informacje o skuteczności preparatu jaki planujemy kupić najlepiej zweryfikować szukając opinii użytkowników na forach poświęconych jednośladom lub zabytkowym samochodom.

Ważne, żeby po odrdzewianiu dokładnie wypłukać zbiornik. Tu najlepszy będzie aceton, który pozwoli nam dokładnie usunąć resztki odrdzewiacza a ponadto szybko odparowuje, w odróżnieniu od wody, która może pozostać uwięziona w zakamarkach.

 Konserwacja i renowacja

Jeżeli nasz zbiornik jest już oczyszczony, lub kupiliśmy (zrobiliśmy) nowy i chcielibyśmy zwiększyć jego trwałość, mamy do wyboru równie bogatą paletę środków. Począwszy od preparatów, które maja za zadanie wykończyć powierzchnię po odrdzewiaczu i utworzyć "grunt" pod dalsze prace np. Fertan, przez środki bazujące na żywicach np. Tapox, które łączą się ze ściankami tworząc nieprzepuszczalną antykorozyjną powłokę, po specjalne farby poliuretanowe odporne na działanie produktów ropopochodnych w tym oleju napędowego czy benzyny (także mieszanki do 2 suw.) np. Radopur.

 Są także całe zestawy, które pozwolą nam na kompleksowe oczyszczenie, odrdzewienie i regenerację zbiornika np. Superkit francuskiego producenta chemii Restom. Nie jest to jednak mały wydatek, bowiem chcąc zregenerować zbiornik 70~110 l przy pomocy zestawu Restom, trzeba wydać 94 euro (płukanka, odrdzewiacz, żywica z utwardzaczem).

×