Wydruk strony Farmer.pl - portal nowoczesnego rolnika

Senat za patriotyzmem konsumpcyjnym

Autor:

Dodano:

Konferencja „Patriotyzm konsumencki w budowaniu silnej Polski”, która odbyła się 16 kwietnia 2019 r. w Senacie, zwróciła uwagę na ogromną wagę wspierania i promocji rodzimej produkcji rolnej, a także znaczący wpływ patriotyzmu konsumenckiego na rozwój polskiej gospodarki.

- Polska żywność jest dobra jakościowo i smaczna. Dlatego należy wspierać polskich rolników i producentów. To jest wspólny interes nas wszystkich – mówiła wicemarszałek Senatu  Maria Koc i zaapelowała do Polaków, by kupowali na Wielkanoc polską żywność, która jest wysokiej jakości, zawiera mało chemii i antybiotyków.

Senator Jerzy Chróścikowski podkreślił, że najsilniejszy patriotyzm konsumpcyjny występuje w krajach wysoko rozwiniętych takich, jak Niemcy czy Francja. Przypomniał, że parlament uchwalił nowelizację ustawy o jakości handlowej artykułów rolno-spożywczych, która umożliwiła oznaczanie produktów rolno-spożywczych informacją, że jest to produkt polski. Jak wskazał, w Unii Europejskiej stawia się też na oznaczenie geograficzne produktów. Zdaniem senatora Jerzego Chróścikowskiego konsumentom należy uświadamiać, że polskie produkty muszą być droższe, ale konsumenci otrzymują za to pewną wartość, podobnie jak w wypadku zakupu żywności ekologicznej.

Również zdaniem ministra rolnictwa i rozwoju wsi Jana Krzysztofa Ardanowskiego ważne jest, aby polscy konsumenci byli świadomi, wybierając kupowane produkty, i kierowali się patriotyzmem lokalnym.

- Pamiętajmy – apelował minister – cała Europa podkreśla swoje korzenie, swoją tradycję. To nie jest passė, to jest trendy, to jest cool.

 Zdaniem ministra trzeba zastanowić się, jak przekonać Polaków, że polskie jest dobre.

Jak wskazywał Michał Rzytki, dyrektor Departamentu Promocji i Jakości Żywności w Ministerstwie Rolnictwa, resort rolnictwa podjął szereg działań, by o potrzebie kupowania polskich produktów przekonać podległe mu instytucje i inne organy administracji publicznej i samorządowej. Wśród powodów, dla których warto sięgać po polską żywność, wymienił wpływ na środowisko naturalne. Jak tłumaczył, kupno produktów z Polski zostawia mniejszy ślad węglowy niż kupno produktów przywiezionych daleko z zagranicy. Poinformował też o najnowszej kampanii medialnej na rzecz patriotyzmu konsumenckiego resortu rolnictwa: ministerstwo poprzez inicjatywę „Kupuj świadomie” chce zachęcić konsumentów do kupowania polskich produktów, wytwarzanych na bazie krajowych surowców, pochodzących od lokalnych rolników. Jak podkreślił, produkt polski to produkt unikatowy, wyjątkowy dzięki swojemu miejscu pochodzenia i wieloletniej tradycji wyrobu.

 

×