PARTNERZY PORTALU
  • partner portalu farmer.pl
  • partner portalu farmer.pl
  • partner portalu farmer.pl
  • partner portalu farmer.pl

Ardanowski: Nie zamierzam burzyć funduszy promocji, ale następuje historyczna zmiana

Ardanowski: Nie zamierzam burzyć funduszy promocji, ale następuje historyczna zmiana fot. I.Dyba

Minister rolnictwa odniósł się do zarządzania funduszami promocji, dedykowanymi produkcji rolnej. Podkreślił, że ministerstwo rolnictwa nie będzie ingerować w wydatkowanie tych środków, gdyż są one własnością rolników i to oni, wspólnie z przetwórcami mają decydować na co są kierowane. Zaznaczył też historyczną zmianę, jaką ma być utworzenie funduszu dla rzepaku i roślin białkowych, z którego część gromadzonych finansów ma wspierać pszczelarstwo.



Podczas Narodowej Wystawy Zwierząt Hodowlanych w Poznaniu, Jan Krzysztof Ardanowski, Minister Rolnictwa i Rozwoju Wsi odniósł się do idei funduszy promocji i wydatkowania pochodzących z nich środków. Stanowczo podkreślił, że ministerstwo nie zamierza ingerować w zarządzanie ich finansami.

- Na razie ustawy o funduszach promocji nie zamierzam dotykać. Nie mam przekonania, że te środki, z 9 funduszy promocji są źle wydatkowane. Nie podoba to się niektórym organizacjom, które nie aplikują o te środki, nie umieją z nich korzystać, więc krytykują innych. Skierowałem różnego rodzaju kontrole, przede wszystkim dotyczące transparentności wydatkowania tych środków. Środki z funduszy promocji, bodajże za ostatnie 3 lata zostały zamieszczone na stronie internetowej ministerstwa rolnictwa, żeby każdy mógł się zapoznać, jakie organizacje korzystały, jaki program realizowały i jakie kwoty na to dostały. Każdy może z tych środków korzystać. Oprócz tego, przypominam, że komisje zarządzające funduszami promocji, to są komisje złożone z 9 osób, w których to rolnicy mają przewagę. Nawet, jeśli doszłoby do głosowania, jakie działania wspierać, to rolnicy decydują. A to, czy zostanie wybrany taki, czy inny projekt, do realizacji, to trzeba pytać osoby zarządzające. To są prywatne środki rolników, to nie są środki państwowe, środki ministra i bardzo przestrzegam, żeby ministerstwo rolnictwa nie miało pokusy ingerowania w to, na co te środki są wydawane. To rolnicy, w porozumieniu z przetwórcami mają decydować na jakie działania promocyjne, te środki najbardziej efektywnie można przeznaczyć – wyjaśniał minister.

Zgodnie z ustawą to komisje zarządzające ustalają zasady gospodarowania środkami finansowymi danego funduszu promocji oraz decydują jakie zadania będą współfinansowane ze środków poszczególnych funduszy promocji. Przepisy ustawy z dn. 15 grudnia 2016 r. o zmianie ustawy o funduszach promocji produktów rolno-spożywczych wprowadziły zmiany w komisjach zarządzających funduszami. Nowelizowaną ustawą zmieniono skład komisji zarządzających funduszami promocji, tak aby umożliwić przedstawicielom środowiska, z którego wpłaty na fundusze promocji pochodzą, większy wpływ na sposób wydatkowania środków tych funduszy. W tym zakresie zwiększono liczbę przedstawicieli producentów z 4 do 5, natomiast zmniejszono liczbę przedstawicieli przetwórców z 4 do 3. Do tego składu dochodzi jeszcze reprezentant Krajowej Rady Izb Rolniczych.

Według ministra, przełomem w idei funkcjonowania funduszy jest utworzenie funduszu rzepaku i roślin białkowych, z którego część środków będzie kierowana na wsparcie pszczelarstwa.

- Będzie teraz w sejmie zmiana ustawy, dotycząca utworzenia nowego funduszu dotyczącego rzepaku i roślin białkowych, gdzie już w tym roku będą generowane środki od każdego kilograma, żeby wesprzeć promocję rzepaku, a przede wszystkim roślin białkowych. Historyczną zmianą, która będzie przy tym funduszu, jest to że rolnicy produkujący rzepak, zgodzili się aby część ich pieniędzy została przekazana pszczelarzom. To jest wsparcie dla sektora hodowli pszczół w Polsce. Pierwszy raz rolnicy myślą o innych rolnikach, bo do tej pory każda branża próbowała upilnować swojego. Pierwszy raz rolnicy, którzy mają dochody z rzepaku, rozumieją, że dzięki pszczołom mają te dochody i 15 proc. z funduszu przeznaczą dla pszczelarzy - mówił.

Jednocześnie Jan Krzysztof Ardanowski podkreślił, że zmiana zarządzania środkami gromadzonymi w funduszach nie leży w gestii ministerstwa. - Nie zamierzam burzyć konstrukcji, jaką są fundusze promocji. Może trzeba rozszerzyć nadzór nad nimi, może trzeba bardziej transparentnie to przedstawiać. Rolnicy odprowadzają grosiki na ten fundusz, żeby również mieć środki na współfinansowanie programów unijnych. Jeżeli nie będziemy mieć środków z tych funduszy, to nie skorzystamy z dużo większych środków, które można pozyskać z Unii Europejskiej.



Podobał się artykuł? Podziel się!
×

WSZYSTKIE KOMENTARZE (1)

  • Ron 2019-05-24 06:54:19
    Powinien być Fuundusz Gwarantujący Zapłatę. Jeśli zakład mięsny nie zapłaci za tuczniki, rolnik otrzyma zapłatę z Funduszu, a Fundusz weźmie się za dużo.. .e zakładowi. W ubezpieczeniach tak jest i to jako działa.
ZOBACZ WSZYSTKIE KOMENTARZE

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 3.226.251.205
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.