Wydruk strony Farmer.pl - portal nowoczesnego rolnika

Kampania przeciwko marnowaniu żywności - #saveinvisiblefood

Autor: IJHARS/AKoz

Dodano: 26-07-2020 10:39

Europejska Komisja Gospodarcza ONZ, organizacja promująca paneuropejską integrację gospodarczą, a także działająca od kilu lat na rzecz szerzenia świadomości i zapobiegania marnotrawieniu żywności, postanowiła rozpocząć kampanię, której celem jest zwiększenie świadomości na temat marnowania żywności oraz zachęcenie do redystrybucji i ponownego wykorzystywania produktów.

 #saveinvisiblefood - poprzez tę kampanię, organizacja chce zainspirować do działania nakierowanego na niemarnowanie żywności wszystkich ludzi – od rządów, rolników, handlowców, eksporterów i importerów i sprzedawców detalicznych, kończąc na każdym konsumencie - informuje na swojej stronie Inspekcja Jakości Handlowej Artykułów Rolno-Spożywczych.

Jak podkreśla Europejska Komisja Gospodarcza ONZ, kryzys spowodowany COVID-19 zaburzył równowagę w całym systemie żywnościowym. W przypadku świeżej żywności sytuacja jest szczególnie zła, na przykład na rynku mango lub awokado.

Kryzys miał wpływ na ograniczenie kanałów zbytu, przepełnienie podaży z powodu zmniejszonego popytu w ograniczonym sektorze hotelarskim, restauracyjnym, gastronomicznym i żywienia zbiorowego, zamykanie rynków świeżej żywności oraz zmniejszoną ilość zamówień w sektorze świeżej żywności.

Jak podaje organizacja, obecnie w samej Europie 1000 pojemników pełnych awokado znajduje się w nadmiernych zapasach. Nie tylko ponad 1 mln kg awokado zostanie wyrzucone w ciągu najbliższych tygodni, ale ponad 2000 rolników nie otrzyma zapłaty. A to tylko jeden z przykładów systemu żywnościowego, który nie przeszedł testu warunków skrajnych i doprowadził do nadmiernych zapasów, niedopasowania podaży i popytu.

Kryzys żywnościowy staje się kryzysem społecznym o ogromnych kosztach, szczególnie dla osób najbardziej podatnych na zagrożenia - rolników, osób pomagających w zbiorach, handlowców i firm pakujących.

Dlatego właśnie, Europejska Komisja Gospodarcza ONZ postanowiła rozpocząć kampanię - #saveinvisiblefood , której celem jest zwiększenie świadomości na temat marnowania żywności oraz zachęcenie do redystrybucji i ponownego wykorzystywania produktów. 

×