Wydruk strony Farmer.pl - portal nowoczesnego rolnika

Największy ciągnik świata Big Bud dostał nowe opony!

Autor:

Dodano:

Amerykański ciągnik Big Bud 16V-747 o mocy 1100 KM został zbudowany w 1977 roku przez nieistniejącą już firmę Northern Manufacturing Company z Harve w stanie Montana. Po ponad 40 latach przyszedł czas na wymianę opon!

Operacja zmiany opon w traktorze Big Bud 16V-747 odbyła się w ubiegłym miesiącu na terenie Heartland Museum w miejscowości Clarion (Ohio), gdzie ogromna maszyna aktualnie stacjonuje. W tym niecodziennym wydarzeniu udział wzięły m.in. dźwig, ładowarka, wózek widłowy oraz ciężarówka z naczepą.

Niebotyczne rozmiary i liczby

Oryginalne osiem opon Big Bud’a powstało w zlikwidowanym już przedsiębiorstwie United Tire Company of Canada. Nowy zestaw gum Goodyear LSW 1400/30R46 – największy na świecie rozmiar rolniczy – zdecydowała się wyprodukować i dostarczyć z kolei amerykańska firma Titan Tire Corporation. Każda z opon ma jedynie 2 metry wysokości i 1,4 metra szerokości! Do wymiany konieczne były również nowe felgi i dystanse, a całkowity koszt mieścił się podobno w przedziale 80 000 - 100 000 dolarów.

W rezultacie całego przedsięwzięcia największy na świecie ciągnik waży teraz około 50 ton, a jego szerokość to jakieś 9 metrów.

Krótko o historii

Traktor Big Bud 16V-747 wyposażony w 16-cylindrowy silnik Detroit Diesel o mocy 760 KM został wyprodukowany na zamówienie braci Rossi, plantatorów bawełny z Bakersfield w Kalifornii, którzy użytkowali go przez 11 lat.

Po tym okresie maszyna trafiła na farmę Willowbrook w miejscowości Indlantic na Florydzie. W 1997 roku Big Bud został natomiast kupiony przez braci Williams, którzy prowadzili farmę w Big Sandy, w stanie Montana.

W 2009 roku Williamsowie zdecydowali o zaprzestaniu użytkowania ogromnego ciągnika. Główną przyczyną była niemożność kupienia nowych opon (kilka lat wcześniej zbankrutowała firma United Tire Company of Canada), ani zregenerowania starych. Ewentualne zlecenie innemu producentowi wyprodukowania na specjalne zamówienie niestandardowych, olbrzymich opon byłoby z kolei nieopłacalne.

Big Bud został więc wypożyczony do centrum wystawienniczego Heartland Acres Agribition Center w Independence, w stanie Iowa, a w 2014 roku do wspomnianego Heartland Museum. Tam też w 2013 roku została wybudowana osobna wiata dla Big Bud’a.

Warto jeszcze wspomnieć, że w ciągu tych wszystkich lat eksploatacji kilkakrotnie zwiększano moc ciągnika – z początkowych 760, poprzez 860 i 960, aż do 1100 KM.

Powrót na stare śmieci?

Wydawałoby się, że wypożyczenie muzeum na czas nieokreślony ciągnika Big Bud 16V-747 oznaczało definitywny koniec jego pracy w polu. Nic bardziej mylnego! Bracia Williams bowiem nie odpuścili tematu i znaleźli firmę, która na własny koszt wyprodukowała nowe opony do ich ciągnika. Oni sami pokryli koszt kompletu nowych felg.

Mówi się więc nieoficjalnie, że największy traktor świata jeszcze przed końcem tego roku trafi z powrotem na farmę rodziny Williams w Montanie.

Zapraszamy do obejrzenia filmiku nakręconego w trakcie zmiany opon w ciągniku Big Bud 16V-747.

×