PARTNERZY PORTALU
  • partner portalu farmer.pl
  • partner portalu farmer.pl

Czy zakaz sprzedaży pojazdów z napędem spalinowym przyspieszy rozwój elektromobilności?

Czy zakaz sprzedaży pojazdów z napędem spalinowym przyspieszy rozwój elektromobilności?
Zakaz sprzedaży pojazdów z napędem spalinowym w 2035 roku i rozwój infrastruktury ładowania dla pojazdów elektrycznych. To Tylko ułamek zmian który czekają w przyszłości także Polskę. Foto. (Joenomias) Menno de Jong, Pixabay

Zakaz sprzedaży pojazdów z napędem spalinowym w 2035 roku i rozwój infrastruktury ładowania dla pojazdów elektrycznych. To Tylko ułamek zmian który czekają w przyszłości także Polskę. Jak je wprowadzić tak, aby ich reperkusji nie odczuli dotkliwie polscy konsumenci?



Zakaz sprzedaży pojazdów z napędem spalinowym w 2035 roku i rozwój infrastruktury ładowania dla pojazdów elektrycznych – to istotne elementy zaprezentowanego niedawno unijnego pakietu legislacyjnego.

Wchodzące w skład pakietu rozporządzenie ws. paliw alternatywnych (AFIR) zaleca m.in. instalowanie publicznie dostępnych ładowarek, które będą obsługiwały aplikacje V2G (ang. vehicle to grid). To system, w którym energia jest nie tylko pobierana do ładowania pojazdów, ale też oddawana z akumulatorów do sieci energetycznej. 

Potrzebujemy rozwiniętej sieci stacji elektrycznego ładowania

Według ekspertki Eaton, taka dwukierunkowa infrastruktura ładowania, jeśli zostanie szeroko rozpowszechniona, zmniejszy całkowity koszt posiadania samochodów elektrycznych. Złagodzi też obciążenia szczytowe w sieci. Jednak ładowarki V2G muszą być dostępne wszędzie, gdzie ludzie mieszkają, pracują i spędzają czas poza domem.

Dlatego powiązane dyrektywy unijne powinny nakładać obowiązek wdrażania potrzebnej infrastruktury w nowych i istniejących obiektach. Równie ważne jest też sprawiedliwe wynagradzanie właścicieli samochodów i budynków za usługi sieciowe, które świadczą operatorom sieci.

- Projekt rozporządzenia Unii Europejskiej w sprawie paliw alternatywnych (AFIR) zaleca m.in. instalowanie publicznie dostępnych ładowarek, które będą obsługiwały aplikacje V2G (vehicle to grid). To system, w którym energia jest nie tylko pobierana z sieci do ładowania pojazdów, ale też oddawana z akumulatorów do sieci energetycznej. Taka dwukierunkowa infrastruktura ładowania, jeśli zostanie szeroko rozpowszechniona, zmniejszy całkowity koszt posiadania samochodów elektrycznych. Złagodzi też obciążenia szczytowe w sieci energetycznej, co pozwoli obniżyć koszty jej wzmacniania - podkreśla Delphine Clement, dyrektor segmentu budynków komercyjnych w firmie Eaton. -  Jednak aby korzyści systemowe z dwukierunkowego ładowania mogły być w pełni wykorzystane, ładowarki V2G muszą być dostępne we wszystkich miejscach, w których samochody są parkowane na dłuższy czas: tam, gdzie ludzie mieszkają, pracują i spędzają czas poza domem. Dlatego żeby rozwijać technologię również powiązane dyrektywy unijne, takie jak dotycząca charakterystyki energetycznej budynków (Energy Performance of Buildings Directive, EPBD), powinny nakładać obowiązek wdrażania potrzebnej infrastruktury w nowych i istniejących obiektach.

Jak podkreśla ekspertka Eaton równie ważne jest też sprawiedliwe wynagradzanie właścicieli samochodów i budynków za usługi sieciowe, które świadczą operatorom sieci. Potrzebne jest rozwijanie otwartych, elastycznych rynków w całej Europie. Wraz z przyspieszającym wciąż wdrażaniem infrastruktury ładowania pojazdów elektrycznych nagląca staje się potrzeba zmiany kodeksów sieciowych, które umożliwią rozwój jednolitego rynku energii.

Sprawdź najnowsze oferty na Giełdzie Rolnej



Podobał się artykuł? Podziel się!
×

WSZYSTKIE KOMENTARZE (5)

  • brzoza 2021-07-28 17:37:54
    Od 2031 unia skończy z ekologią bo już nie będzie się opłacało. Zresztą Indonezja ma 200 milionów mieszkańców i chętnie przeniosą się na wyludnione tereny zachodniej Azji nad Bałtykiem.
  • oszołomy 2021-07-28 08:45:18
    totalna głupota ,kto miał wkrętarki elektryczne ? pada akumulator i nowy w cenie 1/2 calości sprzetu ,dodatkowo po paru latach w tej obudowie już nie ma i sprawny sprzęt do utylizacji ,to samo z bateriami do elektryków ,wyjdzie JEDN model i po kolejnej modyfikacji ,KUP NOWY SAMOCHÓD ,a gdzie ekologia kosztów produkcji ? spalinowy /strej szkoły/ eksplatowany 10-40 lat i dalej jedzie ,to gdzie osczędnosci dla srodowiska ?
    • mnemonic222 2021-08-02 21:08:32
      Trzeba być oszołomem żeby coś takiego napisać, poczekaj jeszcze kilka lat, to przejrzysz na oczy...
  • baca56 2021-07-27 23:27:06
    Panie @Autorze! Na czym ma polegać ładowanie samochodów elektrycznych na gęsto rozmieszczonych stacjach ładowania z grubsza rozumiem. Natomiast z artykułu nie wynika o co chodzi z ODBIOREM energii z akumulatorów przez te same stacje... Czy np. posiadacz hybrydy będzie spalinowo ładował akumulatory, aby sprzedać/oddać prąd w tych dwukierunkowych stacjach? Czy może kloszardzi zamiast zbierać puszki po piwie będą chodzić z akumulatorami po śmietnikach zbierać energię i zamiast do skupu złomu - myk do stacji ładowania, żeby uzbierać na poranną wódeczkę? Czy posiadacz instalacji pv z pobliskiego domu będzie na taczkach w akumulatorach przywoził swoje nadwyżki w celu upłynnienia? Być może korporacja Eaton ma we wdrażaniu tego typu rozwiązań interes. Być może to ich materiały źródłowe na których Pan się opierał nie zawierały wyjaśnienia tych wątpliwości. Ale (w moim odczuciu) Pańskim obowiązkiem było albo te wątpliwości wyjaśnić czytelnikom, albo odstąpić od publicznej prezentacji takiego "materiału". Do tego tytuł - dość luźno związany z tekstem... "Farmer" to ciągle w miarę przyzwoity portal, więc proszę uprzejmie nie wprowadzać tu standardów z "Gazety..." albo "Faktu".
    • mnemonic222 2021-08-02 21:19:37
      Ty swoimi "komentarzami" wprowadzasz "standardy" z "Wróżki", strach się bać takich jak ty, teraz wiem dlaczego całe życie pasiesz te krowy po krzakach, ty do niczego innego się nie nadajesz. Żal mi ciebie, oby jak najmniej takich jak ty w tym kraju...

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 54.161.98.96
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

KONTAKT24

Widziałeś, słyszałeś coś ważnego? Byłeś świadkiem niecodziennego wydarzenia? Napisz do nas! Opublikujemy, zainterweniujemy, pokażemy całemu światu. Jesteśmy dla Was 24 h na dobę, 7 dni w tygodniu.

DODAJ PLIKI

Kliknij lub przeciągnij pliki z dysku i upuść. Max. rozmiar pliku 4 MB.

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do odwołania zgody oraz prawo sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl. Wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego przed jej wycofaniem.

W dowolnym czasie możesz określić warunki przechowywania i dostępu do plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej.

Jeśli zgadzasz się na wykorzystanie technologii plików cookies wystarczy kliknąć poniższy przycisk „Przejdź do serwisu”.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.