Wydruk strony Farmer.pl - portal nowoczesnego rolnika

Jak uszczelnić przyczepę do transportu ziarna?

Autor:

Dodano:

Zakup nowej przyczepy rolniczej to koszt kilkudziesięciu tys. zł, zatem nie każdy farmer może pozwolić sobie na taki luksus. Na szczęście istnieją łatwe i tanie w wykonaniu sposoby, dzięki którym nasza wiekowa przyczepa zapewni szczelny przewóz ziarna.

Prezentujemy dzisiaj znane i sprawdzone sposoby na uszczelnienie przyczep, ale także podpowiadamy jak zrobić to nieco solidniej oraz ile będzie to kosztowało.

Zlokalizuj nieszczelności

Przed przystąpieniem do uszczelniania przyczepy należy dokładnie zweryfikować wszystkie miejsca, w których owe nieszczelności mogą się pojawić. Najczęściej będą to wszelkie łączenia pomiędzy burtami oraz między podłogą, a burtami.

Najprostsze metody

Jedną z najpopularniejszych metod uszczelniania przyczep jest zastosowanie folii, plandeki, bądź worków zbożowych w miejscach, w których znajdują się nieszczelności. Nie są to niestety zbyt funkcjonalne sposoby, gdyż wymagają ponownego ich rozłożenia po każdym opróżnieniu skrzyni.

O samym doborze plandek pisaliśmy niedawno:

Odpowiednie szczeliwo

Wśród preparatów chemicznych, mających za zadanie uszczelnić szczeliny pomiędzy elementami konstrukcyjnymi prym wciąż wiedzie pianka montażowa. Za opakowanie o pojemności około 800 ml zapłacimy 20 zł. Takie rozwiązanie jest dużo praktyczniejsze od zastosowania folii, czy worków, gdyż właściwie zaaplikowana pianka powinna przez dłuższy czas pozostać na swoim miejscu.

Częste otwieranie burt może jednak spowodować stopniowe obrywanie się kolejnych elementów pianki, stąd należy na bieżąco kontrolować stan szczeliwa. Dodatkowo fragmenty oberwanej pianki mogą zanieczyścić nasiona.

Bardziej od pianki polecamy zainteresować się specjalistycznymi masami uszczelniającymi na bazie silikonu. Taki produkt będzie zdecydowanie bardziej odporny na działanie czynników zewnętrznych, takich jak chociażby wysoka, czy niska temperatura. Za opakowanie 200-300 ml przyjdzie nam zapłacić około 30 zł.

Bardziej wyrafinowanym sposobem będzie użycie taśmy uszczelniającej lub gumowych uszczelek. Sposób ten będzie bardziej pracochłonny, gdyż wymaga odpowiedniego przygotowania powierzchni, do której będzie przyklejana. Powierzchnia powinna być gładka i odtłuszczona – tylko wówczas będziemy mieć gwarancję precyzyjnego przylegania przez dłuższy czas. Za rolkę takiej taśmy o długości 8 m zapłacimy około 50 zł.

Zdecydowanie najbardziej pracochłonną, ale i najżywotniejszą metodą uszczelnienia przyczepy będzie wspawanie dodatkowych elementów – np. płaskowników lub okrągłych prętóww miejscach łączeń podłogi z burtą lub pomiędzy burtami. Należy przy tym pamiętać, aby wspawany element był dobrze dopasowany, bo w przeciwnym wypadku może ograniczać otwieranie lub zamykanie burt.

A Wy jakie uszczelnienia stosujecie w swoich przyczepach? Koniecznie dajcie znać w komentarzach!

×