PARTNERZY PORTALU
  • partner portalu farmer.pl
  • partner portalu farmer.pl

Food Show 2017: Polacy zaczęli doceniać regionalność

Food Show 2017: Polacy zaczęli doceniać regionalność
zabela Byszewska, prezes zarządu Polskiej Izby Produktu Regionalnego i Lokalnego, fot. PTWP

- W rozwoju rynku żywności regionalnej mamy już za sobą pierwszy etap. Polacy wiedzą co to jest produkt regionalny i doceniają go. Dziś powinnyśmy skupić się na wiarygodności, pokazaniu, że są to autentyczne produkty regionalne oraz na ofercie turystycznej, która wpływa na całościowo na rozwój danego regionu - mówiła Izabela Byszewska, prezes zarządu Polskiej Izby Produktu Regionalnego i Lokalnego podczas Food Show 2017.



Izabela Byszewska przypomniała, że rynek żywności regionalnej i tradycyjnej w Polsce zaczął się kształtować w ostatnich latach przed przystąpieniem Polski do Unii Europejskiej.

- W latach 80 i 90 w Unii Europejskiej mieliśmy do czynienia z dużą nadprodukcją żywności. Wówczas zaczęto stawiać na jakość a nie ilość. Uruchomiono pierwsze mechanizmy, które miały wspierać m.in. producentów żywności tradycyjnej i regionalnej. Doceniono związek żywności z regionem. W Europejskim Funduszu Rolnym uruchomione zostały środki na wspieranie producentów, którzy w takich systemach uczestniczyli. W Polsce dopiero się o tym dowiadywaliśmy. Tymczasem na każdym rogu wyrastały kebaby, pizzerie i inne tego rodzaju lokale - dodaje.

Obecnie Polska ma 38 produktów zarejestrowanych pod unijnymi oznaczeniami geograficznymi, a cztery kolejne oczekują na ich uzyskanie.

- Po wejściu do UE zaczął się tworzyć w Polsce rynek produktów regionalnych, lokalnych i tradycyjnych. W 2004 roku powstała nasza izba. Ale tego rynku nie byłoby bez wsparcia samorządów oraz mody tworzonej przez media, która spełniła bardzo pozytywną rolę. Zaczynaliśmy od sprzedaży na kiermaszach pojedynczych produktów, czym zajmowały się koła gospodyń wiejskich i hobbyści. W tej chwili zrzeszamy ponad 200 firm, które wytwarzają regionalne i lokalne produkty i całość produkcji sprzedają na pniu - dodaje.

Prezes PIPRiL przestrzega jednak przed wpadaniem w euforię i przypomina, że rynek produktów regionalnych zawsze będzie rynkiem niszowym.

- Odsetek konsumentów, którzy poszukują takich produktów, nigdy nie przekroczy 10-15 proc. Mimo to widzę duży progres. Praktycznie nie ma już w Polsce imprezy targowej gdzie nie byłoby stoisk z produktami regionalnymi i tradycyjnymi - dodała.

Zdaniem Izabeli Byszewskiej polscy producenci żywności regionalnej mają już za sobą etap budowy rynku i intensywnej promocji.

- Obecnie przeszliśmy do etapu promowania produktów wysokiej jakości. Wiążą się z tym certyfikaty, zarówno europejskie, jaki i bio oraz certyfikaty krajowe jak „Jakość Tradycja”. Uważamy, że nie wystarczy na fali mody napisać „szynka babuni” albo „ze starej wędzarni”. Trzeba dać konsumentowi wiarygodność poprzez certyfikaty. W ślad za nimi idzie kontrola. To nie jest tak, że producent może napisać co mu w duszy gra. Jednostka certyfikująca wkracza do firmy i sprawdza krok po kroku czy rzeczywiście producent te warunki spełnia - dodała.

=> Czytaj więcej na portalu spożywczym



Podobał się artykuł? Podziel się!
×

WSZYSTKIE KOMENTARZE (0)

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 54.174.225.82
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

KONTAKT24

Widziałeś, słyszałeś coś ważnego? Byłeś świadkiem niecodziennego wydarzenia? Napisz do nas! Opublikujemy, zainterweniujemy, pokażemy całemu światu. Jesteśmy dla Was 24 h na dobę, 7 dni w tygodniu.

DODAJ PLIKI

Kliknij lub przeciągnij pliki z dysku i upuść. Max. rozmiar pliku 4 MB.

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do odwołania zgody oraz prawo sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl. Wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego przed jej wycofaniem.

W dowolnym czasie możesz określić warunki przechowywania i dostępu do plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej.

Jeśli zgadzasz się na wykorzystanie technologii plików cookies wystarczy kliknąć poniższy przycisk „Przejdź do serwisu”.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.