Wydruk strony Farmer.pl - portal nowoczesnego rolnika

Prawidłowe ciśnienie w oponach dzięki aplikacji na smartfonie

Autor: mw

Dodano: 30-07-2019 08:23

Aby przenieść potencjał ciągnika na podłoże, należy zadbać o odpowiednie ciśnienie, a więc o to, co jest w oponach najistotniejsze. Musi być ono dopasowane nie tylko do ciągnika, lecz także do agregowanej maszyny bądź ewentualnie do montowanego z przodu ładowacza. Okazuje się, że można bardzo precyzyjnie ustalić ciśnienie w oponach ze względu na typ agregowanych maszyn i rodzaj wykonywanej pracy.

W wielu regionach Polski żniwa dobiegają końca i zbliża się okres prac uprawowych, podczas których powinno się szczególnie zadbać o optymalną trakcję ciągnika. O to, jak prawidłowo ustalić ciśnienie w oponach zapytaliśmy specjalistów z firmy Trelleborg.

– Zalecone uśrednione ciśnienie dla opon rolniczych to 1,6 bara; nie wiemy, w jakich warunkach taka opona będzie użytkowana. Jeżeli pracujemy z ładowaczem czołowym, warto tę wartość podnieść o 0,3-0,4 bary w przednich oponach. Najczęstszym błędem jeśli chodzi o używane w oponach maszyn rolniczych ciśnienie jest pompowanie ich do wartości widocznej na oponie (zazwyczaj od 2,5 do 3,5 bara); trzeba pamiętać, że jest to wartość ciśnienia montażowego, a nie wartość ciśnienia roboczego – tłumaczy Sławomir Woliński z firmy Trelleborg.

Dlaczego ustawienie prawidłowego ciśnienia w oponach jest tak ważne i jakie skutki mogą nieść błędy w zakresie regulacji ciśnienia?

– Dobór opony to jedna rzecz, ale kiedy opona jest już dobrana, najważniejsze jest podczas eksploatacji ciśnienie robocze tej opony. Rekomendowane ciśnienie jest bardzo ważne; nie wolno ciśnienia montażowego traktować jako ciśnienie eksploatacyjne. Przyglądając się wpływowi ciśnienia na eksploatowanie opon widzimy, że zbyt wysokie ciśnienie nie jest wskazane; wówczas mamy niższe pole kontaktu z oponą, nierównomierne naciski i zmienną siłę trakcji, ma więc większy poślizg niż nominalnie. Jeżeli ciśnienie jest zbyt niskie, może prowadzić do deformacji opony i połamania jej między klockami i rozszczelnienia co spowoduje, że właściwie nie będzie nadawała się już do użytku. Istnieje też prawdopodobieństwo, że opona obróci się na feldze – mówi Witold Walas, specjalista z firmy Trelleborg.

– W przypadku prawidłowego ustawienia ciśnienia w oponie, mamy niskie naciski, równomierny kontakt z glebą i co za tym idzie, prawidłowe obciążenie i zminimalizowane ryzyko poślizgu, a więc efektu, który generuje najwyższe straty paliwa i efektu, którego chcemy się najbardziej pozbyć – kontynuuje.

Podane zasady jeśli chodzi o prawidłowe wartości ciśnienia roboczego w oponach rolniczych są dosyć ogólne. Czy jednak można je dostosować jeszcze bardziej precyzyjnie? Okazuje się że tak, a pomóc w tym może darmowa aplikacja na smartfona.

– Trelleborg kilka lat temu stworzył aplikację Load Calculator (TLC), dzięki której możemy do danej pracy, do danej prędkości i do danej maszyny i mocy ciągnika ustawić ciśnienie eksploatacyjne w oponach. Wystarczy podać kilka danych, m.in. obciążenie przedniej i tylnej osi, rozstaw osi, moc ciągnika i masę narzędzia oraz jego rodzaj, a aplikacja obliczy optymalne ciśnienie robocze dla opon naszego ciągnika dla danej pracy – tłumaczy specjalista.

Jak twierdzą specjaliści, bardzo ważnym czynnikiem jest obciążenie osi ciągnika; im bardziej równomierne, tym lepiej:

– Bardzo ważne jest również, że dzięki aplikacji uzyskujemy informację, która pokazuje nam, że mamy np. nieodpowiedni stosunek obciążenie przód-tył, np. 80 proc. masy na tylnej i 20 na przedniej osi pojazdu, a powinniśmy dążyć do tego, żeby stosunek ten wynosił przynajmniej 55 do 45 proc. – wyjaśnia Witold Walas.

Firma Trelleborg oferuje również specjalne urządzenie Load Calculator Plus, składające się ze specjalnych nakładek na zawory i odbiornika, które w czasie rzeczywistym dokonuje pomiaru ciśnienia w oponach i informuje operatora o nieprawidłowościach za pośrednictwem smartfona. Cena takiego urządzenia to ok. 600 euro, jednak, jak widać, o prawidłowe ciśnienie można zadbać zupełnie za darmo, a warto pamiętać, że wartości te mają niebagatelny wpływ nie tylko na żywotność opon, ale też na strukturę gleby i chyba przede wszystkim na zużycie paliwa.

×