PARTNERZY PORTALU
  • partner portalu farmer.pl
  • partner portalu farmer.pl
  • partner portalu farmer.pl

Ardanowski: Nie pozwolimy na szkalowanie wizerunku polskiej żywności

Ardanowski: Nie pozwolimy na szkalowanie wizerunku polskiej żywności fot. materiały prasowe

Ruszyły Międzynarodowe Targi Wyrobów Spożywczych Polagra Food. Swoją ofertę pokazuje tu blisko 900 wystawców z Polski i zagranicy. Organizatorzy spodziewają się 46 000 zwiedzających. Podczas konferencji otwierającej to wydarzenie, Jan Krzysztof Ardanowski Minister Rolnictwa i Rozwoju Wsi podkreślił, że polska żywność to hit eksportowy, wart w 2018 r. prawie 30 mld euro. Dlatego też, nie można pozwalać na szkalowanie jej dobrego wizerunku.



Cztery dni targów w szczególności są dedykowane branży spożywczej, gastronomicznej i opakowaniowej. Spośród około 900 wystawców biorących udział w tegorocznym bloku targów branży spożywczej, technologii spożywczych, gastronomicznej i opakowaniowej, prawie stu to wystawcy targów Polagra Food. Firmy te doceniają wartość promocyjną targów w Poznaniu. 42 proc. wystawiających się w poprzednim roku podjęła decyzję o wzięciu udziału w targach w tym roku – mówi Przemysław Trawa, Prezes Zarządu Grupy MTP, która jest organizatorem targów w Poznaniu.

Z kolei, Jan Krzysztof Ardanowski podczas konferencji prasowej rozpoczynającej Polagra Food podkreślił, że żywność to eksportowy hit Polski, którego wartość w zeszłym roku sięgnęła blisko 30 mld euro. Wstępne szacunki przewidują, że tegoroczny wynik eksportu może być jeszcze lepszy. Jak podkreślił minister, Polska jest liczącym producentem żywności nie tylko w Europie ale i na świecie. Jednak to nie oznacza, że nie trzeba nadal dbać o pozycję polskich produktów żywnościowych na zdobytych, czy też nowych rynkach eksportowych. - Cały czas jest ostra rywalizacja, gra o nowe rynki, czy też o utrzymanie się na tych rynkach, które udało się już zdobyć polskiej żywności.

W wystąpieniu ministra pojawił się też temat incydentów, które zdarzają się w branży rolno-spożywczej, czy też stawianiu ogólnych wyroków, w zakresie wątpliwego bezpieczeństwa zdrowotnego towarów dostępnych w sklepach. - Ja się bardzo martwię, pojawiają się glosy polskich polityków kwestionujących jakość polskiej żywności. Przy obrocie milionów ton żywności, potknięcia mogą się wszędzie pojawić. Trzeba je eliminować, ale nie można robić z tego uogólnienia. My nie możemy pozwolić na to, by szkalować wizerunek polskiej żywności. To szkodzi Polsce, osłabia pozycję negocjacyjną na świecie, ale i psuje opinię wśród krajowych konsumentów. Rolnicy są ludźmi etycznymi, pracowitymi, gospodarnymi i nie wolno ich oczerniać i oskarżać, bez twardych danych. Jeśli takie są to proszę je wskazać i będziemy je wypalać gorącym żelazem – podkreślał minister odnosząc się do ostatniej działalności przedstawicieli Konfederacji, którzy w swoich publikacjach twierdzili, że polska żywność jest trująca.

Minister przypomniał też, że w ciągu ostatniego roku zostały wprowadzone przepisy w zakresie znakowania żywności, które pozwalają konsumentom na lepsze uzyskanie informacji odnośnie pochodzenia sprzedawanych produktów żywnościowych. – Wprowadziliśmy przepisy tworzące większą transparentność rynku rolnego, o znakowaniu polskiej żywności. Ustawa nakazuje każdemu wprowadzającemu żywność na polski rynek, na żądanie klienta okazać wszystkie, niezbędne dokumenty, również dotyczące kraju pochodzenia. Proszę z tego korzystać. Wprowadziliśmy znaki które pozwalają rozpoznać polską żywność . To jest promowany w tej chwili bardzo mocno „Produkt polski”, gdzie, ci którzy się decydują muszą zagwarantować, że przynajmniej 75 proc. użytych surowców pochodzi z Polski, a ich przetwórstwo miało miejsce również w Polsce. Zgodnie z oczekiwaniami społeczeństwa, wprowadziliśmy znak „Produkt wolny od GMO”, ponieważ Polacy nie chcą żywności zawierającej dodatki GMO. Wprowadziłem na wniosek producentów ziemniaków, znakowanie ziemniaków biało-czerwoną chorągiewką. Wprowadzimy to również dla świeżego, niepakowanego mięsa, ponieważ w tych grupach towarów takie oznakowanie możemy wprowadzić. Inna żywność, pakowana rządzi się swoimi prawami i stosujemy takie oznaczenia, jakie są dopuszczalne – wyjaśniał minister. 

Wyzwaniem dla krajowego sektora rolno-spożywczego, w tym organizacji działających na tym polu jest cały czas budowanie patriotyzmu konsumenckiego, tak by zwiększać świadomość kupujących w zakresie pochodzenia towaru i pozytywnych skutków dla gospodarki, które może nieść ze sobą wybór produktów wytworzonych w Polsce. - Cieszę się, że część organizacji, które dotychczas upatrywały swoją działalność tylko w protestach, chcą teraz się włączyć do monitorowania rynku, sprawdzać czy znakowanie towarów jest poprawne. Czy handlowcy, tu głównie sieci handlowe przestrzegają przepisów, które wprowadziliśmy, czy nie wprowadzają konsumentów w błąd, czy ludzie mają prawo dokonywać świadomego wyboru. Jestem przekonany i to widać w kolejnych latach, że wzmacnia się zjawisko patriotyzmu gospodarczego. Konsumenci zaczynają rozumieć, że wspierają swoją gospodarkę, swoich producentów - powiedział Ardanowski.



Podobał się artykuł? Podziel się!
×

WSZYSTKIE KOMENTARZE (3)

  • arturo 2019-10-01 10:43:19
    czy jeszcze można zasiać żyto czy już za póżno?
  • C#@12yt 2019-09-30 20:23:28
    Dziś o 16 z minutami w miejscowym sklepie z wędlinami kupiłem 15 dkg szynki wędzonej w cenie 35, 90 zł za 1 kg. Owszem. Wyglądała apetycznie. Po powrocie do domu /około 120 mb/ rozwinąłem paier i zobaczyłem że plasterki szynki są mokre i wycieka z nich woda. Mam świadka tej sytuacji. Uważam że nie powinna cieknąć woda z szynki nawet za 25 zł za kilogram. To zamiast komentarza do pańskiej wypowiedzi panie Ministrze o polskiej żywności.
  • baśka 2019-09-30 20:03:48
    zajmij się polskimi złodziejami ze skupów rolnych i zmowę cenową lepiej zbadaj

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 35.170.78.142
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.