Wydruk strony Farmer.pl - portal nowoczesnego rolnika

Motorówka z silnikiem od kombajnu bije rekord prędkości

Autor:

Dodano:

Wydawać by się mogło, że silnik napędzający maszynę rolniczą raczej nie nadaje się do bicia morskich rekordów prędkości. Okazało się, że jest inaczej, co udowodniły wspólnie firmy FPT Industrial i FB Design.

Do ustanowienia nowego rekordu szybkości łodzi motorowych napędzanych silnikami diesla doszło 7 marca br. nad jeziorem Como we Włoszech, kiedy to motorówka zaprojektowana przez FB Design napędzana silnikiem FPT Cursor 16 osiągnęła prędkość 277,5 km/h, która została oficjalnie wpisana do Księgi Rekordów Guinnessa.

Pojazd był prowadzony przez prezesa firmy FB Design, projektującej łodzie, Fabio Buzziego, wielokrotnego mistrza w kategorii łodzi motorowych. Jednocześnie pobił on swój własny rekord prędkości w tej kategorii, który ustanowił w roku 1992 i wynosił on wówczas 252 km/h.

W tym miejscu należy powiedzieć kilka słów odnośnie silnika, który zastosowano do napędu łodzi. Jest to znana z pewnością wielu rolnikom jednostka FPT Cursor 16, która w koncernie CNH jest stosowana m.in. do napędu sieczkarni lub kombajnów zbożowych. Aby osiągnięcie rekordu było jednak możliwe silnik został odpowiednio zmodyfikowany, tak aby mógł pełnić rolę silnika szybkiej łodzi.

Jedną z wielu modyfikacji było np. zastosowanie wytłaczanego, aluminiowego kolektora wydechowego zamontowanego w najnowszej generacji silnika bazowego z systemem Common Rail, charakteryzującego się stalowymi tłokami. Ponadto dla potrzeb bicia rekordu zastosowano nowe technologie turbodoładowania ze zmienną geometrią. Dodatkowo zaś układ chłodzenia tego wyścigowego silnika ma obwód jednokierunkowy z rozwiązaniem zmiany skoków wody wewnątrz steru łodzi. Wszystkie te zmiany doprowadziły do podniesienia mocy ze standardowych 856 KM do imponujących 1700 KM.

Dużą rolę w tym procesie odegrało Centrum Badań i Rozwoju FPT Industrial w Arbon. To właśnie tu silnik został zoptymalizowany i przetestowany oraz wprowadzono tu modyfikacje systemu wtrysku paliwa oparte na doświadczeniu zdobytym podczas innych projektów wyścigowych, takich jak m.in. Rajd Dakar czy Rajd Afryki Eco Race .

Historia wspomnianego Centrum w Arbon jest pełna technologicznych i przełomowych innowacji gdyż to m.in. w tym miejscu współtworzono w 1980 r. system wtrysku Common Rail , a pięć lat później zaprojektowano pierwszy mały silnik wysokoprężny z bezpośrednim wtryskiem i z turbosprężarką. Z kolei pod koniec lat 90-tych XX w. wdrożono w Arbon pierwsze turbosprężarki o zmiennej geometrii na silniku diesla. Wreszcie, w 2011 r. w Arbon opracowano opatentowany przez FPT Industrial system HI-eSCR (Selektywna redukcja katalityczna o wysokiej wydajności).

Współpraca firm FPT Industrial i FB Design trwa już 35 lat i zaowocowała ustanowieniem wielu nowych rekordów na różnych wodach. Jednakże jak zapewniają przedstawiciele obu firm, promowanie innowacji w dziedzinie wyścigów to również, jeśli nie przede wszystkim poszukiwanie rozwiązań i wyników, które można następnie zastosować do masowej produkcji, co chociażby w przypadku FPT Industrial dostarczającej silniki napędzające maszyny rolnicze zostało już niejednokrotnie potwierdzone.

×