Fotowoltaika jest jednym z najprężniej rozwijających się sektorów OZE w Polsce. Z szacunków wynika, że energia słoneczna i wiatrowa zaspokoją ponad 50% światowego popytu na energię do 2050 roku. Według prognoz Instytutu Energetyki Odnawialnej moc zainstalowana w fotowoltaice na koniec 2025 roku w Polsce ma wynieść nawet 15 GW. 

Przedsiębiorcy  sięgają po fotowoltaikę aby zaoszczędzić na prądzie

O zainteresowaniu sektora B2B fotowoltaiką świadczy liczba zapytań o usługę spływających do firmy Copernicus Sun, która w pierwszym kwartale 2022 roku jest o ponad 190% wyższa niż w całym ubiegłym roku.

Stawiasz na rozwój swojego gospodarstwa? Wybierz najlepsze możliwości!

– Obecnie już nie tylko klienci indywidualni, ale też firmy dostrzegają potencjał tkwiący w OZE. Z naszych obserwacji wynika, że branżą coraz częściej interesuje się tzw. mały i średni biznes, czyli np. właściciele przychodni czy warsztatów samochodowych, którzy bardzo mocno odczuli ostatnie podwyżki cen energii. Obserwujemy też zainteresowanie przedstawicieli nowych segmentów jak spółdzielnie mieszkaniowe, a nawet deweloperzy, którzy rozważają instalację fotowoltaiki w inwestycjach z rynku pierwotnego. Biorąc pod uwagę obecne ceny energii elektrycznej - szacujemy, że branża fotowoltaiczna rok do roku będzie rosnąć o minimum 30% – mówi Jacek Grelewicz, prezes Copernicus Sun.

Sytuacja rynkowa spowodowała, że przedsiębiorstwa szukają oszczędności. Jednym ze sposobów obniżenia rachunków za prąd jest inwestycja w instalację fotowoltaiczną.

Szacuje się, że dzięki korzystaniu z OZE koszty energii elektrycznej dla niektórych segmentów biznesu mogą zostać obniżone nawet o około 80%, co w przypadku prowadzenia działań rynkowych ma ogromne znaczenie.

Dzięki inwestycji - firmy mogą mieć pewność, że każda następna podwyżka cen energii sprawi, iż koszty poniesione na fotowoltaikę zwrócą się jeszcze szybciej. W wielu przypadkach powinno to nastąpić w okresie krótszym niż 3 lata. Samowystarczalność sprawia też, że przedsiębiorcy nie muszą martwić się o ograniczenia w dostawach prądu.

Im wyższe ceny prądu tym większe zainteresowanie fotowoltaiką

Dziś tzw. sektor B2B jest tym, który mocno spogląda w stronę fotowoltaiki. Wrocławska firma Copernicus Sun w 2020 roku przy cenie prądu dla biznesu na poziomie 250 zł/1 MWh otrzymała 6 zapytań w sprawie OZE od firm. Za cały 2021 rok było ich 120 – wówczas przedsiębiorstwa za prąd musiały płacić 400 zł/1 MWh. Natomiast tylko w pierwszym kwartale 2022 roku przy cenie prądu dla biznesu wynoszącej 650 zł/1 MWh do spółki wpłynęło aż 350 zapytań od biznesu, które łącznie sięgają wartości ponad 100 mln zł i są procesowane.

– Od 1 kwietnia 2022 roku w Polsce obowiązują nowe zasady rozliczania fotowoltaiki. Jeśli chodzi o przedsiębiorstwa – nie wpływa to na ich sytuację. Fotowoltaika dla firm w dalszym ciągu jest opłacalna, a inwestycja zwróci się maksymalnie w ciągu kilku lat. Warto zaznaczyć, że oszczędność kosztów to tylko jedna z zalet fotowoltaiki. Inwestycje w energię ze słońca mają również pozytywny wpływ na wizerunek firmy, która staje się bardziej EKO. Dziś na inicjatywy przyjazne środowisku przedsiębiorstwa na świecie wydają duże sumy pieniędzy – podkreśla Jacek Grelewicz, prezes Copernicus Sun.