PARTNERZY PORTALU
  • partner portalu farmer.pl
  • partner portalu farmer.pl

Szansa dla rzepaku

Autor: Edward Warych, Prezes Krajowego Związku Producentów Rzepaku

Dodano: 30-11-2006 12:58

Tagi:

Krajowy Związek Producentów Rzepaku jest przekonany o tym, że produkcja biokomponentów i biopaliwa rozwiąże na wiele lat problem nadwyżek w rolnictwie i częstych kłopotów ze zbytem produktów rolnych. Pozwoli to rolnikom uzyskiwać ceny na poziomie unijnym. W efekcie nastąpi dalszy wzrost produkcji i powstaną nowe miejsca pracy.



Rośliną szczególnie przydatną do tych celów jest rzepak. Można go nawet nazwać rośliną przyszłości dla naszego rolnictwa, oczywiście przy założeniu, że całą nadwyżkę oleju (ponad konsumpcję) przeznaczymy na paliwo, a śrutę rzepakową na paszę. W Polsce zużywamy na paszę 0,5 mln t śruty rzepakowej i 1,5 mln t importowanej śruty sojowej, a może być odwrotnie!

Aby tak się stało, konieczna jest dobra wola, nie tylko – jak dotychczas – deklarowana, naszego parlamentu i rządu. Z drugiej strony potrzeba zorganizowania się rolników, aby aktywnie włączyli się w proces tworzenia nowej branży energetycznej. Nie mamy bowiem jasnego i stabilnego prawa dotyczącego produkcji biokomponentów. Nie są także zawierane wieloletnie umowy kontraktacyjne, zapewniające rolnikom stały odbiór rzepaku po unijnych cenach, a przetwórcom – ciągłość dostaw i tańszy surowiec z racji mniejszych kosztów transportu. Dopiero to stworzy szansę na równomierny rozwój uprawy rzepaku. Historia uczy, że w przeszłości albo nie było rzepaku, bo wymarzł, albo był on tani, bo plony były wysokie. Na szczęście duży postęp w hodowli i uprawie rzepaku powoduje, że uzyskujemy wyższe i stabilniejsze plony, na które pogoda ma coraz mniejszy wpływ. Stale jednak trzeba walczyć o cenę. Podstawową sprawą jest wielkość zapotrzebowania naszych krajowych przetwórców. Krajowy Związek Producentów Rzepaku od początku swego istnienia uważał za najważniejsze wzrost przerabianego w kraju rzepaku. I to się udaje: w roku 1999 przerabialiśmy 900 tys. t , w roku 2003 r. – 1,3 mln t, w 2005 r. – powyżej 1,5 mln t, a przewiduje się, że w tym roku przerobimy ponad 2 mln t rzepaku. To wynik wielu inwestycji już rozpoczętych i planowanych, przeznaczonych do produkcji estrów. Jest zatem duża perspektywa znacznego zwiększenia uprawy rzepaku w Polsce.

Kolejnym warunkiem jest ujednolicenie cen rzepaku w Polsce i krajach starej UE-15. Na rynku „15” cenę wyznacza paryska giełda MATIF dla rzepaku o następujących parametrach: wilgotność 9 proc., zanieczyszczenia – 2 proc., zawartość oleju – 40 procent. Za rzepak o wilgotności poniżej 9 proc. rolnicy otrzymują dopłatę za każdy procent mniejszej wilgotności, a za zawartość oleju powyżej 40 proc. – po 1,5 proc. ceny za każdy procent powyżej 40 procent. Polskie podmioty skupujące rzepak nie stosują tych dopłat, a wręcz obniżają cenę o 5 do nawet 25 euro za tonę w stosunku do giełdy MATIF.

Dlaczego mimo członkostwa w Unii Europejskiej ceny rzepaku są w Polsce niższe niż, na przykład, w Niemczech czy we Francji? Dzieje się tak dlatego, że w tych krajach rolnicy są lepiej zorganizowani i bardzo często mają udziały w firmach kupujących i przetwarzających rzepak. Jak długo na naszym rynku będzie zgoda rolników na tańszy rzepak, tak długo będzie on tanio kupowany przez przetwórców. Nie ma jednak uzasadnienia dla niższej ceny rzepaku.

Źródło: "Farmer" 01/2006



Podobał się artykuł? Podziel się!
×

WSZYSTKIE KOMENTARZE (0)

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 23.21.4.239
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum


Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.