Wydruk strony Farmer.pl - portal nowoczesnego rolnika

Bank BNP Paribas: 29 września - Dzień Kawy

Autor:

Dodano:

Po bezprecedensowym szoku podażowo-popytowym na globalnym rynku kawy, która jest jednym z najczęściej sprzedawanych surowców rolnych na świecie, wciąż ciężko o optymistyczne prognozy. Tym bardziej, że ten rynek wciąż zmaga się z presją wynikającą z globalnego spowolnienia gospodarczego i ograniczonego ożywienia konsumpcji poza domem.

Szacuje się, że 70 proc. całkowitej światowej produkcji kawy, która jest jednym z  najczęściej spożywanych napojów (około 42,6 litrów na osobę rocznie,   w tym 12,6 litra kawy palonej i 30 litrów kawy rozpuszczalnej, przy czym średnie zużycie kawy na osobę na świecie to ok. 0,9 kg), trafia na eksport. Jednak w pierwszych dziewięciu miesiącach sezonu kawowego 2019/2020 (od października 2019 do czerwca 2020) eksport kawy spadł o 5,1 proc. do 95,36 mln worków w porównaniu do 100,46 mln worków w tym samym okresie sezonu 2018/2019. Większość kawy jest nadal eksportowana, jako zielona kawa, co stanowi 90,4 proc. wszystkich wysłanych ziaren kawy.

- Prognozuje się, że w sezonie 2020/2021 produkcja spadnie u trzech z pięciu największych producentów w Ameryce Środkowej (Brazylia, Honduras) i Meksyku. Niskie ceny i ograniczona podaż siły roboczej zniechęciły rolników do zbioru kawy, ale spodziewane są wzrosty zbiorów w Kostaryce i Kolumbii dzięki korzystnej pogodzie i większych opadach – mówi Karolina Załuska, analityk sektora Food&Agri w Banku BNP Paribas. 

Największymi krajami produkującymi i eksportującymi w 2019 r. były  Brazylia (4,5 wartość 4,5 mld dolarów amerykańskich), Wietnam (2,4 mld dolarów) i Kolumbia (2,3 mld dolarów), natomiast największymi krajami importującymi były USA (5,8 mld dolarów)), Niemcy (3,2 mld dolarów)) i Francja (2,7 mld dolarów a światowa produkcja kawy w sezonie 2019/2020 wyniosła 169,34 mln worków, o 2,2 proc. mniej niż w analogicznym sezonie rok wcześniej. Produkcja Arabiki spadła zaś o 5 proc. do 95,99 mln worków, podczas gdy produkcja Robusty wzrosła o 1,9 proc. do 73,36 mln worków.

W ostatnich latach wzrost wartości sprzedaży kawy był napędzany przez sektor HoReCa (kawiarnie, restauracje), który jest szczególnie istotny dla tego segmentu. Ze względu na redefinicję spożywania kawy, z szybkiej konsumpcji na poszukiwanie szczególnych doznań smakowych, doprowadziło do premiumizacji na rynku kawy i wzrostu cen detalicznych.

- Pandemia wywołała bezprecedensowy szok podażowo-popytowy na globalnym rynku kawy. Od marca 2020 r. ceny kawy były bardzo zmienne, głównie w wyniku zakłóceń w łańcuchu dostaw. Po początkowym ich skoku nastąpił spadek, który może zapowiadać prawdopodobne zmniejszenie popytu na kawę  w wyniku zamknięcia HoReCa, a następnie recesji, która obecnie dotyka wielu krajów importujących kawę. Ze względu na środki dystansowania społecznego i blokady nastąpiło przejście od konsumpcji lokalnej (np. w restauracjach, stołówkach, kawiarniach i barach) do sprzedaży i dostawy do domu. Z kolei zwiększona konsumpcja kawy w domu pomogła ograniczyć spadek popytu, ale w drugiej połowie roku kawowego widać zmaganie się rynku się z presją wynikającą z globalnego spowolnienia gospodarczego i ograniczonego ożywienia konsumpcji poza domem – dodała Karolina Załuska. 

Według Euromonitor International, na największym na świecie rynku kawy w USA, należy spodziewać się, że sprzedaż w specjalistycznych kawiarniach i herbaciarniach spadnie o prawie 11 proc., w 2020 r. W Chinach, drugim, co do wielkości rynku kawy na świecie, oczekuje się, że wzrost sprzedaży spadnie z nieco ponad 40 proc. do zaledwie 1,6 proc. 

Oprócz zakłóceń w łańcuchu dostaw i zmniejszonego popytu, pandemia COVID-19 może mieć głęboki długoterminowy wpływ na zrównoważony charakter globalnego łańcucha dostaw kawy, ze względu na negatywny wpływ na rolników produkujących kawę.

- Wraz ze spadkiem dochodów zwiększanie się ubóstwa wśród plantatorów kawy najprawdopodobniej wzrośnie. Gospodarstwa borykające się z niepewnością i malejącymi dochodami mogą zmniejszyć inwestycje w zrównoważoną produkcję i odporność na zmiany klimatu – dodaje Karolina Załuska. 

Obawy o przejściowe ograniczenia podaży, o czym świadczy niższa produkcja i niższy eksport z niektórych krajów, zwłaszcza producentów Arabiki, sprzyjają obecnemu wzrostowi cen. Światowe ceny kawy po trzech miesiącach spadku zaczęły rosnąć od lipca.

W obrocie międzynarodowym funkcjonują dwa główne rodzaje kawy: Arabica (najstarszy gatunek, początkowo uprawiany w Etiopii) i Robusta (jej korzenie są  w krajach położonych w środkowej i zachodniej Afryce Subsaharyjskiej). Kawa jest owocem i rośnie na obszarze od Zwrotnika Raka do Zwrotnika Koziorożca. Jest też najbardziej złożonym sensorycznie produktem spożywczym na świecie mającym wiele posmaków, m.in. orzechów, karmelu, przypraw, cytrusów, nuty porzeczkowe i rabarbarowe i wiele innych. Polską znaczącym rynkiem kawy

Wartość rynku kawy w Polsce szacuje się na około 6 mld zł. W 2019 r import do Polski wyniósł 181 tys. ton o wartości 516,26 mln euro. W tym 56,6 tys. ton za 285,5 mln euro kawy palonej (31 proc. całego importu). Kawa była głównie sprowadzana z Niemiec (74,2 tys. ton, 42,7 proc. wartości polskiego importu), Włoch (10 tys. ton, 13,4 proc. wartości polskiego importu), Wietnamu (46,6 tys. ton, 13 proc. wartości polskiego importu) i Brazylii (19,7 tys. ton, 7,7 proc. wartości polskiego importu).Import kawy do Polski stanowi 1,9 proc. światowego importu, co daje nam 14 pozycję wśród krajów importujących kawę.

Eksport kawy z Polski w 2019 r wyniósł prawie 64 tys. ton za 324 mln 289,5 mln euro, w tym 61 tys. ton kawy palonej za 278,9 mln euro; I trafił głównie do Niderlandów (8,7 tys. ton, 19 proc wartości polskiego eksportu), Niemiec (11,1 tys. ton, 17,5 proc. wartości polskiego eksportu), Ukrainy (9,7 tys. ton, 11 proc. wartości polskiego eksportu) i Czech (8 tys. ton, 9,3 proc. wartości polskiego eksportu). Produkcja kawy w Polsce w 2019 r. wyniosła 98,1 tys. ton  o 7 proc. mniej rok do roku.

Wg danych Mintel, w Polsce w zeszłym roku sprzedano 94,4 mln kg kawy o wartości 4,03 mld złotych (sprzedaż detaliczna). Ponad 66 proc. Polaków regularnie pije kawę, a połowa rozpoczyna od niej dzień (z danych Food Research Institute). W spożyciu kawy Polska jest na 11. miejscu na świecie, a przeciętny Polak wypija jej ok. 95 l rocznie (zaparzonej z ok. 2,5 kg ziaren).

 

×